ممنوعیت معاشرت با افراد سابقه دار سیاسی

نویسنده

سامناک آقایی

با افزایش تعداد کارگران اخراجی، برخوردها با فعالین جنبش کارگری شکل تندتری به خود می گیرد. در نقاط مختلف کشورتحصن و اعتراضات مسالمت آمیز کارگران درحالی ادامه دارد که به رغم تمامی تلاش های بین المللی، هنوز از آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی که یکی با خطر ازدست دادن بینائی روبروست و دیگری از درد کلیه به خود می پیچد، خبری نیست.

در تازه ترین احکام صادره برای فعالین جنبش کارگری، پنج تن از فعالین کارگری شهرستان سقز با مجازات شلاق و زندان روبرو شده اند. دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان رحیم حسینی، عطا حسینی، انور حسین زاده، کامل حکیمی و خالد بی خالی را به اتهام ایجاد “تجمع غیر قانونی” بزهکار شناخته و محکوم کرده است.

بنابه گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، نامبردگان طبق کیفر خواست صادره به شماره 185 از دادسرای عمومی و انقلاب سقز به اتهام تجمع غیر قانونی، از سوی شعبه 102 جزائی سقز بزهکار شناخته شده و به استناد ماده 618 قانون مجازات اسلامی، هر یک از آنها به سه ماه و یک روز حبس تعزیری و 40 ضربه شلاق محکوم شده اند. در دادنامه این 5 نفر ذکر شده که این حکم به مدت 3 سال به حالت تعلیق در می آید. همچنین تاکید شده است که در صورت ارتکاب جرم جدید، علاوه بر اعمال مجازات برای مورد جدید، حکم تعلیقی در مورد آنها هم اجرا خواهد شد.

در بخش دیگر این گزارش آمده است که “دادگاه به استناد ماده 29 قانون مجازات اسلامی عنوان کرده است که این 5 متهم در طول این سه سال باید از معاشرت با افراد سابقه دار اعم از سیاسی و اجتماعی و همچنین از ترک واجبات و انجام محرمات در ملا عام بپرهیزند و نیز حسن معاشرت را رعایت کنند.”

در دادنامه این 5 فعال کارگری قید شده است در صورت عدم رعایت دستورات این دادگاه، برای بار اول به مدت تعلیقی آنها افزوده خواهد شد و در صورت تکرار برای بار دوم، به دستور دادستان حکم تعلیقی لغو می شود و مجازات تعلیقی در مورد آنان به اجرا در می آید.

روز گذشته نیز در سنندج 22 کارگر کارخانه ریسندگی و بافندگی این شهر که هرکدام از آنها دارای 10 سال سابقه کاردر این کارخانه هستند و مدتی پیش به بهانه فروش این کارخانه اخراج شده بودند، برای هفتمن روز متوالی در برابر استانداری استان کردستان دست به تحصن زدند که با تهدید نیروهای انتظامی و لباس شخصی روبرو شدند.

از سوی دیگر روز شنبه بیش از 1000تن از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه برای شانزدهمین بار طی سال جاری در اعتراض به عدم دریافت حقوق معوقه خود و همچنین عدم رسیدگی مسئولین این شرکت به خواسته هایشان اقدام به راهپیمائی و تحصن کردند.

گزارش ها حاکی از آن است که کارگران هفت تپه روز شنبه در طول مسیر راهپیمائی خود تا محل تحصن چندین بار از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی مورد تعرض قرار گرفتند. کارگران متحصن در مقابل فرمانداری شهرستان شوش اعلام کرده اند که تا برآورد شدن کامل خواسته هایشان به تحصن ادامه خواهند داد.

کارگران این شرکت 3 ماه است حقوق ماهیانه و مزایای دیگر خود را دریافت نکرده اند. تامین امنیت شغلی، پرداخت حق بیمه، دریافت بن و پاداش های کارگری و تغیر در مدیریت و بهبود وضعیت شرکت نیشکر از دیگر خواسته های کارگران متحصن است.

پیش ازاین کارگران شرکت نیشکر علاوه بر تحصن و اعتصاب غذا، بارها در مورد وضعیت خود و عملکرد مسئولان این شرکت با صدور اطلاعیه و بیانیه های مختلف و نوشتن نامه های سرگشاده به مسئولان استانی و کشور خواستار رسیدگی به مشکلات خود شده بودند که در همه موارد با توجهی مسئولان و برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی روبرو شدند.

کارگران شرکت هفت تپه شهریورماه گذشته با نوشتن نامه سرگشاده ای خطاب به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران و سازمان جهانی کار در برابر بی توجهی مقامات مسئول کشوری خواستار حمایت از خود شده بودند.