دولتی که نمی تواند جشن بگیرد

نویسنده
نازنین کامدار

» حرف استاندار هم کارگر نیفتاد

برخلاف سال گذشته که هواداران دولت توانستند در روز ۲۵ خرداد و به بهانه پیروزی حسن روحانی در انتخابات در خیابان ها جشن بگیرند، امسال حتی به آنها اجازه تجمع در سالن سرپوشیده شیرودی در تهران هم داده نشد.در برخی از شهرها نیز جشن سالگرد دولت با حمله عوامل لباس شخصی و مداخله نیروهای ضد شورش همراه شد.

این در حالی است که جریان موسوم به “دلواپسان” توانسته اند، آنهم بدون اخذ مجوز، چندین تجمع خیابانی برعلیه دولت برگزار کنند.

پس از تلاش “ستاد مردمی هوادار دولت” برای برگزاری جشن سالگرد ۲۴ خرداد،هفته گذشته وپس از تهدید های مکرر، این مراسم لغو شد و این ستاد در اطلاعیه ای اعلام کرد: “ضمن تشکر از تمامی فعالان ستادهای انتخاباتی سراسر کشور و حامیان دولت محترم یازدهم و قدردانی از شخصیت‌ها، جوانان، دانشجویان و تمامی تشکل‌های سیاسی و مدنی و همچنین وزارت محترم کشور، فرمانداری محترم تهران و اصحاب رسانه، با توجه به حضور رئیس‌جمهور مجبوب جناب آقای دکتر روحانی در مراسم همایش انتظار و امید در تالار وزارت کشور در روز پنج شنبه ۲۲ خرداد ماه مراسم گردهمایی ۲۴ خرداد در ورزشگاه شیرودی لغو شد”.

پس از لغو مراسم جشن سرپوشیده در تهران، نوبت به استان ها رسید تا هر یک به نحوی با چالش هایی در مسیر برگزاری مراسم جشن حمایت از دولت مواجه شوند.

آنطور که سایت “تدبیر ۲۴” گزارش داده، این مراسم در اصفهان به صحنه حمله گروه های لباس شخصی به شرکت کنندگان و جلوگیری از برگزاری کامل مراسم منتهی شده است.

این سایت در گزارش خود در اینباره نوشته است: “مراسم گرامیداشت ۲۴خرداد در اصفهان با چالش‌هایی همراه شد. قرار بود این مراسم جمعه‌شب با حضور مسئولان ملی و استانی برگزار شود اما حضور گروهی از تندروها در سالن برگزاری این همایش که در نقاط مختلف سالن مستقر شده بودند و با واکنش منفی به همایش «انتظار و امید» و صلوات‌های پی‌درپی و مغرضانه سعی در بر‌هم‌زدن نظم این همایش داشتند، این مراسم را تحت‌تاثیر قرار داد. نوع برخورد برگزار‌کنندگان همایش «انتظار و امید» با تندروهای حاضر در سالن به‌گونه‌ای بود که هیچ‌گونه مقابله‌‌ لفظی یا فیزیکی با این افراد صورت نگرفت و با وجود تقاضای مجری و سخنرانان این مراسم مبنی بر رعایت نظم و حفظ برادری ایرانیان، تندروهای حاضر همچنان به کار خود ادامه دادند و در هنگام سخنرانی‌ها، حرکت‌های غیراخلاقی‌ انجام می‌دادند”.

این سایت افزوده: “اقدام افراطیون حاضر در همایش «انتظار و امید» به شکلی بود که رسول زرگرپور، استاندار اصفهان شخصا به سمت آنها رفت و به‌عنوان استاندار تقاضا کرد از ایجاد هرج‌ومرج در سالن خودداری کنند. او خطاب به تندروها گفت که می‌دانم شما از کجا آمده‌اید، سوابق شما را هم می‌دانم اما در عین حال به‌عنوان استاندار با شما صحبت می‌کنم و از شما می‌خواهم که نظم این همایش را برهم نزنید”.

روزنامه ایران هم در اینباره نوشت: “جمعی از حامیان دولت مراسمی را در تالار فرشچیان اصفهان ترتیب دادند که قرار بود با سخنرانی احمد خرم و حضور استاندار و جمعی از مقامات دولتی برگزار شود اما بنا به گزارش‌ها شماری با داد و فریاد مانع سخنرانی مدعوین شدند. رسول زرگر،استاندار اصفهان که در این جمع حاضر بود از اخلالگران خواست به جای داد و فریاد باب گفت‌و‌گو را بازکنند. در ادامه برخی از دست‌اندرکاران مراسم به استاندار اعتراض کردند که کند بودن موج تغییرات امروز، استان را بدین جا کشانده که ما نمی‌توانیم جلسه‌ای برای پیروزی رئیس جمهوری منتخب مردم بگیریم.”

به نوشته این روزنامه، استاندار اصفهان خطاب به معترضان گفته است: “مگر بنده در هفته‌های گذشته برای همایش دلواپسان مجوز صادر نکردم آیا در آن همایش چنین اتفاقاتی رخ داد؟!”

در آمل اما شدت درگیری ها بیشتر بود به طوری که به گزارش فرارو”همایش سالروز ۲۴خرداد در آمل، قبل از سخنرانی استاندار مازندران با قطع برق، پرتاب گاز اشک‌آور و اسپری فلفل ناتمام ماند. هنگامی که قرار بود کلیپی از پیام تلفنی رییس‌جمهوری پخش شود، برق سالن قطع شد و قبل از ایراد سخنرانی استاندار، این مراسم به تشنج کشیده شد”.

سایت “آمل‌نیوز” هم گزارش داده است: “استشمام بوی گاز فلفل در سالن، موجب ازدحام بانوان در درهای خروجی شد که به دلیل بسته‌بودن در خروجی، مشکلاتی برای برخی از بانوان و دیگر شرکت‌کنندگان در مراسم ایجاد شد. اگرچه پس از دقایقی زمینه خروج همه مسئولان و مردم از سالن فراهم شد اما ادامه برنامه و سخنرانی استاندار به انجام نرسید. احمد ناطق‌نوری، استاندار مازندران، و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی نیز که در سالن حضور داشتند پس از دقایقی با مشاهده وضعیت نابهنجار و سروصدای مردم، از سالن خارج شدند”.

به گزارش “مازندنومه”، در پی بر هم خودن این مراسم در آمل، ستاد سابق روحانی در شهرستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: “اقدام پلشت عوامل فشار و آشوب در برهم زدن و اختلال در برگزاری مراسم جشن پرشکوه و چند هزار نفره مردم شریف آمل و حامیان دولت تدبیر و امید دربزرگداشت میلاد امام زمان و اولین سالگرد استقرار دولت تدبیر و امید، نشانه ضعف و زبونی عوامل آن و کینه توزی هایی است که دولت مردمی تدبیر و امید رانشانه رفته است.

آشوبگران افراطی بدانند دیگر تاریخ مصرف خشونت گرایی و افراطی گری بر ضد دولت تدبیر و امید در میان مردم بیدار گذشته است.ورشکستگان سیاسی بدانند این گونه اقدامات عقیم تر از آن است که بتواند اراده دولت دبیر و امید در خدمت به مردم و حمایت گسترده مردم از دولت تدبیر و امید را خدشه دار سازد”.

روزنامه شرق نیز درباره حواشی این مراسم در رشت گزارش داده و نوشته است: “مراسم پیروزی روحانی در سالن اجتماعات بانک صادرات این شهر نیز به نسبت آرام برگزار شد. در اواسط این مراسم که نمایندگان مجلس و محمدباقر نوبخت هم در آن حضور داشتند، دو نفر از افراد حاضر سعی داشتند با دادن شعار و قطع‌کردن صحبت‌های سخنگوی مراسم، این جلسه را به هم بریزند اما موفق به این کار نشدند. نوبخت در این مراسم، درخصوص لزوم بیمه سلامت و هدفمندی یارانه‌ها و همچنین نرخ تورم سخنانی ایراد کرد. در پایان مراسم دو نفر به سمت نوبخت رفتند که با ممانعت حراست سالن روبه‌رو شدند و همین امر باعث به‌وجودآمدن درگیری فیزیکی بین آنان شد”.

بر اساس گزارش هااین جشن دولتی در استان های کرمان، خراسان رضوی و کرمانشاه در شرایط عادی برگزار شده است.