بمبی برای نفوذی در تاسیسات زیر زمینی

نویسنده

» تحلیل آ ب ث از یک سیستم جدید آمریکائی

پدرو رودریگز

پنتاگون به تولید بمب های غیراتمی خود که توان انهدام بیشتری دارند سرعت بخشیده. این بمب ها که ۱۵ تن وزن دارند، صرفاً برای انهدام بانکرها و تأسیسات زیرزمینی طراحی شده اند.

پنتاگون در طرح بازدارنده خود که تحت عنوان “طرح B” شناخته می شود، تصمیم گرفته تولید این بمب ها را که در نوع خود بزرگ ترین بمب در زرادخانه های غیراتمی امریکا محسوب می شود تسریع کند.

این بمب جدید عظیم الجثه که به کمک ماهواره هدایت می شود، در فرهنگنامه نظامی تحت عنوان MOP [نفوذی هدایت شونده غول پیکر] شناخته می شود و در آن ۲۴۰۰ کیلوگرم مواد منفجره پیشرفته به کار گرفته شده. براساس برآوردهای انجام شده، قدرت انهدام و تخریب این مدل ۱۰ برابر از مدل BLU-109 که قرار است جایگزین آن شود بیشتر است.

وزارت دفاع ۵۲ میلیون دلار بودجه برای دستیابی به این “ماشین تخریب گر” اختصاص داده تا آن را روی بمب افکن های b-2 خود که می توانند از دید رادار مخفی بمانند سوار کند. این بمب که تولید آن از زمان بوش آغاز شده، براساس برنامه زمانی واشنگتن قرار است از تابستان سال آینده در تجهیزات نیروی هوایی ایالات متحده به کار گرفته شود.

 

اولویت فوری

مسؤولان پنتاگون معتقدند که این بمب جدید توانایی انهدام تأسیسات بتونی زیرزمینی، مانند تأسیسات هسته ای ایران را دارد. جف مورل، سخنگوی رسمی وزارت دفاع، در این رابطه اظهار داشت: “این بمب درحقیقت یکی از گزینه های نظامی است که وجود آن در زرادخانه ما و در جهانی که در آن زندگی می کنیم، جزو ضروریات است.”

دولت اوباما بدون اینکه گزینه نظامی را در برنامه هسته ای ایران رد کند، تاکنون بر لزوم انجام مذاکرات و اتخاذ شیوه های دیپلماتیک اصرار ورزیده. این درحالی است که در صورت شکست مذاکرات هسته ای، تنها گزینه فوری تشدید تحریم های سازمان ملل علیه حکومت دین سالار تهران است.

سران نظامی ایالات متحده در گذشته بی میلی خود را نسبت به اعمال زور در از بین بردن خطر گسترش هسته ای ایران اعلام کرده بودند. با این حال، تنش های میان غرب و ایران که ماه گذشته با برملا شدن وجود کارخانه جدید در نزدیکی قم تشدید شد می تواند سرنوشت این پرونده را به شکل دیگری رقم بزند. تاکتیک مخفی کردن تأسیسات حساس در زیر زمین یکی از راهکارهای کره شمالی نیز به حساب می آید.

 

شصت متر

بمب جدید پنتاگون که توسط شرکت بوئینگ ساخته شده، قادر است قبل از انفجار تا عمق ۶۰ متری در زمین های سخت نفوذ کند و خود را به اهداف پوشیده شده از بتون آرمه برساند. این ماشین انفجاری دارای طولی معادل ۶ ممیز ۲ متر و قطر ۸۰ سانتیمتر می باشد. بمب افکن های B-2 و B-52 هر دو قادرند این بمب را حمل کنند.

پنتاگون در تابستان سال ۲۰۰۶ این بمب را در صحرای نوادا با مقدار بی سابقه ای از نیترات آمونیوم آزمایش کرد. هدف از این آزمایش بررسی قدرت نفوذ این بمب به اهداف زیرزمینی بود. با این همه، امروزه دیده می شود که ایجاد تأسیسات زیرزمینی و بهره برداری از آن بیشتر از تولید بمب های کارآمد و انهدام این تأسیسات کاربرد دارد.

 

منبع: آ ب ث، ۲۴ اکتبر