یک ازادی در چهاردهمین روز اعتصاب

نویسنده
اردلان صیامی

» از 16 اعتصابی خبری نیست

بابک بردبار، عکاس خبری، یکی از هفده نفر اعتصابیون زندانی، دیروز آزاد شد. آزادی بردبار یکی از شروط 17زندانی سیاسی بود که امروز چهاردهمین روز اعتصاب را سپری میکنند. سرآغاز اعتصاب نیز دخالت عوامل زندان اوین هنگام آزادی وی در چهارم مرداد بود. وی از در خروجی زندان دوباره به داخل بند 350 بازگردانده شده بود آن هم به این بهانه که بقیه زندانیان درمشایعت وی سرود “یاردبستانی” خوانده بودند.

دیروز در روز سیزدهم اعتصاب که سه تن از زندانیان مجید توکلی، کیوان صمیمی وبهمن احمدی امویی آن را به صورت اعتصاب خشک ادامه می دهند، خانواده های این زندانیان در نامه ای به رئیس قوه قضاییه خواستار توجه به حقوق این زندانیان شدند. هم اکنون در تهران کسی از وضعیت 16 نفر اعتصابی باقیمانده خبر ندارد. آن هم در حالیکه خانواده های آنان تحت انواع فشارهای امنیتی هستند به طوری که واحدی ویژه در وزارت اطلاعات، رصد کردن خانواده های زندانیان سیاسی را عهده دار شده است. از آن سو مسئولین قضایی وسیاسی با نادیده گرفتن این مساله، رویکرد انکار گونه خود را ادامه می دهند.

 

 صداهایی که به زندانیان نمی رسد

در همین حال جامعه سیاسی معترض وسبز از زندانیان میخواهد که به اعتصاب پایان دهند؛اما معلوم نیست صدایی به گوش اعتصابیون می رسد یا خیر. مجید توکلی، غلامحسین عرشی، عبدالله مومنی، کیوان صمیمی، علی ملیحی، بهمن احمدی امویی، حسین نورانی‌نژاد، علی پرویز، حمیدرضا محمدی، کوهیار گودرزی، مجید دری، محمد حسین سهرابی‌راد، جعفر اقدامی، ضیا نبوی، ابراهیم بابایی و پیمان کریمی‌آزاد از 14 روز پیش در اعتراض به بدرفتاری زندانبانان و شرایط نامناسب زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. بابک بردبار هم تا دیروز در این جمع بود که آزاد شد.

به گزارش کلمه، سایت رسمی میر حسین موسوی، خانواده‌های ۱۷ تن از زندانیان سیاسی زندان اوین که از چندین روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برند، در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، از وی خواسته‌اند، برای پایان اعتصاب غذای زندانیان دستور انتقال آنها را از سلول‌های انفرادی به بند عمومی صادر کند.

خانواده زندانیان سیاسی در این نامه با اشاره به برخورد خارج از شئونات و خشونت‌آمیز زندانبانان و مسئولان زندان با زندانیان و انتقال آنها به سلول انفرادی خطاب به لاریجانی نوشته اند: “در چنین شرایطی که حقوق اولیه زندانیان و شئونات انسانی آنان، آگاهانه توسط مسئولین زندان اوین نقض شده است، آنها متوسل به قاعده «اکل میته» در شرایط اضطرار شده و به ناچار برای دستیابی به حقوق انسانی خود به اعتصاب غذا متوسل شده‌اند.”

اکل میته یک اصطلاح فقهی است و در موردی به کار می رود که کسی از روی ناچاری ونداری به خوردن گوشت “مردار”روی آورد. منظور خانواده های زندانی از آوردن این اصطلاح این بوده که زندانیان از روی ناچاری دست به این کار “غیر مجاز”زده اند.

خانواده‌های زندانیان سیاسی در پایان خطاب به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نوشته‌اند: “با دستور انتقال زندانیان از سلول‌های انفرادی به بند عمومی به اعتصاب غذای آنان پایان دهید و نگذارید از قبل جهالت و بی‌تدبیری برخی از مامورین، خطر فاجعه انسانی در رخداد مرگ ناشی از اعتصاب غذا گریبانگیر زندانیان و مسئولان شود و ارزش‌های اسلامی و ملی بیش از این مخدوش گردد.”

 

رهبران سبز: به اعتصاب پایان دهید

پایان دادن به اعتصاب خواسته رهبران جنبش سبز نیز هست. به گزارش کلمه، میر حسین موسوی در پیامی به این زندانیان گفته است: “عزیزان ملت و پیشتازان جنبش سبز! اکنون که پیام شما و خانواده های مبارزتان در سطح جهان و داخل کشور منتشر شده است، مردم نگران سلامتی شما به عنوان سرمایه های سبز کشورند. ما ازهمه شما درخواست می کنیم اعتصاب غذای خود را پایان دهید از مسوولان زندانها نیز می خواهیم که حقوق همه زندانیان را بر اساس همان قوانین و آئین نامه های ناقصی که وجود دارد، محترم شمارند و بیش از این آبرو و حیثیت کشوررا در پیش ملت های جهان در معرض حراج نگذارند.”

همچنین به گزارش سحام نیوز، وبسایت رسمی حزب اعتماد ملی، مهدی کروبی هم در دیدار با خانواده زندانیان گفته است: “من بسیار نگران تبعات این اعتصاب غذا و سلامت زندانیان هستم و از فرزندانم می خواهم که اعتصاب خود را بشکنند و مسئولین هم باید به خواسته های آنان توجه و رسیدگی کنند.”

وی همچنین گفته: “متاسفانه خبرهای بسیارنگران کننده ای از رفتار بازجویان با زندانیان می رسد که این شیوه حکومت قابل قبول نیست… حتی در یک حکومت غیر دینی و مستبد هم چنین روش هایی دیده نمی شود. حتی در زمان حکومت پهلوی هم در برخورد با زندانیان چارچوب هایی رعایت می شد.”

 

در خواست پزشکان از لاریجانی

از سوی دیگر انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز روز شنبه با انتشارنامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، با هشدار نسبت به پیامدهای اعتصاب غذا برای سلامت زندانیان خواستار “رسیدگی سریع و و درمان کامل” این زندانیان پیش از “بروز عوارض جبران‌ناپذیر” شد. در بخشی از این نامه می‌خوانیم: “اعتصاب غذای خشک سه نفر از این عزیزان در مرحله بحرانی قرار دارد. ادامه این شرایط و عدم تأمین خواسته‌های به حق این عزیزان تهدید جدی جانی این جوانان برومند را از یک سو و نمایش شرایط نابسامان قضا و بد‌رفتاری با زندانیان سیاسی را از سوی دیگر به دنبال خواهد داشت.” انجمن اسلامی جامعه پزشکی افزوده است: “حتی در صورتی که اعتصاب غذا پس از این مدت طولانی با توصیه و درخواست رهبران و بزرگان قطع شود، نیز صدمات جبران‌ناپذیر پزشکی در سیستم‌های گوارشی، کلیوی و کبدی این جوانان عزیز تا سالیان دراز باقی خواهد ماند و یقیناً مسئولیت آن به عهده کسانی است که این شرایط را به آنان تحمیل کرده و موجب اعتصاب غذای اعتراضی آنان و نیز تداوم آن شده‌اند.”

به گزارش رادیو فردا سازمان دیده بان حقوق بشر هم با انتشار بیانیه‌ ای از مقام های زندان اوین خواسته است به آنچه “آزار و اذیت زندانیان سیاسی” نامیده، پایان دهد. این سازمان از مقام های زندان خواسته به حبس انفرادی ۱۷ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین پایان داده و آنها را از حقوق و مزایایشان، از جمله حق دیدار با خانواده و وکیل، بهره‌مند کنند. جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر، گفته است: “انتقال این زندانی‌ها به سلول انفرادی به جای پاسخ دادن به نگرانی‌های مشروع آنها، تنها موجب آزار دیدن بیشتر این زندانیان خواهد شد”.

همچنین ایت الله بیات زنجانی نیز به گزارش سایت رسمی ایشان در پیامی در این خصوص گفته است: “با توجه به اخبار رسیده مبنی بر اعتصاب غذای برخی از زندانیان سیاسی، تأکید می‌دارم که پروردگار عالم و وجود نازنین حضرت ولی عصر(عج) بر این امر آگاه و گواهند و مقصود غایی این عزیزان که رساندن صدای تظلم خواهی است در بیرون هم تا حدود زیادی تحقق یافته است و حاجتی به ادامه این کار نیست؛ بلکه ادامه دادن این اعتصاب غذا، به جز زیان رساندن به انسان‌هائی که خود برای این کشور سرمایه‌اند، نخواهد بود و تکلیف آنان شکستن این اعتصاب غذاست.”

او در پایان گفته است: “خداوندا! از این مظالم بر تو پناه می بریم؛ تو گواهی که بنا بر تکلیف شرعی خود، از نهی از منکری که بر ما وظیفه قرار داده ای غفلت ننموده‌ایم و به برادران و خواهران دینی نیز این مسئله را یادآور شده‌ایم.”

این موادر در حالی است که به گفته پرستو سرمدی، همسر حسین نورانی نژاد خانواده ها توان رساندن پیام بزرگان به زندانیان را در پایان بخشیدن به اعتصاب ندارند.

 

همراهی رجایی شهری ها

همچنین بنا بر گزارش های دیگر، زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر نیز دیروز در همبستگی با زندانیان در اعتصاب غذای اوین، روزه سیاسی گرفته اند. این روزه سیاسی در پی اعلامیه دو روز گذشته جبهه مشارکت ایران اسلامی است که از مردم دعوت کرده بود برای همراهی وهمبستگی با این زندانیان سیاسی و خانواده های آنان دست به روزه سیاسی بزنند. عیسی سحرخیز، داوود سلیمانی، رسول بداغی، مهدی محمودیان، منصور اسانلو، ناصح یوسفی، حشمت الله طبرزدی، رفیعی فروشانی، احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، شبنم و فرزاد مددزاده از جمله زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر هستند. پیش از این هم هشت زندانی سیاسی زندان رجایی شهر با صدور بیانیه ای از اعتصاب کنندگان خواسته بودند به اعتصاب خود پایان دهند. جبهه مشارکت ایران اسلامی، در بیانیه خود خواستار روزه سیاسی در حمایت از زندانیان اعتصاب کننده شده بود. در بیانیه این حزب “از همه آنان که با حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد سال گذشته همبستگی خود را در اعتراض به کودتای انتخاباتی اعلام کرده… و نیز آنان که دلشان با این حرکت همراه بوده و یا همراه شده است” خواسته شده بود روز شنبه ۱۶ مرداد ۸۹ را به نشانه همراهی و همبستگی با اعتصاب غذای زندانیان بند ۳۵۰ اوین و خانواده های آنها “روزه سیاسی” بگیرند.

 

حمایت سازمان ادوار از اعتصابیون

همچنین سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز با انتشار بیانیه ای حمایت خود را از اعتصابیون اعلام کرد: “چیزی که بیش و پیش از هر چیز نگرانی عمده همگان را در پی داشته است، سلامتی و بلکه حیات این عزیزان آزاده دربند است. سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) قاطعانه به حاکمان مست از شراب قدرت و منحرف سازان انقلاب و تخلف کنندگان از میثاق ملت هشدار داده و مصرانه می خواهد که از کجراهه خویش بازگردند، از این قانون شکنی آشکار دست بردارند و به خواسته های به حق این دربندان آزاد گردن نهند.”