مکارم: به قم
بودجه ویژه بدهید

نویسنده
فیروزه متین

» کالاهای لوکس برای ده در صد طلبه ها

در حالیکه دستگاه های تبلیغاتی، ائمه جمعه، صدا و سیما و … به طور مرتب در حال توصیه مردم به “ساده زیستی”، “پرهیز از تجمل گرایی و مصرف” و …هستند، روز گذشته و همزمان با برپایی نمایشگاهی در حوزه علمیه قم، که سایت های اصولگرا از آن به علت “ترویج فرهنگ مصرف گرایی غربی” انتقاد کرده اند، آیت الله مکارم شیرازی در یک سخنرانی خواستار “بودجه ویژه” برای شهر قم و حوزه علمیه از سوی دولت شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مکارم شیرازی که برخی از سایت های خبری وی را “سلطان شکر” و فرزند او را سرکرده مافیای واردات قند و شکر در ایران می دانند، در دیدار با شهردار قم گفته است: “مسئولان همواره باید به این نکته توجه کنند که قم وضعیت خاصی داشته و مرکز تشیع و دین و ائمه است و از این رو باید حساب خاصی برای قم از هر نظر، از نظر بودجه، تسهیلات و غیره باز شود”.

او افزوده است:“قم شهر خاصی است زیرا مرکز حوزه علمیه شیعه یا بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان اسلام است، از سوی دیگر مدفن حضرت معصومه و محل مسجد مقدس جمکران بوده و یک شهر به تمام معنا روحانی است. مسئولان همواره باید به این نکته توجه کنند که قم وضعیت خاصی دارد و در مرکز ایران واقع شده است، قم مرکز تشیع و دین و ائمه است و باید حساب خاصی برای قم از هر نظر، از نظر بودجه، تسهیلات و غیره باز شود”.

او خطاب به شهردار قم گفته: “بسیاری از ساخت و سازهای قم، متعلق به حوزه‌های علمیه و اماکن مذهبی است و درآمد خاصی برای شهرداری ندارد. نکته مهم دیگر این است که وقتی کسی از دروازه قم وارد می‌شود، احساس یک شهر دینی آبرومند و حرم اهل بیت را داشته باشد و تمام نکاتی که با این مسئله از عمران و آبادی و نظافت کمک می‌کند، رعایت شود. مدخل‌های قم خوب است اما مرکز شهر هنوز آن طور که انسان دلش می‌خواهد، نیست و باید انشاء الله درست شود. شما می‌توانید با نصب تابلوهایی با ذکر خدا، نشان دهید که این یک شهر مذهبی است. شهرداری فعالیتهایش فرهنگی نیست اما در شهر قم باید به مسائل فرهنگی هم حساس باشد و مظاهر فرهنگی را هدف قرار دهد چراکه مسائل ضد فرهنگی همانند بدحجابی در محیط قم ضربه سنگینی به نظام می‌زند. البته مبارزه با مسائل ضد فرهنگی فقط به عهده شهرداری نبوده و همه باید دست به دست هم دهند و با مظاهر بدحجابی مبارزه کنند. شما باید یک برنامه جامع برای این دوره جدیدتان داشته باشید و به ما هم خبر بدهید تا بدانیم چه کار انجام می‌شود و به مسئولان هم بگوئید”.

مکارم شیرازی وارد جزئیات وضعیت ملک و زمین در قم شده و افزوده: “منطقه پردیسان مشکلات زیادی دارد و باید به مشکلات آن بیشتر برسید، چراکه آن محلات تازه ساز است، باید به بهترین شکل باشد، از جهات فرهنگی باید به آن منطقه بیشتر رسیدگی شود. پل جمهوری اسلامی باید سریع تر تکمیل شود، همچنین شهرداری دقت کند تا برخی خیابان‌ها که حتی نیاز به تعریض دارند، تنگ تر نشوند. ما نیز حاضریم به مساجد آنجا کمک کنیم و دیگران نیز حاضر هستند زمین‌های مناسب در اختیار گذارده شود. دقت کنید به هر حال مردم مال المصالحه نشوند، امیدواریم در این دوره شما بتوانید بیشتر از قبل به قم به عنوان مرکز دینی و اسلامی و آبروی شیعه کمک کنید و از امام زمان کمک بگیرید”.

همزمان با سخنان او، نمایشگاهی از سوی مرکزی با عنوان “مرکز خدمات حوزه‌های علمیه” هم برگذار شده که تبلیغ به مصرف گرایی در آن، حتی صدای سایت “بولتن نیوز” را هم در آورده است.

این سایت در گزارشی درباره این مرکز می نویسد: “مرکز خدمات حوزه‌های علمیه که دو دهه پیش به منظور تأمین رفاه حداقلی طلاب در بخش‌های مسکن، بیمه، وام قرض‌الحسنه و … تأسیس شد، اکنون در برخی فعالیت‌ها از مسیر اصلی خود دور شده است. لزوم ساده‌زیستی و پرهیز از تجملات موضوعی است که رهبر معظم انقلاب همواره در گفتار بدان پرداخته و در عمل نیز به همین شیوه زندگی کرده و حتی خانواده خود را نیز بدان ترغیب کرده‌اند. این ساده‌زیستی بیش از هر قشر دیگری باید در زندگی طلاب و روحانیون جلوه‌گر باشد، چرا که وظیفه خطیر تبلیغ دین را بر عهده دارند. اما برخی اقدامات در «مرکز خدمات حوزه‌های علمیه» با زیست طلبگی و ساده‌زیستی طلاب مغایرت دارد.این مرکز که در سال 1370 به توصیه رهبر انقلاب و به منظور تأمین رفاه حداقلی طلاب در بخش‌های مسکن، بیمه، وام قرض الحسنه و … تأسیس شد، اکنون در برخی فعالیت‌ها از مسیر اصلی خود دور شده است.فروشگاه این مرکز کالاهای لوکس و میلیونی را به صورت اقساطی به طلاب و روحانیون عرضه می‌کند که نه تنها با سیره علما سنخیت دارد بلکه بعضاً مصداق تجمل‌گرایی است.ضمن اینکه بسیاری از طلاب نیز قدرت خرید چنین کالاهایی را ندارند و جز عده قلیلی از طلاب و روحانیون که در سازمان‌ها و نهادها مشغول به کار شده‌اند -و بر اساس آمارهای رسمی فقط 10 درصد طلاب را تشکیل می‌دهند- عموم طلاب در شرایط سخت معیشتی زندگی می‌کنند و به حداقل‌ها اکتفا کرده‌اند”.

این سایت، به نقل از یک طلبه می افزاید: “بسیاری از طلاب، همسر و فرزندان خود را به بهانه‌های مختلف به این مرکز نمی‌برند تا مبادا به خانواده‌شان القا شود که بقیه روحانیون در منزل خود چنین لوازمی دارند و ما هم باید نظیر آن را داشته باشیم. کدام طلبه را می‌شناسید که بتواند با «شهریه»‌اش برای کودک خود ماشین شارژی به قیمت 300 هزار تومان تهیه کند؟ روحانیون و اساتید در هزینه‌های زندگی و تحصیل خود مانده‌اند، لوازم لوکس به چه کارشان می‌آید؟”.

طلبه دیگری هم گفته است: “آیا شایسته است در خانه یک طلبه یا روحانی ظرفشویی 2 میلیون و 600 هزار تومانی وجود داشته باشد؟ متدینانی که وجوهات شرعیه خود را می‌پردازند چه حسی پیدا می‌کنند وقتی این‌گونه لوازم را در منزل یک تحصیل‌کرده علوم دینی ببینند؟!مدت‌هاست که مرکز خدمات پرداخت وام قرض‌الحسنه به طلاب را به دلیل کمبود بودجه متوقف کرده است، آن وقت از سوی دیگر ماشین لباسشویی 3.5 میلیون تومانی را در فروشگاه عرضه می‌کند!”.

سایت “الف” هم در خبر کوتاهی به این مرکز و نمایشگاه اش اعتراض کرده و نوشته است:“عملکرد مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در مورد انتقاد طلاب و فضلای حوزه علمیه قرار گرفته است. ظاهرا با تغییر مدیریت مرکز نیز تحول چندانی در آن مشاهده نمی‌شود. امید است دو راهبرد «اقتصاد مقاومتی» و «حمایت از کار و سرمایه ایرانی» سرلوحه خدمت‌رسانی مدیران این مرکز قرار گیرد”.

گفتنیست، درآمد از اماکن مذهبی در قم آنچنان است که این شهر را به یکی از ثروتمند ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است.

همزمان با این گزارش ها، محمد حسن رحیمیان، رئیس مسجد جمکران هم بر جنبه های توریستی این مسجد و دیگر اماکن تاکید کرده و به فارس گفته است: “حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران ظرفیت پذیرش سالانه حدود 50 میلیون زائر را دارد که باید زیرساخت‌های لازم را برای رفت و آمد چنین جمعیت انبوهی آماده کنیم”.

به این ترتیب به نظر می رسد نهاد های اطلاعاتی و امنیتی و نیز تبلیغاتی نظام، باید ماجرای “تهاجم فرهنگی” را بیش از همه در قم جدی بگیرند.