همایش وحدت مصباح و خود

نویسنده
حسین محمدی

» چهره های اصولگرا هیچ یک حضور نداشتند

یک سال پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری٬ اصول‌گرایان همایشی برای “وحدت” برگزار کردند. همایشی که علاوه بر اصول‌گرایان شاخص٬ نکته قابل توجه آن حضور و سخن‌رانی محمدتقی مصباح‌یزدی بود و چهره های اصلی اصولگرایان هیچ کدام در آن شرکت نداشتند.

مصباح‌یزدی درسخنرانی خود در  این همایش٬ چنین درباره تعریف اصول‌گرایی سخن گفت: “اصول‌گرا یعنی کسانی که سه دسته اصول را قبول و باور می‌کند و اگر گفت ولایت فقیه را قبول داریم، آن را با جان و دل می‌گوید و تا پای جان برای آن می‌ایستد اما امروز برخی می‌گویند آقا ما حالا یک چیزی گفتیم و می‌گویند ما خودمان آقا را به اینجا رساندیم آیا مطیع او شویم”؟

حضور مصباح‌یزدی در این سخن‌رانی از آن رو قابل توجه است که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ برخی اصول‌گرایان از عمل‌کرد مصباح‌یزدی و جبهه پایداری به عنوان یکی از عوامل شکاف میان اصول‌گرایان نام برده بودند.

محمد یزدی٬ رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم٬ در سخنانی با اشاره به جلساتی که با حضور مصباح‌یزدی برگزار شده بود٬ گفته بود که سخنان مصباح‌یزدی و عمل‌کرد وی٬‌موجب شده بود که جلمعه مدرسین تا انشقاق پیش رود.

مصباح‌یزدی در این همایش همچنین اضافه کرد: “تصور من این است که افرادی که در اینجا جمع شدند، می‌خواهند خودشان را از این انحراف‌ها، سقوط‌ها و نوسانات زشت حفظ کنند و اگر می‌خواهند اینگونه باشد، باید اصول فکری، ارزشی و روشی را رعایت کنند و اگر بنا داریم این اصول را دقیقا رعایت کنیم ۹۹ درصد مصونیت ما تضمین است”.

در این همایش علاوه بر مصباح‌یزدی٬سعید جلیلی٬ برخی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد نظیر علی سعیدلو٬ مسعود زریبافان٬ صادق محصولی٬کامران دانشجو   برخی از نمایندگان مجلس نظیر حدادعادل٬ رسایی٬ زارعی٬ حسینیان و … حضور داشتند.

رضا تقوی٬ رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه٬ نیز در این همایش گفت که “وحدت اصول‌گرایان را دنبال می‌کنیم و از همه کسانی که در جلسات ما شرکت کردند و چه آنهایی که شرکت نکردند، اما کار ما را تایید کردند، تشکر می‌کنیم”.

این همایش با حضور اعضایی از جبهه پایداری برگزار شد. این جبهه اخیرا مجوز خود را از وزارت کشور دریافت کرده و طی سال‌های گذشته همواره با انتقاد اصول‌گرایان مواجه بوده. اصول‌گرایان این تشکل را متهم می‌کنند که به محمود احمدی‌نژاد نزدیک است و مانع ائتلاف در میان اصول‌گرایان است.

اعضای جبهه پایداری عمدتا وزرای سابق٬ نزدیکان و حامیان محمود احمدی‌نژاد هستند. این جبهه سیاسی بهار سال ۹۰ تشکیل شد و از محمدتقی مصباح‌یزدی به عنوان پدر معنوی این جبهه سیاسی یاد می‌کنند. این گروه سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ ابتدا از لنکرانی ـ- وزیر علوم دولت احمدی‌نژد - و سپس از سعید جلیلی حمایت کردند؛ مساله‌ای که با واکنش دیگر اصول‌گرایان مواجه شده و از این حرکت با عنوان “وحدت‌شکنی” یاد کرده بودند.