اختلافات آشکار؛ دیدارهای پنهان

نویسنده
حسین محمدی

» سران سه قوه با هم گفتگو کردند

در حالی که بنابر اخبار رسانه ها، میزان اختلاف نظرها میان محمود احمدی‌نژاد با علی و صادق لاریجانی ـ روسای قوای مقننه و قضاییه ـ هر روز بالاترمی‌گیرد، خبرگزاری‌ها حکایت از دیدار مشترک این سه با یکدیگر داده‌اند؛ دیداری که به میزبانی علی لاریجانی برگزار شد.

این سه تن خبر از آن داده‌اند که چنین جلساتی “به طورمستمر” میان سران قوا تشکیل می‌شود، اما برخی از آن‌ها “رسانه‌ای نمی‌شود”.

سایت خبر آن لاین ـ نزدیک به علی لاریجانی ـ در این باره نوشته است که این جلسه، برای هشتمین بار برگزار شده است: “روسای سه قوه از آغاز دولت دهم و انتخاب آیت​الله لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضاییه، تا کنون هشت نشست داشته​اند. هر یک از قوا به ترتیب، میزبان دیگران بوده است”.

گفته می شود سران سه قوه در این دیدارها حتی به معاونان و مشاوران خود نیز اجازه حضور در جلسه را نمی‌دهند و پشت درهای بسته به مذاکره می‌پردازند.  

در همین حال، صادق لاریجانی نیز برگزاری این جلسات را مثبت ارزیابی کرده و گفته است که “این جلسات از این جهت که سران سه قوه رو ‌در‌ رو با هم سخن می‌گویند و امکان حل و فصل بسیاری از موضوعات به شکل بهتری فراهم است، اهمیت بسیاری دارد”.

پیش از این، بحث اختلاف میان علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد چنان بالا گرفته بود که اخباری مبنی بر دخالت مستقیم رهبرجمهوری اسلامی برای حل اختلاف، منتشر شد.

پیش تر، رییس دولت، در برابر مواردی از جمله برخی تغییرات در بودجه کل کشور و بحث ادغام وزارت خانه ها به سختی در مقابل لاریجانی ایستاده بود. اما به گفته علی لاریجانی “حل اختلافات و تنظیم قوا همان‌طور که در اصل 110 قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است، با مقام معظم رهبری است و ایشان تنظیم کننده روابط بین قوا هستند. این دیدار در راستای تنظیم روابط بین قوا انجام شد و پایه‌ی کار نیز تفسیر شورای نگهبان بود و ما باید همه ملتزم به تفسیر شورای نگهبان باشیم”.

سال گذشته نیز احمدی‌نژاد با اعلام اینکه منبع مالی برخی قوانین مشخص نیست، از امضای آن ها خوددداری کرده بود، اما لاریجانی به عنوان رییس مجلس به ابلاغ آن ها پرداخت. وی همچنین در چندین مورد برخی قوانین مصوب دولت را به دلیل مغایر بودن با قوانین دیگر، به هیات دولت باز پس فرستاده بود.

از سوی دیگر، نزدیک بودن زمان انتخابات مجلس نهم، برخی اختلاف نظرها میان اصول گرایان را بیشتر کرده است. حامیان احمدی نژاد علاوه بر اطرافیان رحیم مشایی، با تابلو “جبهه پایداری” وارد عرصه انتخابات شده اند؛ جبهه ای که راستگرایان از آنان استقبال چندانی نکرده اند.

 چند روز پیش علی لاریجانی نیز دیداری انتخاباتی با بیش از صد نفر از نمایندگان مجلس داشت که این دیدار با انتقاد برخی از اصول گرایان رو به رو شد.

دیدارهای سران سه قوه که گفته می شود پیش از این ماهی یک بار و حتی در دوره ای به صورت هر دو هفته یک بار برگزار می شد، پس از بروز اختلاف میان محمود احمدی نژاد با مجلس، دچار تاخیر شد.

خبر آن لاین در این زمینه با اشاره به سابقه اختلاف میان قوای سه گانه، درباره این دیدارها در سال جاری نوشته بود: “تداوم دیدارها در سال جاری با وقفه‎ای پنج ماهه روبرو شد که شاید بی‎ارتباط با برخی اختلاف نظرها میان دولت و مجلس که گاه قوه قضاییه نیز به آن وارد شده است، نباشد. اختلافاتی همچون ان‎ قلت‏های دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‎ها، عدم ارسال مصوباتش به مجلس و اعلام صریح عدم اجرای برخی قوانین مصوب مجلس که به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است. در میانه این اختلافات، برخی تذکر اخیر قاضی‎القضات کشور به رئیس‎جمهور که مواردی را به دستگاه قضایی نسبت داده بود؛ را نیز وجه دیگری از اختلافات میان قوا خوانده بودند”.

  نزدیک شدن به زمان انتخابات، اختلاف نظر میان وابستگان جناح راست را افزایش داده است. آیا این جلسات می تواند به کاهش این اختلافات کمک کند؟