روحانی مخاطب نامه زنجانی بود

نویسنده
حسین محمدی

» دور تازه‌ی حمله اصولگرایان به دولت

هم‌زمان با اعلام این‌که حسن روحانی مخاطب نامه‌ای بوده که چندی پیش توسط بابک زنجانی نوشته شده، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز خبر از تایید وی توسط “چند نهاد مختلف” داد.

علی مروی به ایلنا گفت که زنجانی آن زمان “فرد شناخته شده‌ای” بود و “از طرف چند نهاد مختلف تایید شده بود”. به گفته مروی بحث فروش نفت در خارج از کشور “بدلیل تاییدات برخی دستگاه‌ها ادامه نیافت”.
این سخنان مروی در حالی بیان شده که رسانه‌های اصول‌گرا دور جدیدی از حمله‌ها به اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی، را آغاز کرده‌اند. آن‌ها به نقل از رسول کوهپایه‌زاده، وکیل زنجانی، نوشتند که مخاطب این نامه روحانی بوده و بابک زنجانی از اتهام‌هایی که جهانگیری به او وارد کرده، شکایت کرده بود.
او در نامه خود به روحانی نوشته بود: “متأسفانه معاون اول محترم ریاست بارها در اذهان عمومی به اینجانب بی احترامی های زیادی می کند و این امر لایق تراز کردن یک دولت یا یک انسان عادی نیست و جاه و مقام این معاونت حفظ حرمت مردم است. ایشان بارها اینجانب را به فساد در دولت قبل، ارتباط با افرادی که دنبال پشت پرده آن می گردد، می باشد و جدیداً اینجانب را گردن کلفت عنوان نموده است که این صحبت ها در شأن یک معاون اول نیست. جناب رئیس جمهور من در زندانم و دادسرا در حال رسیدگی پرونده است، من چه گردن کلفتی می توانم بکنم؟ وقتی فسادی وجود ندارد، من چرا باید نام افرادی را ببرم و آنها و زندگی آنها را نابود کنم”.
اشاره زنجانی به سخنانی است که جهانگیری هفته‌ها پیش بیان کرده بود. معاون اول روحانی آن زمان گفته بود که زنجانی “در مقطعی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول دریافت کرده و دیگر آن را پس نداده” و با وجود آن‌که در زندان است “با گردن کلفتی هیچ گاه این پول‌ها را پس نداده است”.
بابک زنجانی از جمله تاجرانی است که به دلیل فعالیت‌های خود پیش از این مورد تقدیر اکبر هاشمی‌رفسنجانی قرار گرفته و در دولت محمود احمدی‌نژاد برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی به مسئولان جمهوری‌اسلامی کمک می‌کرد. او از جمله افرادی است که در لیست تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بود اما در آخرین تجدید نظرها هم خودش و هم شرکت متعلق به او از تحریم ها خارج شدند. او که خود را “بسیجی اقتصادی” توصیف کرده بود، دی ماه سال ۹۲ بازداشت شد و از آن زمان در زندان به سر می‌برد. قرار است جلسه نخست دادگاه زنجانی یازدهم مهرماه برگزار شود.
پیش از این غلام‌حسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری تهران، گفته بود که قرائت کیفرخواست زنجانی ممکن است سه روز طول بکشد. یکی از وکلای بابک زنجانی نیز خبر از آن داده بود که پرونده زنجانی ۲۰۹ جلد است.
چند ماه پیش مصطفی پورمحمدی گفته بود که بابک زنجانی “اگر امید نجات یا تخفیفی هم بخواهد داشته باشد”، تنها با “همکاری و دادن اطلاعات فراهم خواهد شد، مگر این‌که عده‌ای از دادن و افشای اطلاعات نگران باشند و از کانال‌هایی بتوانند به او القا کنند که مثلا راه نجات تو در ندادن اطلاعات است و حتما دوستان ما در این جهت تدبیر مناسب خود را داشتند و خواهند داشت”.
همان زمان امیرعباس سلطانی، نماینده مجلس، به روزنامه اعتماد گفته بود که بابک زنجانی “تفاوت زیادی کرده است و بسیاری از مواضع و صحبت‌هایش از آخرین باری که نمایندگان در دوران قبل از بازداشت ملاقاتش کردند، تفاوت زیادی کرده”.
بابک زنجانی، دی ماه سال ۹۲ بازداشت شد. اتهام‌های وی بدهی به وزارت نفت، بانک مرکزی و همچنین جعل اسناد اعلام شده بود. با وجود گذشت یک سال از زمان بازداشت بابک زنجانی، مسوولان جمهوری‌اسلامی گفته‌اند که این پرونده هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. چند ماه بعد از دستگیری و در فروردین ماه سال ۹۳، امیرعباس سلطانی، نماینده بروجن در مجلس گفته بود: “زنجانی پیش از عید اعتراف‌هایی مبنی بر اینکه با یک تیم کار می‌کند و اینکه او تنها ویترین این ماجراست، داشته است. ما پیش از این اعتراف‌ها نیز بر این باور بودیم که بابک زنجانی به تنهایی نمی‌توانسته تمامی تخلف‌ها و کلاهبرداری‌ها را انجام دهد بلکه با حمایت و پشتیبانی عده‌ای یا گروهی توانسته به اهداف خود برسد”.
به گفته سلطانی “چهار عضو کابینه دولت قبلی، آقای حسینی وزیر اقتصاد و دارایی، آقای قاسمی وزیر نفت، آقای مصلحی وزیر اطلاعات و آقای بهمنی رییس کل بانک مرکزی، زنجانی را تایید کرده‌اند و با این تاییدها پول در اختیار او گذاشته شده است”.
مردادماه سال گذشته حسین دهدشتی نماینده آبادان در گفت‌وگو با سایت تدبیر درباره سرنوشت این پرونده گفت : “زنجانی پولی را پس نمی‌دهد و با اینکه در زندان است اما عده‌ای به او خط می‌دهند. نمی‌توانم به طور قطع بگویم آن عده چه کسانی هستند اما همان افرادی هستند که در دزدی از بیت‌المال با او شریک بودند”.
البته قبل از آن، رستم قاسمی طی نامه‌ای به مجلس هرگونه آشنایی با زنجانی را تکذیب کرده و سلطانی هم در پاسخ گفته بود: “چطور آقای قاسمی چنین حرفی زده؟ شاید ایشان نامه تایید بابک زنجانی را فراموش کرده اما امضای شخص رستم قاسمی در کنار وزیر وقت اقتصاد و دارایی، وزیر صنعت و معدن، معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری و رییس بانک‌مرکزی مستند شده و نسخه اصلی این نامه نیز موجود است، چطور وزیر نفت کسی را تایید می‌کند و از جزییات معامله وزارتخانه مبتوعش با او بی‌خبر است”.
با این حال سال گذشته حمید رسایی، نماینده مجلس در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از بابک زنجانی، ضمن ادعای کمک پنج میلیارد تومانی وی به ستاد روحانی، ‌نوشت فردی با نام اختصاری “ح.ف” [احتمالا حسین فریدون] نیز در همین زمینه مورد بازجویی قرار گرفته. با این حال اکبر ترکان، مشاور ارشد روحانی و قائم‌مقام ستاد انتخاباتی وی، این مساله را “کذب محض” توصیف کرد و گفت که “این اظهارنظر حرف بی‎ربطی است و بنده آن را تکذیب می‌کنم و به صراحت می‌گویم که این موضوع صحت ندارد”.