هزینه برخورد با زنان سنگین است

نویسنده

دانا شهسواری

dana. com

“به نظر می رسد با توجه به نوع برخورد ها و با وجود پرونده هایی که پس از 22 خرداد برای دستگیر شدگان این رویداد درست کردند، حاکمیت نتوانست هزینه های این برخورد وسیع را بپردازد”.

آزاده فرقانی، فعال حقوق زنان در گفت و گو با “روز” ضمن بیان مطلب بالا در ادامه در خصوص پرونده درجریان خود در دادگاه انقلاب می گوید: “در آخرین تاریخی که برای تشکیل دادگاه، که هفته گذشته تعیین شده بود، همراه وکیلم آقای دادخواه به دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی رفتیم، علی رغم انتظار حدودا یک ساعته ما به علت عدم حضور دادستان، تشکیل دادگاه به زمان دیگری موکول شد”.

وی می افزاید: “اکنون احضاریه دیگری به صورت کاملا ویژه به دستم رسیده که تشکیل دادگاه بررسی اتهامات منصوب به من را 23 اسفند ماه، که به نظر می رسد آخرین روز کاری دادگاه انقلاب تا بعد از تعطیلات سال نو باشد، تعیین کرده است”.

وی در مورد ویژگی نحوه ابلاغ احضاریه خود می گوید: “وقتی دادگاه خانم بنی یعقوب تشکیل شد، حکم را تا یک ماه پس از تشکیل دادگاه به وی ابلاغ نکردند. البته او بسیار تلاش کرد تا به دادگاه ثابت کند روز نامه نگار است، اما وقتی به دادگاه مراجعه کرد حکم تبرئه اش را به او ابلاغ و اعلام کردند چون حکم بسیار امنیتی بود نتوانستیم از طریق پست ارسال کنیم. اماابلاغیه تاریخ تشکیل دادگاه من را لای در خانه گذاشتند و رفتند. در حالی که همه در خانه حضور بودیم؛ یعنی حتی زنگ نزدند”.

وی سپس در مورد دستگیری فعالین زن در روز 22 خرداد می گوید: “دستگیری 70 نفر رویداد بسیار عجیبی بود. اساسا کسی نمی توانست پیش بینی چنین مسئله ای را داشته باشد. چرا که دهه 60 و دهه 70 سپری شده بودند. دستگیری 70 نفر در دهه 80 بسیار عجیب و به همین علت پرداخت هزینه آن هم برای دستگیر کنندگان بسیار سنگین بود”.

وی اضافه می کند: “اساسا کسی به یاد ندارد که به صورتی چنین گسترده با جنبش زنان برخورد شده باشد. آنهم در دهه هشتاد. البته در دهه 60 هم برخورد هایی بود اما در 22 خرداد خیلی گسترده بود. این بود که پس از دستگیری ما، در طول دوران بازداشت و نقل و انتقالمان، همه شاهد استیصال دستگیر کنندگان بودیم. پس از انتقال از عشرت آباد به اوین، هر بازجو و ماموری می آمد و این همه جمعیت دستگیر شده را می دید تعجب می کرد و شانه اش را بالا می داد و می رفت. البته همان شب بسیاری آزاد شدند”.

آزاده فرقانی در ادامه می گوید: “چند نفر از ما برای یک هفته در بند 209 اوین بازداشت بودیم. موارد اتهامی همه تقریبا مشترک بود، شرکت در تجمع غیر قانونی، اقدام علیه امنیت ملی، برهم زدن نظم عمومی و… و جالب تر از همه اینکه یکی از اتهاماتی که برای ما مطرح شد انجام حرکات غیر متعارف بود که البته ما نمی توانیم چنین اتهاماتی را بپذیریم”.

وی در مورد “حرکات غیرمتعارف” می گوید: “به نظر می رسد که این اتهام عجیب مربوط به شعار هایی باشد که در 22 خرداد در میدان 7 تیر عنوان شد”.

وی آنگاه در مورد تعویق مجدد دادگاه خود می گوید: “شاید یکی از دلایل این تعویق این باشد که می خواهند ببینند در 8 مارس چه اتفاقی خواهد افتاد و اساسا واکنش ما در این روز چه خواهد بود”.

آزاده فرقانی در باره برنامه 8 مارس می گوید: “امیدوارم همه فعالان و گروههای فعال در زمینه حقوق زنان به اجماعی در این زمینه دست یابند و بتوانند در راستای تحقق حقوق و مطالبات بحق زنان گام سازنده ای بردارند”.

وی در پایان ابراز امیدواری می کند: “امیدوارم حد اقل چند نفر از فعالان حقوق زنان در روز 8 مارس فرصت لازم برای صحبت پیرامون حقوق ضایع شده زنان را بیابند”.