رضایت امام زمان در گرو رضایت خامنه ای

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» هشدار به احمدی‌نژاد: به میثاق با رهبر پای‌بند باش

در حالیکه علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری‌اسلامی در سپاه،از احمدی نژاد خواسته اشتباهات خود را بپذیرد و به میثاق‌اش با آیت‌الله خامنه‌ای پای‌بند باشد، مصباح یزدی مدعی شده که رهبر جمهوری‌اسلامی دستورات امام زمان را به مردم ارائه می‌کند و برای رضایت امام زمان، نیاز به رضایت آیت‌الله خامنه‌ای است.

 

اشتباهات را بپذیر!

حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، با خطاب قرار دادن احمدی‌نژاد، خواستار آن شده که وی “اشتباه در برخی مقاطع” را بپذیرد تا “شک به وجود آمده” از میان برود. نماینده آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اضافه کرده است که “انتظار ما این است که دولتمردان به همان عهد و میثاقی که با مردم و رهبری داشتند وفادار بمانند و آن مقاصد را عملی کنند تا لطمه ای به اصولگرایی وارد نشود”.

سخنان سعیدی در حالی بیان شده است که پیش از این مجتبی ذوالنور، جانشین مستعفی وی در سپاه پاسداران، اعلام کرده بود که “نظام برنامه‌ای برای برخورد با احمدی‌نژاد ندارد”، اما ادامه روند فعلی ممکن است باعث شود که “پیش‌بینی هاشمی درباره سرنوشت مشابه بنی‌صدر و احمدی‌نژاد به وقوع بپیوندد”.

هشدارها به احمدی‌نژاد پس از آن فزونی گرفته که برخی رسانه‌های اصول‌گرا اعلام کردند وی هم‌چنان از همکاری با وزیر اطلاعات ـ که با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی و برخلاف نظر احمد‌ی‌نژاد، در سمت خود ابقا شد ـ امتناع می‌کند.

اصول‌گرایان در هفته‌های گذشته بارها نگرانی خود را از روند رو به رشد مخالفت با “حامیان ولی‌فقیه” در ادارات و وزارت‌خانه‌ها اعلام کرده‌اند.

در همین حال یک سایت اصول‌گرا نیز خبر از آن داده که احمدی‌نژاد “بیش از سه ماه است از شرکت در جلسات هدفمندی یارانه‌ها خودداری کرده است. وزارتخانه‌های کلیدی نفت، بازرگانی، نیرو، صنایع و رفاه هم فاقد نماینده در جلسات هستند”.

رسانه‌های اصول‌گرا در روزهای گذشته به عدم حضور احمدی‌نژاد در نماز جمعه نیز پرداخته و آن را سوال‌برانگیز دانسته بودند.

با وجوداین انتقادات اما، همه بادهای عرصه سیاست ایران مخالف احمدی‌نژاد نیست. یک عضو هیات رییسه مجلس اعلام کرد: “ با تعامل با نمایندگان امضاکننده سئوال، امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور پس گرفته شود”.

در تحولی دیگر، امام جمعه کیش نیز ضمن تحسین عملکرد احمدی‌نژاد، درباره برنامه‌های اقتصادی وی، آن‌ها را “در حد یک معجزه دانست” و اینکه “مقایسه موقعیت اقتصادی ایران در سال 1357با سال 1390به وضوح این معجزه را نشان می دهد”. امام جمعه کیش  این عملکرد را نقطه عطفی در تاریخ جمهوری‌اسلامی دانسته است. 

 

معجزه مصباح و رضایت امام زمان

هم‌زمان با هشدارها به احمدی‌نژاد اما روند تعریف و تمجید از رهبر جمهوری‌اسلامی فزونی گرفته است. در آخرین نمونه از این دست، آیت‌الله مصباح‌یزدی، رهبر جمهوری‌اسلامی را فردی توصیف کرد که “دستورات امام عصر‌ را به مردم می‌رساند”.

این روحانی افراطی که پیش از این از وی به عنوان “پدرفکری” دولت یاد می شد، در سخنان خود تلویحا اطرافیان احمدی‌نژاد و خود وی را هم “منافق به معنای واقعی” دانسته: “کسانی که گفتار و رفتار عملی شان با هم نمی سازد، منافق به معنای واقعی هستند، چرا که یکی از وظایف مهم امروزی تبعیت محض از نایب حضرت ولی عصر (عج) می باشد”.

وی همچنین درباره آیت‌الله خامنه‌ای گفته: “کسی که می خواهد امام زمان‌‌(عج) از او راضی باشد، باید رضایت مقام معظم رهبری را جلب نماید”.

 قاسم روان‌بخش، از جمله شاگردان مصباح‌یزدی و دبیرسیاسی هفته نامه پرتوسخن هم با اشاره به حمایت‌ها و انتقادهای مصباح از احمدی‌نژاد، اعلام کرد: “استاد مصباح مسوولیت همه خوبی‌هایی که در دو دولت نهم و دهم انجام شد و همواره مورد تایید رهبر عزیزمان بوده و هست را می‌پذیرند و بر آن نیز افتخار می‌کنیم ونسبت به مسایل اخیر که پیش آمد از پیشتازان منتقدین بوده و هستند”.

وی در عین حال دلیل تخریب مصباح را برنامه دوساله برخی گروه‌ها “برای تصاحب پست ریاست جمهوری یازدهم و نگرانی از بابت عدم آسیب جریان مصباح” دانست. به عقیده وی “از این بیم دارند که این وجهه و آبرو بار دیگر بتواند در انتخابات آینده معجزه بیافریند و فرد دیگری غیر از آنها را به ریاست جمهوری بنشاند”.

به این ترتیب نه تنها انتخابات مجلس نهم، که به نظر می‌رسد انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری نیز از هم اکنون محل نزاع اصول‌گرایان است. در عبور از این گردنه، چه کسی رابر صندلی ریاست حمهوری خواهند نشاند؟