دیدار خانواده آیت الله خمینی با فرزند بهشتی

نویسنده

» مشاور موسوی و دادخواه آزاد شدند

دکتر علیرضا حسینی بهشتی، مشاور ارشد میرحسین موسوی و محمد علی دادخواه، حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر روز گذشته با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.

دکتر بهشتی که سخنگوی کمیته پی گیری زندانیان و آسیب دیدگان وقایع بعد از انتخابات است هفته گذشته با دستور دادستان تهران بازداشت شده بود و بامداد دیروز با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد. سید حسن خمینی و همسرش و اعضای خانواده آیت الله خمینی، اولین کسانی بودند که به دیدار فرزند آیت الله بهشتی رفتند.
محمد علی دادخواه نیز که 17 تیر ماه در دفتر کار خود بازداشت شده بود، با قرار وثیقه 500 میلیون تومانی آزاد شده است. ماموران امنیتی هنگام بازداشت آقای دادخواه مقادیری مواد مخدر و اسلحه در دفتر وکالت این عضو کانون مدافعان بشر جاسازی کرده بودند. محمد علی دادخواه در زندان به شدت تحت فشار بود تا از عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر کناره گیری کند اما حاضر به اینکار نشد.


هشدار خانواده زندانیان سیاسی
از سوی دیگر خانواده های زندانیان سیاسی با انتشار بیانیه ای هشدار دادند که “اگردر اسرع وقت با رعایت حال و ملاحظه احوالمان به شیوه مسالمت آمیز پاسخ خواسته های حقوقی و قانونی خود را نگیریم باید فکر دیگر کنیم تا غیرتمان و حمیّتمان و اعتقاداتمان بیش از این زیر سوال قرار نگیرد و امنیت ملی با حبس پاسدارانش بیش از این به مخاطره نیفتد.”
این بیانیه در شرایطی منتشر شده که طی روزهای گذشته تهدید خانواده های زندانیان و فشار برآنها برای عدم اطلاع رسانی درباره وضعیت عزیزان در بندشان فزونی گرفته است تا آنجا که عاطفه امام، دختر 18 ساله جواد امام، عضو شورای مرکزی مجاهدین انقلاب اسلامی، توسط نیروهای امنیتی ربوده و برای اعتراف دروغین به ارتباط نامشروع، تحت فشار قرار گرفته بود.
خانواده های زندانیان از عدم پاسخگویی مسولان امر به شدت انتقاد و اعلام کرده اند که در صورت ادامه این وضع فکر دیگری خواهند کرد.
فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده، در این زمینه به “روز” گفته است: چند روز صبر می کنیم؛ اگر پاسخی ندهند و تکلیف عزیزان ما را مشخص نکنند دست به اقدامات دیگری خواهیم زد.
خانم محتشمی پور از این اقدامات حرفی نزده اما خبر داده است که خانواده های زندانیان از دادستان جدید تهران تقاضای ملاقات کرده اند.
به گفته خانم محتشمی پور، پس از ملاقات پدر و مادر مصطفی تاجزاده با او در زندان اوین، تاکنون هیچ خبری از این عضو سازمان مجاهدین انقلاب نیست و وی تاکنون تماس تلفنی نیز نداشته است.
از سوی دیگر خانواده بهزاد نبوی، با این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در زندان اوین ملاقات کردند. به گفته صالح نیکبخت، وکیل بهزاد نبوی،  زمان این ملاقات یک ساعت بوده است.

پنجمین جلسه دادگاه معترضان به انتخابات
پنجمین جلسه محاکمه معترضان به انتخابات 22 خرداد امروز برگزار می شود. به گفته یک منبع آگاه به “روز” کسانی که با سایت های اینترنتی مرتبط بوده اند امروز در دادگاه حاضر خواهند شد. از سوی دیگر شنیده ها از احتمال حضور عبدالله مومنی، فعال سرشناس دانشجویی در جلسه امروز دادگاه حکایت دارد. خانواده مومنی از 38 روز پیش تا کنون هیچ اطلاعی از وضعیت او ندارند و در بی خبری مطلق، به شدت نگران وضعیت روحی و جسمی او هستند.
صالح نیکبخت، وکیل نبوی، ابطحی، صفایی فراهانی، مازیار بهاری و تنی دیگر از بازداشت شدگان نیز گفته است که حسب اعلام یکی از مسئولین اداری دادستانی تهران نام هیچ یک از موکلین در بین کسانی که در جلسه فردا محاکمه می‌شوند، نیست.نکته جالب اینکه نیکبخت ب هبی بی سی گفته است “هیچکدام از موکلینش در جریان ملاقات ها از وضع زندان ابراز نارضایتی نکرده اند”؛ جمله ای که خبرگزاری های کودتا آن را چنین تغییر داده اند: زندانیان از وضعیت خود ابراز رضایت کرده اند.