استقبال از مصاحبه جعلی اما اختصاصی اسد

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با حمایت مجلس از حکومت سوریه

پس از علی لاریجانی، که از طرح بشار اسد برای پایان دادن به بحران سوریه استقبال کرده، مرکز پژوهش های مجلس نیز با تاکید بر اینکه اظهارات دو هفته پیش رهبر سوریه از موضع قدرت بوده، به تحسین آن پرداخته است. این در حالیست که مصاحبه ای ساختگی اما اختصاصی با رئیس جمهور سوریه هم در کیهان منتشر شده که در آن بشار اسد می گوید مردم سوریه اوضاع خوبی دارند.

“ما مخالف دخالت نظامی در سوریه هستیم.” این را دیروز علی لاریجانی در سودان گفت؛ اظهاراتی که با مواضع چند ماه پیش فرمانده سپاه نمی خواند. به گزارش خبرگزاری فارس رئیس مجلس جمهوری اسلامی که در خارطوم با یک هیات لبنانی دیدار می کرد بدون اشاره به حمایت های نظامی و مالی جمهوری اسلامی از حکومت سوریه گفته است: “برخی از کشورهایی که در حال ارسال سلاح یا فرستادن پول به داخل سوریه هستند باید دست از این کار بردارند و عملاً اینها هستند که باید پاسخگوی خونریزی‌ها باشند.”

لاریجانی البته توصیه های مسالمت آمیزش متوجه ساختار قدرت در جمهوری اسلامی نمی شود. شهریور امسال سردار محمد علی جعفری در یک نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با افتخار به کمک های تهران به دمشق گفته بود: “ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوریه به عنوان حلقه مقاومت که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند داریم. ایران نسبت به این مساله و کمک به آن افتخار می‌کند.”

از سوی دیگر در حالی که گروه های مخالف در سوریه، ترکیه، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، مصر، ایالات متحده و اتحادیه اروپا یکصدا کنار رفتن بشار اسد از قدرت را تنها راه، حل و فصل بحران خونبار سوریه می دانند، رئیس مجلس اسلامی با اشاره به سخنرانی دو هفته پیش رهبر حکومت سوریه گفته است: “فکر می‌کنم راه حل سیاسی که آقای بشار اسد پیشنهاد کردند فرصت مناسب و خوبی برای گفت‌وگو بین گروه‌های مختلف باشد.”

اشاره وی به سخنرانی هفدهم دیماه بشار اسد است. رهبر سوریه که شش ماه بود هیچ سخنرانی انجام نداده بود، در یک سخنرانی در تالار اپرای دمشق، افرادی را که با نیروهای تحت امر وی مبارزه می کنند و خواستار سقوط وی هستند “تروریست” خواند.

 بشار اسد مدعی شد: “این گروه‌ها تحت حمایت نیروهایی دیگر در منطقه هستند و از آنها منابع مالی و تسلیحات دریافت می‌کنند.” او همچنین اعلام کرد که با این “ترروریست” ها هیچ مذاکره ای نخواهد کرد.

 

نقشه راه اسد از موضوع قدرت

در تهران نیز، ساکنان اصولگرای بهارستان سخنان رئیس خود در حمایت از دیکتاتور دمشق را تکرار کرده اند.

دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس نهم دیروز طرح رئیس جمهور سوریه را “نقشه راه” پایان دادن به بحران این کشور خواند و در ارزیابی خود از مواضع وی، با این تاکید که “وی که از موضع قدرت سخن می‌گفت” تصریح کرد: “او بر اصول و آرمان‌های مردم سوریه که همان باقی ماندن در محور مقاومت، اولویت دادن به فلسطین در سیاست خارجی و مبارزه با دشمن صهیونیستی و آزادسازی بلندی‌های جولان از اشغال آن است به تمامی طرف‌های خارجی یادآوری کرد که ارتش، دولت و ملت سوریه هیچ طرح خارجی را نپذیرفته (است).”

مرکز پژوهش های مجلس که سال ها ریاست آن را احمد توکلی بر عهده داشت، از خرداد امسال و آغاز به کار مجلس نهم زیر نظر کاظم جلالی نماینده شاهرود اداره می شود.

این مرکز نه تنها از بشار اسد نخواسته تا دست از سرکوب مخالفان بردارد بلکه ازادامه سرکوب “شورشیان مسلح و تروریست‌های مورد حمایت کشورهای غربی ـ عربی و ترکیه” استقبال هم کرده است.

 

“لاریجانی” به دموکراسی نظر داریم

علی لاریجانی هم از راه حل “سوری – سوری” سخن گفته است: “ما به یک راه حل سیاسی داخلی در سوریه اعتقاد داریم و به موضع دموکراسی در سوریه نیز نظر داریم که باید رعایت شود.”

این در حالی است که نظام جمهوری اسلامی خود از سال ۸۸، به دنبال خیزش شهروندان معترض به تغییر نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری و سرکوب آن ها توسط نهادهای نظامی، از سوی بسیاری از شهروندان نهادی غیر دموکراتیک و نامشروع تلقی می شود.

علی لاریجانی دو هفته پیش نیز با “روشن” توصیف کردن “آینده سوریه”، در تهران به معاون وزیرخارجه سوریه گفته بود: “این مقاومت‌ها، توطئه‌ها را به شکست کشانده و آینده‌ای روشن را برای مردم و دولت سوریه ترسیم می‌کند.”

سرکوب بی رحمانه شهروندان از سوی دولت بشار اسد باعث شد تا بسیاری از مخالفان نیز دست به اسلحه ببرند. تابستان امسال صلیب سرخ وضعیت نزاع در سوریه را “جنگ داخلی” توصیف کرد؛ جنگی که تاکنون بنابر آمار سازمان ملل دست کم 60 هزار کشته در کشوری با جمعیت ۲۰ میلیون نفری بر جای گذاشته است.

 

انعکاس مصاحبه خیالی با اسد در کیهان

اما اخیرا یک خبرگزاری داخلی مصاحبه ای خیالی با بشار اسد انجام داده است، که منبع گزارشی ۶۵۰ کلمه ای در صفحه اخبار خارجی شماره دیروز روزنامه کیهان شد.

کیهان به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری – نماینده ولی فقیه در این موسسه- در ۲۳ ماهی که از آغاز خیزش شهروندان سوری می گذرد به شدت از سیاست های سرکوب بشار اسد حمایت کرده است. روز سه شنبه کیهان با اشاره به این مصاحبه ای تکذیب شده و غیر واقعی نوشت: “سوریه در موضوعات حاکمیتی، ملی و منطقه ای نیاز به چراغ سبز هیچ کشوری ندارد چه از جانب دوستان و چه از دشمنان، ما اگر از خودمان توان اداره کشور را نداشته باشیم دیگر نباید به ما دولت و یا کشور مستقل گفت.”

روز دوشنبه خبرگزاری نسیم، متنی را منتشر کرد که ادعا می شد مصاحبه ای اختصاصی با رئیس جمهور سوریه است. اما مطبوعات و رسانه های سوریه نوشتند دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد رئیس جمهور بشار اسد هیچ مصاحبه ای با خبرگزاری ایرانی “نسیم” انجام نداده است.

یک منبع آگاه در دفتر ریاست جمهوری سوریه هم به صراحت گفت: “رئیس جمهور اسد مصاحبه ای با خبرگزاری نسیم انجام نداده است.”

پیش از این خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، هم به عمل مشابهی دست زده و مصاحبه اختصاصی اما جعلی با محمد مرسی رئیس جمهور مصر را در این خبرگزاری انعکاس چاپ کرده بود. دفتر رئیس جمهور مصر و سخنگوی وی، انجام این مصاحبه را تکذیب کردند.

اما کیهان بدون توجه به غیر واقعی بودن این مصاحبه از قول بشار اسد نوشته است: “دمشق بیشتر درگیری‌ها را پشت سر گذاشته و در حال حاضر مردم سوریه در اوضاعی بسیار بهتر از گذشته به سر می‌برند.”