با دانشجویان مهربان برخورد می کنیم

نویسنده
حسین محمدی

» ادعای وزیر علوم بعد از پخش فیلم کوی دانشگاه

یک روز بعد از آن که انتشار وسیع فیلم مستند حمله سپاه و نیروی انتظامی و بسیج به کوی دانشگاه و خشونت سبعانه آن ها که خبر آن در سراسر جهان منعکس شد کامران دانشجو وزیر علوم احمدی نژاد باز هم ادعا کرد فضای آزاد سیاسی ایران در هیچ جای دنیا نیست و در ایران هیچ دانشجوئی به علت فعالیت سیاسی از تحصیل باز نمانده است. این در حالیست که علاوه بر دستگیری صدها دانشجو،صدور ده ها حکم انضباطی و محرومیت از تحصیل، زندانیان وابسته به تشکل های دانشجویی نیز با شدیدترین برخوردها رو به رو هستند.

 

آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده، کامران دانشجو در یک نشست خبری گفته است: “فضای آزاد سیاسی در ایران در هیچ جای دنیا به چشم نمی خورد و مطمئنا آنچه باعث پویایی و حرکت می شود نقد است. آزادی در چارچوب مقررات و در راستای منافع ملی و نظام اسلامی در هیچ نقطه کشور و به ویژه دانشگاهها ممنوع نبوده و در پرونده دانشجو ثبت نخواهد شد.”

دانشجو فعالیت فرهنگی و سیاسی در دانشگاهها را عامل ایجاد نشاط دانسته اما تأکید کرده است: “منظور از آزادی دانشجو توهین به مقدسات و ایجاد هرج و مرج نبوده و چارچوب ویژه خود را دارد.”

وی افزوده: “آزادی سیاسی در قالب هرج و مرج و بر اندازی نقد نیست و تنها نسخه تجویزی غرب به جوانان کشور ایران است. حرکت کردن در مسیر دشمن به هیچ وجه نقد نبوده و انتقادی که در چارچوب مقررات باشد اصلاح کشور را در پی خواهد داشت.”

دانشجو در ادامه گفته است: “تاکنون هیچ دانشجویی به صرف فعالیت سیاسی از تحصیل باز نمانده و در برخورد با خطاهای دانشجویی تا جایی که در حوزه وزارت علوم باشد با مهربانی برخورد می شود.”

 

دانشگاه مشهد: بازداشت برای چهارمین بار

اما وزیر علوم خبر نداشت که درست در همین روزها یکی از فعالان دانشجویی شهر مشهد، برای چهارمین بار پس از انتخابات و در پی اعتراضات مردم مشهد به نتایج انتخابات 22 خرداد، بازداشت شده است.

یکی از فعالان سیاسی شهرمشهد درمصاحبه با کمپین بین المللی حقوق بشر درایران خبر داد که امیر شیبانی فعال دانشجویی دربند شهر مشهد در پی اعتراضات مردم مشهد به کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد در چهار نوبت بازداشت شده و یک بار نیز که مأموران جهت بازداشت وی به محل سکونتش مراجعه کرده بودند، از دست آنان گریخته بود. گفتنی است در هفت ماه گذشته بارها امیر شیبانی به دادگاه انقلاب، ستاد خبری اداره اطلاعات و دیگر نهاد های امنیتی مشهد احضار و بازجویی شده است و ماموران امنیتی و انتظامی مشهد بارها به منزل پدری وی هجوم برده اند. به گفته خانواده این فعال دانشجویی شهر مشهد وی بارها در بازداشتگاه های کوی پلیس، اطلاعات ناجا و اطلاعات سپاه مشهد مورد ضرب و شتم شدید و شکنجه قرار گرفته است.

این فعال دانشجویی ۲۱ ساله مشهدی هم اکنون در زندان وکیل آباد مشهد زندانی میباشد. امیر شیبانی در سال گذشته نیز به مدت دو هفته در اداره اطلاعات مشهد بازداشت شده بود. شیبانی ابتدا در پی اعتراضات مردم مشهد به کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد در روز ۱۵ مرداد بازداشت و روز بعد از آن آزادشده بود. شیبانی سپس در روز ۲۳ شهریور ماه گذشته هنگام دعوت مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس بازداشت و پس از ده روز بازداشت در سلول انفرادی در بازداشتگاه های اداره اطلاعات و کوی پلیس مشهد، یکم مهر آزاد شده بود.

امیر شیبانی روز ۱۸ آذر نیز به علت شرکت در برنامه تریبون آزاد روز دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد که با مجوز قانونی مسئولان دانشگاه برگزار شده بود، بار دیگر بازداشت شد. وی که به علت شرکت در یک برنامه مجوز دار دانشجویی به صورت کاملا غیر قانونی بازداشت شده بود پس از گذراندن دو هفته بازداشت در سلول انفرادی با قرار وثیقه آزاد شد.

بنا به گفته این فعال سیاسی، در آخرین مورد بازداشت غیر قانونی امیر شیبانی، وی در روز هفتم بهمن ماه به دادگاه انقلاب مشهد احضار و بدون آنکه هیچ جرمی مرتکب شده باشد، به بازداشتگاه نامعلوم اطلاعات سپاه مشهد منتقل شده بود.

آقای شیبانی تا ۲۸ بهمن ماه سال جاری بدون هیچگونه ملاقاتی و بدون آنکه خانواده اش از علت و مکان بازداشت تنها پسرشان مطلع باشند در سلول انفرادی بازداشتگاه نامعلوم اطلاعات سپاه زندانی بود و پس از آن به زندان وکیل آباد شهر مشهد منتقل شده است.

 

دانشگاه علوم پزشکی تهران: اعتراض اساتید به برخوردها

جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نامه ای خطاب به ریاست این دانشگاه، نوع رفتاری که با برخی از اساتید و دانشجویان صورت گرفته و می گیرد را موجب سرخوردگی و نگرانی دانسته اند. در این نامه که خطاب به باقر لاریجانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، نوشته شده چنین آمده است:“فارغ از جهت گیری در رخدادهای سیاسی جاری که سایه آن بر تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی ملت سنگینی می کند و اذهان جامعه را به خود مشغول داشته است، نوع رفتاری که با برخی از اساتید و دانشجویان صورت گرفته و می گیرد موجب سرخوردگی و نگرانیست.”

اساتید این دانشگاه در نامه خود افزوده اند: “همانطور که لابد آگاهید اخیراً تعدادی از دانشجویان پزشکی که بعضاً پدرانشان اعضاء هیأت علمی همین دانشگاه هستند بازداشت شده اند و در یک مورد که در تاریخ دانشگاه بی سابقه است دانشجو را از سر کلاس درس و در حضور استاد بیرون کشیده و بازداشت کرده اند. همجنین تعدادی از اساتید احضار قضایی یا امنیتی شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند و در یک مورد یکی از آنها را به یک سرباز وظیفه سپرده اند تا با چشمان بسته جابجایش کند و بیش از سه ساعت با چشم بسته در پشت اطاق دادسرا منتظر باز پرسی نگهش داشته اند در حالیکه بیماران وی در انتظار حضور او در مطب بوده اند.”

اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه نامه خود از رییس دانشگاه خواسته اند: “اجازه ندهید بیش از این منزلت دانشگاه فروکاسته شود.”

 

دانشگاه آزاد تهران مرکز: ممانعت از ثبت نام

تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز که در پی احکام کمیته انضباطی به واحدهای دیگر این دانشگاه تبعید شده بودند، با عدم پذیرش برای ثبت نام روبرو شدند.

آن گونه که سایت “بامدادخبر” گزارش داده است، این دانشجویان بعد از گذراندن یک ترم تعلیق، برای ثبت‌نام در ترم جدید به واحدهای مربوطه مراجعه کرده‌اند اما به آنها گفته شده سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اجازه ثبت‌نام آنها را نمی دهد. از سوی دیگر پیگیری‌های صورت گرفته از سازمان مرکزی، با این پاسخ همراه شده که اعتراض‌ بعضی نهادهای خاص به این احکام تجدیدنظر، موجب لغو آنها شده است.

محمد شوراب، امیر منشاری، فرزاد اسلامی، آرمین شریفی، رضا علی‌زمانی، حسام نصیری، علی مظلوم الحق و میلاد پورعیسی دانشجویانی هستند که در پی صدور احکام تجدیدنظر به واحدهای رودهن، اسلامشهر، پرند و شهریار تبعید شده‌اند.

گفتنی است بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهای مختلف کشور تحت فشار نهادهای امنیتی به محکومیت های سنگینی محکوم شده اند که نمونه های آن در دانشگاه های آزاد نجف آباد، مشهد، اهواز، دزفول و در مورد اخیر در واحد تهران مرکز هم دیده شده است.

 

دانشگاه کاشان: لغو مجوز انجمن اسلامی

در ادامه فشارهای وارده بر دانشجویان، هیأت نظارت بر تشکل های دانشجویی دانشگاه کاشان دستور لغو مجوز انجمن اسلامی دانشگاه کاشان را صادر کرد.

فعالان دانشجویی کاشان صدور این حکم را با توجه به اعتراضات گسترده دانشجویان این دانشگاه به نتیجه انتخابات و حوادث پس از آن و فشارهایی که طی ماه های گذشته بر دانشجویان دانشگاه کاشان وارد شده است، کاملا سیاسی و در ادامه روند حذف نهادهای اصلاح طلب از صحنه فعالیت دانشجویی ارزیابی کرده اند. این در حالیست که با توجه به مشی حاکم بر این انجمن، در 5 سال گذشته هیچگونه تذکر و اخطاری از سوی این هیات به دانشجویان ابلاغ نشده بود.

گفتنی است، در حال حاضر دو دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان در بازداشت به سر می برند.

 

دانشگاه ساری: اخراج دودانشجوی بهایی

سونا قلی نژاد، دانشجوی ترم ۲ رشته گیاه پزشکی و نعیم کمالی به خاطر بهایی بودن از دانشگاه علوم پزشکی ساری اخراج شدند.آن گونه که سایت رهانا گزارش داده است، دو دانشجوی بهایی دیگر نیز مشغول تحصیل در همین دانشگاه هستند و بیم آن می رود که آنان نیز در صف اخراج شدگان بعدی قرار گیرند.اخراج دو دانشجوی بهایی در حالی صورت می‌گیرد که کم‌تر از ۱۰ روز قبل نمایند‌گان جمهوری اسلامی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل مدعی شده بودند هیچ دانشجویی به علت بهایی بودن از دانشگاه‌های ایران اخراج نمی‌شود.

 

دانشگاه شریف: اعتراض به بازداشت تارا سپهری فر

شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با صدور بیانیه ای نسبت به بازداشت تارا سپهری فر، دبیر این تشکل دانشجویی اعتراض کرد.

تارا سپهری فر، در موج بازداشت های آستانه 22بهمن دستگیر شد. وی که ورودی سال۸۴ رشته مهندسی شیمی دانشگاه شریف است، در تیرماه سال جاری و در حوادث پس از انتخابات نیز در اطراف مسجد قبا بازداشت شده بود.

در بیانیه این انجمن آمده است: “شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان یادآوری این نکته به مسئولین دانشگاهی را وظیفه خود می داند که این گونه اقدامات امنیتی نتیجه ای جز ناآرامی و احساسی کردن فضای دانشگاه ها نداشته و از مسئولین دانشگاه صنعتی شریف تقاضا دارد مصرانه برای آزادی تمامی دانشجویان این دانشگاه اقدامات لازم را انجام دهند و وظیفه خود را در قبال عملکرد عقلانی دانشجویان دانشگاه به انجام رسانند.”

 

تشکل های دانشجویی

از سوی دیگر فعالین دانشجویی و رهبران تشکل ها و گروه های سیاسی نزدیگ به دانشجویان نیز روزهای سختی را تجربه می کنند.در این راستا وضعیت سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) از بقیه دشوارترست. در بازداشت های پس از انتخابات، تقریبا در تمامی مناطقی که این سازمان سیاسی شعبه دارد، اعضای آن بازداشت شده یا مورد تعقیب قرار گرفته اند. گرچه تعدادی از اعضای این سازمان اکنون با قید وثیقه آزاد شده اند، اما هم چنان تعداد زیادی از اعضای این سازمان، در زندان به سر می برند.

هفته گذشته، سایت ادوار نیوز، طی گزارشی به بررسی وضعیت اعضای زندانی این سازمان پرداخت. در این گزارش اعلام شده است که حداقل 7 نفر از اعضای این سازمان هم چنان در بازداشت به سر می برند. بازداشت هایی که از نخستین روزهای پس از انتخابات آغاز شده و هم چنان ادامه دارد؛ که آخرین نمونه آن بازداشت علی ملیحی، عضو شورای مرکزی و مسوول روابط عمومی این سازمان بود. ملیحی صبح روز سه شنبه 20 بهمن ماه دو روز پیش از سالگرد 22 بهمن در منزل خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید. این مسئول روابط عمومی سازمان دانش آموختگان طی تماس تلفنی کوتاهی از حضور خود در سلول انفرادی بند 240 خبر داده است.

علی ملیحی روزنامه نگار و از فعالین حقوق بشر است که با روزنامه های اعتماد ملی، اعتماد و هفته نامه های شهروند امروز و ایراندخت همکاری داشت.

گفتنی است چند ماه پیش نیز ماموران امنیتی برای بازداشت ملیحی به منزل وی مراجعه کرده اما موفق به بازداشت او نشده بودند.

 

احتمال آزادی عبدالله مومنی

بنا به گفته منابع خبری، برای عبدالله مومنی، سخنگو و رییس شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران، 800 میلیون تومان وثیقه صادر شده است. برخی از نزدیکان عبدالله مومنی به “روز” گفتند که با تلاش بسیار موفق شده اند مبلغ وثیقه را تامین کنند و در صورتی که اتفاق خاصی نیفتد، مومنی بعداز ظهر امروز از زندان آزاد خواهد شد.

پیش از این وب سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، به نقل از همسر عبدالله مومنی اعلام کرده بود که  مسوول پرونده عبدالله مومنی، بعد از شنیدن توضیحات همسر وی، فاطمه آدینه وند، اعلام کرده است که از مبلغ وثیقه می کاهد.

خانم آدینه وند اعلام کرده بود با توجه به اخراج همسرش از محل کار و قطع شدن حقوق وی، آنان در حال حاضر درآمدی ندارند که بتوانند این مبلغ را تامین کنند. مومنی پیش از بازداشت در مدارس تهران، مشغول معلمی بوده است. آخرین اخبار حکایت از آن دارد که قاضی صلواتی مبلغ وثیقه را کاهش داده است.

در همین حال یکی از اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) ضمن تایید این خبر به “روز” گفت: “تمامی دوستان آقای مومنی تلاش کردند تا به هر نحو ممکن مبلغ وثیقه را فراهم کنند. مشکلی که داشتیم این بود که بسیاری از اعضای این سازمان خود با وثیقه های بسیار سنگین از زندان آزاد شده اند و توان مالی تامین این مبلغ را نداشتند. خانواده آقای مومنی هم مستاجر هستند و طبیعتا بدون هیچ شغل و درآمدی، تامین این مبلغ برایشان بسیار دشوار است. باید گفت اگر کمک های موثر برخی از دوستان نبود، امکان آزادی مومنی بسیار بعید بود.”

عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت و از مسوولان ستاد شهروند آزاد (حامیان مطالبه محور مهدی کروبی) در ایام انتخابات بود که پس از انتخابات بازداشت شد.

دبیر سابق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت نیز پس از تحمل ماهها زندان انفرادی و شرایط طاقت فرسا در آبان ماه به همراه تعدادی از متهمین وقایع پس از انتخابات به بند عمومی 350 زندان اوین منتقل شده بود اما پس از مدتی به دلایلی نامعلوم دوباره به بند امنیتی وزارت اطلاعات موسوم به 209 برگردانده و با محدودیت هایی برای ملاقات با خانواده و تماس تلفنی مواجه شد.

در بیش از 7 ماهی که از بازداشت مومنی می گذرد، خانواده او بارها خبر از فشارهای طاقت فرسای جسمی و روحی بر وی داده بودند.

 

شعبه اصفهان: وضعیت نامعلوم رشید اسماعیلی

رشید اسماعیلی،دانشجوی محروم از تحصیل علامه و عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار، روز سوم دی ماه به ستاد خبری وزارت اطلاعات در استان اصفهان احضار و سپس بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

گفته می شود اتهامات رشید اسماعیلی توهین به رهبری و نظام اعلام شده است، اما حدود 20روز است که از وی خبری در دست نیست.

رشید اسماعیلی در حال حضار در یکی از بندهای زندان دستگرد، به همراه چند قاچاقچی در یک سلول به سر می برد. با این حال بنا به گفته نزدیکان وی، بازجویی ها از اسماعیلی هنوز ادامه دارد.

رشید اسماعیلی از چند هفته پیش ممنوع الملاقات شده و با توجه به وضعیت جسمانی وی، این امر بر نگرانی خانواده و دوستان او افزوده است.

به گزارش ادوارنیوز، مسوولین زندان دستگرد حتی از قبول پول و وسایل شخصی برای وی خود داری می نمایند.

 

شعبه گیلان: سه سال حبس برای سیدکوهزاد اسماعیلی

سیدکوهزاد اسماعیلی، مسوول شعبه گیلان سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) به سال حبس تعزیری محکوم شد. اسماعیلی که در حال گذراندن دوران محکومیت چهار ماهه حبس خود در زندان لاکان رشت است، به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام محاکمه و در دادگاه بدوی به سه سال زندان محکوم شده است.

گفتنی است سیدکوهزاد اسماعیلی، در بامداد روز 13 آبان بازداشت و هشت روز را در بازداشت گاه وزارت اطلاعات سپری کرد. اما تنها یک روز پس از آزادی به قید وثیقه، برای اجرای حکم 4 ماه حبس خود که در سال 86 و به اتهم نشر اکاذیب صادر شده بود، به زندان فرستاده شد.

اسماعیلی پیش از این و در اسفند سال 85، هم زمان با سفر محموداحمدی نژاد به گیلان نیز بازداشت و مدتی را در زندان گذرانده بود.

 

شعبه کرمانشاه: دیدار با خانواده کاوه کرمانشاهی

روز دوشنبه اعضای شورای مرکزی شعبه کرمانشاه سازمان ادوار و نیز اعضای انجمن اسلامی دانشگاه رازی با حضور در منزل کاوه قاسمی کرمانشاهی، با پدر و مادر این فعال حقوق بشر دیدار کردند و در جریان آخرین اخبار از وضعیت وی قرار گرفتند.

در این دیدار مادر کاوه کرمانشاهی ضمن ابراز خشنودی و دلگرمی خانواده از حمایتهای دوستان کاوه از نقاط مختلف، از وضعیت مبهم پسرش ابراز نگرانی شدید نمود. خانم داوودی فر با اشاره به مراجعات هر روزه اش به دادستانی و نیز اداره اطلاعات کرمانشاه از دستور معاون دادستان کرمانشاه مبنی بر اجازه ملاقات با فرزندش خبر داد اما اضافه کرد که با تاسف این امر تاکنون میسر نشده است. مادر کاوه با توجه به عدم تماس کاوه از زمان اولین و آخرین تماسش در 2 روز بعد از بازداشت، نسبت به سلامتی و شرایط بازداشت فرزندش در طی 3 هفته گذشته ابراز نگرانی کرد و تنها خواسته اش را در حال حاضر ملاقات حضوری با پسرش دانست.

لازم به یادآوری است که کاوه قاسمی کرمانشاهی از تاریخ 14 بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت شده و از آن زمان تنها یک بار (دو روز بعد از بازداشت) با خانواده اش تماس تلفنی داشته است. تاکنون از محل و شرایط بازداشت این فعال حقوق بشر اطلاعی در دسترس نیست.