هشدار جهان از زبان اوباما

نویسنده

» مقاله فایننشیال تایمز درباره موضع جهانی در مقابل برنامه هسته ای ایران

جیمز بلیتز

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ایران هشدار داد اگر آن کشور به آغاز مذاکرات درخصوص آیندۀ برنامه تسلیحات هسته ای خود در سال جاری نپیوندد، دنیا نیز “گام های بعدیگ را علیه رژیم تهران برخواهد داشت.

وی در عین حال گفت رهبران دنیا به بررسی موضع ایران در خصوص برنامه هسته ای آن کشور در نشست ماه سپتامبر گروه جی 8 در پیتزبورگ خواهند پرداخت و در صورتیکه پاسخ مناسبی دریافت نشده باشد، احتمالاً تمهیدات بین المللی بیشتر در قالب تحریم ها را مدنظر قرار خواهند داد.

اوباما گفت: “اگر ایران تصمیم به عدم همکاری بگیرد، اول از همه گروه 8 و البته فکر می کنم بسیاری کشورهای دیگر هم هستند که می گویند باید گام های بعدی را برداشت.”

آقای اوباما افزود: “ما تا ابد دست روی دست نمی گذاریم تا با توسعه سلاح هسته ای و زیر پا گذاشتن پیمان های بین المللی، روزی خودمان را در وضعیت وخیم تری ببینیم که دیگر نتوان دست به اقدامی زد.”

وی “بیانیه قدرتمند گروه 8 درباره ایران” را که از حمایت روسیه نیز برخوردار بود، تحسین کرد. اوباما گفت این بیانیه از ایران می خواهد بدون تأخیر بیشتر به مسؤولیت های خود در قبال جامعه بین المللی عمل کند.

او گفت گروه جی 8 همچنان “نسبت به تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آن کشور به طور جدی نگران است و ما از خطرات اشاعه ناشی از برنامه هسته ای ایران برای دنیا عمیقاً ناخرسند هستیم.”

آقای اوباما در اوائل هفته جاری در روسیه تنها موفق شد پشتیبانی اندک روسیه را در همراهی با ایدۀ اتخاذ موضع سخت تر در قبال ایران در صورت خودداری آن رژیم از توقف برنامه هسته ای خود جلب کند.

آقای اوباما تأکید کرد به خط مشی خود مبنی بر تلاش برای تماس دیپلماتیک با ایران پایبند است. این موضعی است که با سیاست انزوای سیاسی دوره جورج دبلیو بوش متفاوت است.

با این حال، رویکرد آقای اوباما به دلیل انتخابات 22 خرداد ایران که در آن آقای احمدی نژاد در میان سرکوب شدید معترضان به تقلب در انتخابات، به عنوان پیروز معرفی شده، دستخوش پیچیدگی شده است.

منبع: فایننشیال تایمز- 11 ژوئیه

http://www.ft.com/cms/s/0/3d4997c4-6d70-11de-8b19-00144feabdc0.html