ایران در بحران سیاسی

نویسنده

» گزارش لا ناسیون از اختلافات درون حکومت

کشمکش میان مجلس ایران و محمود احمدی نژاد، که یک بحران سیاسی را در سراسر کشور به راه انداخت، طی روزهای اخیر به دنبال دستگیری شخصیت های نزدیک به او تشدید شده است.

در همین راستا، احمدی نژاد روز گذشته به کسانی که علیه اعضای کابینه اش عمل کنند هشدار داد: “اگر دستگیری ها به اعضای کابینه ام برسد، من به شدت از آنها دفاع خواهم کرد.”

او در ادامه افزود: “کابینه خط قرمز است. این دستگیری ها یک بازی سیاسی برای تضعیف من و دولت بوده.”

دستگیری نزدیکان احمدی نژاد از ماه آوریل آغاز شد و یک بحران سیاسی را میان مجلس و رییس جمهور رقم زد؛ بحرانی که فوق محافظه کاران حامی رهبر انقلاب، علی خامنه ای، در رأس آن قرار دارند. محافظه کاران مذهبی جدا از واکنش های دیگر، به انتقاد از رییس جمهور پرداخته اند که چرا اقتدار و اختیار رهبر را زیر سؤال برده است.

بیش از دوازده تن از نزدیکان احمدی نژاد به اتهام فساد و جرائم مالی و همچنین جادوگری دستگیر شده اند.

در میان شخصیت های دستگیر شده محمد شریف ملک زاده، که کمی پس از انتصاب به سمت معاونت مالی و اداری وزارت خارجه مجبور به کناره گیری شد نیز به چشم می خورند. 

به هرحال هدف حملات فوق­محافظه کاران متوجه اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر احمدی نژاد است که گفته می شود فردی لیبرال و ملی گراست. وی به دست داشتن دریک “جریان انحرافی” و تلاش برای سرنگون ساختن حکومت اسلامی متهم شده است.

فوق محافظه کاران معتقدند که احمدی نژاد می خواهد در ماه مارس آینده کنترل بر مجلس را به دست گیرد تا بتواند نامزدی مشایی را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۳ محرز سازد. احمدی نژاد علی رغم تمامی این فشارها از برکناری مشایی خودداری کرده است.

این دستگیری ها موجب انتشار این شایعه شد که ممکن است احمدی نژاد مجبور به کناره گیری شود، همان طور که ابوالحسن بنی صدر در اوایل انقلاب مجبور به ترک ریاست جمهوری شد.

با این وجود، تحلیلگران معتقدند که احتمال چنین رویدادی کم است، زیرا حکومت درحال حاضر به دلیل وضعیت بحرانی اقتصادی در کشور و همچنین بیم آنکه ممکن است شورش ها در سراسر کشور ازسر گرفته شود نیاز به ثبات دارد.

 

اولتیماتوم

بحران میان فوق محافظه کاران و رییس جمهور در تاریخ ۱۷ آوریل زمانی که احمدی نژاد سعی کرد حیدر مصلحی تنها معمم کابینه را از سمت ریاست وزارت اطلاعات برکنار کند آغاز شد. خامنه ای دو هفته بعد شخصاً دستور داد که او در سمت خود ابقا شود. پس از آن رییس جمهور به مدت ۹ روز در محل کار خود حضور نیافت.

به نوشته سایت آینده، علی خامنه ای به احمدی نژاد اولتیماتوم داده که یا مصلحی را ابقا کند یا خود استعفا دهد.

تهدید لفظی رهبر که تاکنون تحت هر شرایطی حتی اعتراضات مردمی پس از انتخابات از رییس جمهور دفاع کرده، از سوی منابع رسمی تأیید نشده است.

آنچه مسلم است این است که احمدی نژاد با دفاع از مشایی و حمله به مصلحی و همچنین حضور نیافتن در محل کار به مدت ۹ روز خود را با روحانیونی که در حلقه های قدرت قرار دارند درانداخته است.

منبع: لا ناسیون، ۳۰ ژوئن