جدایی اعضای ندا پس از سیل انتقادها

نویسنده
فیروزه متین

» انشعاب مطلوب کیهان و رجانیوز جان نگرفت

پس از اعتراض های گسترده به راه اندازی تشکیلاتی با عنوان “ندا” که در ابتدا نام خود را “نسل دوم اصلاح طلبان” گذاشته بود، اما با تذکر محمد خاتمی ناچار شد که نام آن را به “نوید دوباره اصلاحات” تغییر دهد، حال گزارش ها از کناره گیری اعضای موسس این تشکل مدعی “نو اصلاح طلبی” حکایت دارد که صادق خرازی معاون پیشین وزارت خارجه آن را تشکیل داده بود.

این کناره گیری ها در حالی روی می دهد که صادق خرازی، برای دفاع ازاین تشکل که در رسانه هایی چون “کیهان“، “رجانیوز” و “سیاست روز” از آن استقبال شد، چند مصاحبه مفصل ترتیب داد و منتقدان را به شکایت و افشاگری تهدید کرد.

او به تازگی، در گفت و گو با هفته نامه ای دست راستی “مثلث” در واکنش به انتقادهای گسترده از راه اندازی این تشکل گفته است: “باید این کار انجام می‌شد و کاری که ما در ندا انجام دادیم باید صورت می‌گرفت و یک تلنگر جدی بود تا برخی از آقایان به خودشان بیایند. هر کسی دوست داشته باشد می‌تواند با جریان اصلاحات کار کند. ساحت سیاسی در کشور به قدری گسترده است، ساحت اجتماعی در ایران به قدری پهناور است، ساحت اقتصادی در ایران به قدری پراستعداد و ظرفیت است که می‌توان در آنها کار کرد و از آنها استفاده کرد؛ نه اینکه عده‌ای بیایند و به طور بسیار غیرمنطقی و با حالت بسیار بسته‌ای نسبت به جوانها حرف بزنند. من معتقدم اصلاحات در ذات انقلاب است و سند اصلاحات را به نام کسی نزده‌اند. اگر کسی اعتقاد دارد که سند اصلاحات را به نام او زده‌اند دارای اعتماد به نفس بسیار بالایی است و کسی که خود را مالک اصلاحات بداند به روحیات شخصی و فردی او بر می‌گردد”.

او افزوده است: “در این وانفسا هر کسی قلم و تریبون داشت می‌تواند همه چیزی بگوید ولی واقعاً اخلاق این است که به جوانان باانگیزه اهانت کنیم؟ اینها تا دیروز که پیاده‌نظام شما بودند چطور خوب بودند اینگونه حرفی نبود چه شد که حالا اینگونه نسبت به یاران دیروز موضع می‌گیرند؟ به همه دوستان گفته‌ام هر اهانتی کردند سکوت کنید و مدارا، لازمه کار سیاست تحمل و توان است. وقتی مدعی کار اصلاحی هستیم نبایست به زبان بدگویان صحبت کنیم؛ مردم امروز آگاه هستند و می‌دانند وفاداران عرصه اصلاحات چه کسانی هستند. برخی نان به روز می‌خورند خب نوش‌جانشان، یادمان نرفته جوانان مقاومت کردند، تا لحظه آخر با اصلاحات بودند، ولی برخی انواع و اقسام تهمت‌ها و افشاگری‌های نادرست را برای فرار به جلو انجام دادند. نباید با کسی رودربایستی داشت و حرکت سیاسی همین است. من تاریخ انقلاب و گذشته افراد را خوب می‌دانم. اگر قرار به افشاگری باشد خیلی‌ حرف‌ها را می‌توان با مردم گفت، آن وقت مردم نسبت به شما تصمیم خواهند گرفت”.

وی به برخی انتقاد های تند و تیز از شخص خودش در شبکه های اجتماعی نیز اینطور واکنش نشان می دهد: “متأسفانه یکی از بزرگترین مشکلات ما- که بیشتر از سوی جریان چپ انجام گرفته است- این است که ما به عنوان یک پدیده شخصی با سیاست برخورد می‌کنیم و به محض اینکه نسبت به یک موضوع سیاسی حساس می‌شویم آن را شخصی می‌کنیم و اگر با طرف مقابل مشکل شخصی هم داشته باشیم مسئله را به حد اعلاء بزرگ می‌کنیم. مسئله دیگر بی‌بندوباری بی‌حد و اندازه در بیان مسائل است؛ افراد دروغ می‌گویند، اهانت می‌کنند، تهمت می‌زنند و قلب واقعیت می‌کنند اما این اقدامات در فعالیت سیاسی پسندیده نیست”.

صادق خرازی که یکی از برادران وی دبیرکل حزب حزب الله و یکی از خواهران عروس آیت الله خامنه ای است و در عین حال درسال های گذشته مشاور بین المللی محمد خرازی بوده است به صراحت لهجه شهرت دارد از همین رو گفت “خوب است حد و اندازه خودشان را بدانند. سر سفره مردم هم که نشستند، دروغ و اتهام ناجوانمردانه دیگران هم تکرار می‌کنند. اگر از چهره ما خوششان نمی‌آید اما شایسته‌تر این است که فکر و اندیشه افراد را نقد کند؛ زمانی با بزرگان اصلاحات هم به تندی برخورد کردند. متأسفانه برخی بی‌سلیقگی می‌کنند؛ البته آنها برادران ما هستند و من به همه دوستان توصیه کردم که حرکت ما حرکت اصلاحی است”.

در همان زمان که صادق خرازی در فرصت های رسانه ای از تشکل تازه تاسیس دفاع می کرد و به مخالفان می تاخت خبر می رسید که برخی از اعضای هیات موسس این تشکل به دلیل بالاگرفتن انتقادها و از جمله سوء استفاده از نام “ندا آقاسلطان”، یکی از قربانیان حوادث سال ۸۸، از ادامه کار انصراف داده اند.

سایت انصاف نیوز در اینباره نوشت: “برخی از اعضای اصلی و موسس تشکلی به نام ندا که با محوریت صادق خرازی در حال راه اندازی است، از این مجموعه جدا شدند. شنیده شده که هادی حیدری، سخنگوی این مجموعه نیز جزو جدا شده‌ها از آن (تشکل) است. حجت شریفی، یکی دیگر از اعضای اصلی ندا است که طی روزهای اخیر جدا شده است”.

بر اساس این گزارش، روزنامه اعتماد هم درباره جدایی برخی از اعضای این تشکل نوشته است: “فکرش را هم نمی‌کردند که با چنین انتقادی مواجه شوند. ابتدا خود را نسل دوم اصلاحات نامیدند اما حرف‌شان ابتدا نه در رسانه‌ها که در محافل سیاسی بر سر زبان‌ها افتاد، سیدمحمد خاتمی نهیب‌شان زد که از این عبارت استفاده نکنند. او بهتر از هر کسی در این کشور اصلاح‌طلبان را می‌شناسد. می‌داند از چه چیزی عصبانی می‌شوند و چگونه می‌توان آتش خشم‌شان را خاموش کرد. ندایی‌ها اما دیگر به نسل دوم اصلاحات معروف شده بودند حتی اگر می‌گفتند ما “نوید دوباره اصلاحات” هستیم باز هم آنها را با همان نسل دوم دست می‌انداختند. می‌دانستند دنیای سیاست بی‌مهری و حرف شنیدن زیاد دارد اما آن را فقط در کتاب خاطرات بزرگان خوانده بودند”.

هادی حیدری و حجت شریفی دو تنی بودند که به عنوان اعضای موسس تشکل ندا اعلام شد و با انصراف آن ها تصور می رود تشکلی که صادق خرازی تشکیل داده بود متولد نشده از دنیا رفت.

 روزنامه کیهاناز جدایی این افراد ابراز نارضایتی کرده و نوشته است:“تشدید فشارها به تشکل نوپای ندا (نسل دوم اصلاح‌طلبان) که خواستار اصلاح برخی تندروی‌های گذشته اصلاح‌طلبان هستند، موجب استعفای دو عضو این تشکل شد. حجت شریفی از اعضای ندا می‌گوید وی و هادی حیدری از این تشکل جدا شده‌اند پیش از این کسانی چون پورنجاتی به تمسخر “ندا” پرداخته و گفته بودند عمه آنان نیز “نسا” (نسل سوم اصلاح‌طلبان) را راه‌اندازی می‌کند؟! محافظه‌کار، تواب، قدرت‌طلب بی‌شناسنامه، نفوذی و… از جمله عناوینی بود که طیفی از اصلاح‌طلبان تندرو به تشکیلات موسوم به ندا نسبت دادند.

روزنامه کیهان از حسن یونسی، فرزند وزیر اطلاعات دولت خاتمی و مشاور فعلی رییس جمهور روحانی که مدتی نیز همراه دانشجویان معترض در زندان بود و نام وی نیز در محافلی به عنوان عضو موسس تشکل ندا برده می شد نقل کرده که “مواردی نظیر خروج از حاکمیت، فتح سنگر به سنگر، تحریم انتخابات، فشار از پایین چانه‌زنی در بالا را به مثابه اعلان جنگ به حاکمیت و جزو تندروی‌ها و اشتباهات اصلاح‌طلبان بوده است”.

 محمد قوچانی سردبیر نشریات مهرنامه و صدا و اسمان که به تازگی به عضویت شورای مرکزی حزب کارگزاران در آمده در مصاحبه با نشریه مثلث گفته بود: “من به موج اخیر نسل دوم اصلاح‌طلبی مشکوکم. این کار بازی کردن در زمین حریف است. این دوستان نسل سوم هستند و در واقع آنان را باید همان نسا خواند و نه ندا”.

در واکنش به استعفای دو عضو هیات موسس تشکل “ندا”، بهروز شجاعی که از او به عنوان مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات تشکل “ندای ایرانیان”نام برده می شد، به خبرگزاری فارس گفته است: “این افراد از اول قرار نبود عضو هیأت موسس باشند و در حال حاضر عضو شورای مشورتی هیأت موسس هستند. اسامی قطعی هیأت موسس بعد از اخذ مجوز و ترکیب شورای مرکزی نیز پس از برگزاری کنگره مشخص خواهد شد.

شجاعی در ضمن ادعا کرده که “هادی حیدری به دلیل مشغله شخصی و حضور در شورای مشاوران دیگر سمت سخنگویی ندارد اما همچنان در کنار تشکل ندا با ما همکاری می‌کند. این افراد همچنان در کنار ندا هستند و در شبکه‌های اجتماعی نیز به دفاع از این تشکل پرداخته بودند. هادی حیدری، سعید نور‌محمدی و شهاب طباطبایی به خاطر محکومیت قضایی نمی‌توانند به عنوان هیأت موسس فعالیت کنند از این رو این افراد در گروه مشاوران هیأت موسس حضور دارند.

بهروز شجاعی در تلاشی برای کم ارزش کردن انصراف ها در ضمن گفته است “تشکل ندا هنوز یک حزب قانونی و مجوز‌دار نیست و در حال انجام کارهاست لذا نمی‌توان به قطعیت گفت که چه کسانی عضو هیأت موسس هستند لذا اسامی قطعی هیت موسس بعد از اخذ مجوز و ترکیب شورای مرکزی نیز پس از برگزاری کنگره مشخص خواهد شد. تلاش داریم اولین کنگره «ندای ایرانیان» حدود 3 ماه بعد از مجوز رسمی برگزار شود”.