کردستان روزی را در سکوت گذراند

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» در سالگرد ترورعبدالرحمن قاسملو

مردم کردستان در بیستمین سالگرد ترور دکتر عبدالرحمان قاسملو، رهبر حزب دموکرات کردستان ایران در یک حرکت اعتراضی، مغازه ها و بازار را در روز دوشنبه  تعطیل کردند و راس ساعت 10 شب، بسیاری از مردم به مدت 5 دقیقه چراغهای منازلشان را خاموش نمودند.

به این ترتیب برای پنجمین سال متوالی بسیاری از شهرهای کردنشین در استانهای آذربایجان غربی و کردستان در سالگرد ترور قاسملو دست  به اعتصاب زدند و بازار و مغازه ها را تعطیل کردند.

این در حالی بودکه بنا به گزارشات رسیده، طی روزهای گذشته، نهادهای امنیتی نمایندگان اصناف و بازاریان مناطق کردنشین را احضار کرده و آنها را تحت فشار قرار داده بودند تا مانع از تعطیلی بازار از سوی شهروندان شوند.

دکتر عبدالرحمان قاسملو در 22 تیر سال 1368، به همراه دو تن از یارانش به نامهای عبدالله قادری و فاضل رسول در حالی که به دعوت مسئولان جمهوری اسلامی برای “مذاکره” بر سر حل مساله کردها به جلسه ای در وین  رفته بود، توسط “عوامل جمهوری اسلامی” ترور شد.

 

دامنه اعتصاب

در اعتصاب مردم کردستان که با فراخوان هر دو شاخه حزب دموکرات برگزار شد، شهرهایی نظیر مهاباد، بوکان، سقز، پیرانشهر، اشنویه، بانه، ربط سردشت و بخشهایی از ارومیه  و نقده تعطیل شدند.

در همین پیوند، یک فعال مدنی در مهاباد درباره فضای این شهر به روز گفت: “از نخستین ساعات صبح روز دوشنبه، بازار مهاباد و مغازه های این شهر، یکپارچه تعطیل شده، از شلوغی همیشگی خبری نیست، پیاده رو ها هم خالی از جمعیت هستند و تردد شهروندان در سطح شهر کاهش چشمگیری پیدا کرده است. تنها مراکز دولتی و بانک ها تعطیل نیستند. نیروهای انتظامی و امنیتی در سطح شهر حضور گسترده ای دارند و در بیشتر میادین و چهارراهها مستقر شده اند”.

همچنین شماری از معترضین در مهاباد، در اقدامی نمادین، آب حوض های برخی از میادین این شهر را با استفاده از پودرهایی قرمز رنگ، خونین رنگ کردند. سایت خبری کردستان مدیا وابسته به حزب دموکرات کردستان ایران، این میادین را “میدان شورش”، “پارک اقاقیا”، “پارک هتل کوهستان”، “آبشار کنار دانشگاه آزاد” ذکر کرد.

علاوه بر مهاباد، شهر سقز، دومین شهر بزرگ استاد کردستان هم به اعتصاب پیوست. اکثریت مغازه ها و بازار و نیز پاساژهای این شهر از صبح روز دوشنبه تعطیل شدند. سایت خبری “بیان” در این باره اعلام کرد:“شهر سقز به شکلی بی نظیر و متحدانه در اعتصاب عمومی بسر میبرد. تمامی مغازه‌های بازار بزرگ سقز و تمامی پاساژها و مراکز تجاری و مغازه‌های خیابانهای اصلی و فرعی شهر تعطیل میباشند. وسعت اعتصاب امسال به حدی است که حتی مغازه‌های کوچه‌ها و محلات حاشیه شهر نیز بسته است. هیچ وسیله نقلیه‌ای اعم از شخصی و عمومی (حتی تاکسی) در خیابانها دیده نمیشوند و اتوبوسهای شرکت واحد نیز که دولتی هستند امروز به علت نبود مسافر به ناچار از حرکت ایستادند. سقز در سکوت کامل بسر میبرد”.

این در حالی است که مردم سقز دو هفته پیش  هم  به نشانه اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و در “همبستگی” با معترضین سایر نقاط ایران، در اعتصاب بسر برده بودند.

به گفته سایت حزب دموکرات کردستان ایران، بخشهایی از بازار سنندج، ارومیه، نقده و همچنین بازار ربط، اشنویه، بوکان و پیرانشهر کاملا تعطیل و یا نیمه تعطیل بوده اند.

 

خاموشی برق

اما اعتراضات مردم کردستان تنها محدود به تعطیلی بازار نبود. همزمان با تعطیلی اماکن عمومی و بازار درشهرهای کردستان، بسیاری از شهروندان در شهرهای ذکر شده راس ساعت 10 شب، به مدت چند دقیقه برق منازلشان را خاموش کردند.

این اقدام در سالهای گذشته هم در برخی شهرهای کردستان صورت گرفته بود. منابع خبری در مهاباد، خاموشی چراغهای این شهر را در راس ساعت 10 شب تایید کردند.

 

واکنش نیروهای امنیتی

نیروهای امنیتی از چند روز پیش از فرا رسیدن 22 تیر، با شماری از اصناف و بازاریان شهرهای کردستان جلساتی تشکیل وآنان را تحت فشار قرار داده بودند تا از بستن مغازه هایشان خودداری کنند. این اقدام طی سالیان گذشته هم سابقه داشته است.

در همین ارتباط سایت حزب دموکرات کردستان ایران اعلام کرد که پس از تعطیلی بازار، نیروهای امنیتی قفل های تعدادی از مغازه ها وپاساژهای سقز و مهاباد را شکستند.