جهانگیری: قیمت را شب گرانی می گوییم

نویسنده
نازنین کامدار

» قیمت بنزین: ۷۰۰ تا ۱۱۰۰تومان

رسانه های دولتی امروز در گمانه زنی هایی مشابه، نرخ های جدید بنزین را بین ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان برآورد کردند. همزمان اسحاق جهانگیری نیز اعلام کرد که یک شب قبل از گرانی، قیمت نهایی اعلام خواهد شد.بر اساس سنتی در جمهوری اسلامی، افزایش قیمت بنزین، یا در شب سال نو و یا به صورت ناگهانی اعلام می شود؛ امری که کارشناسان آن را به نگرانی حکومت از نارضایتی مردمی و اعتراضاتی که پیش از این هم سابقه داشته، نسبت می دهند.

این بارهم درباره افزایش قیمت بنزین، خبرگزاری های فارس، ایسنا و تسنیم در خبری مشترک اعلام کردند: “هیات دولت طی چند روز آینده درباره میزان قیمت بنزین تصمیم گیری خواهد کرد. هم اکنون دو سناریو برای تعیین نرخ قیمت بنزین در دستور کار دولت قرار دارد. در سناریو اول سهمیه بندی بنزین به طور کامل حذف خواهد شد و بنزین با نرخ هر لیتر ۸۰۰ تومان توزیع می شود و در شیوه دوم در صورت تصویب نهایی، بنزین سهمیه ای با قیمت هر لیتر ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد به قیمت هزار تومان عرضه خواهد شد”.

این خبر در حالی منتشر شد که محمد شریعتمداری، معاون حسن روحانی نیز در حاشیه نشست با استانداران گفت: “احتمال تک‌نرخی شدن بنزین وجود دارد، اما در مقطع کنونی بعید است. من قویا اخبار و قیمت های مطرح شده از مجاری غیر رسمی را تکذیب می کنم”.

 سخنان شاپور محمدی، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد درباره بنزین های ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت های سوخت نیز حکایت از اعلام قریب الوقوع نرخ های جدید بنزین داشت.

به نوشته تسنیم، او گفته است: “دولت به جمع‌بندی نهایی رسیده و قطعا نظام دو نرخی در فاز دوم اجرایی خواهد شد. بر اساس تصمیم دولت قرار است مهلتی به مردم داده شود تا این بنزین را مصرف کنند و قرار نیست بنزین ۴۰۰ تومانی بسوزد. زمان افزایش قیمت بنزین در فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها توسط آقای شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور اعلام خواهد شد”.

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی حسن روحانی نیز در گفت و گو با “عصر اقتصاد” اگر چه قیمت ها را اعلام نکرده اما ضریب افزایش آن را ۰.۱ برآورد کرده و گفته است: “وضعیت حوزه انرژی و آلودگی هوا ایجاب می‌کند که قیمت‌ها با شیب تندی افزایش یابد، اما شرایط اقتصادی کشور این اجازه را نمی‌دهد که شوک حدود ۵۵۰ درصدی مرحله‌ی اول در سال ۸۹ بار دیگر به قیمت حامل‌ها وارد شود. به‌طور متوسط به اندازه جبران تورمی که در سال ۹۱ و ۹۲ پشت سر گذاشتیم، قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد، یعنی حدود یک دهم افزایشی که در فاز اول رخ داد بنابراین مردم نگران رشد یکباره قیمت‌ها نباشند”.

به گفته مشاور اقتصادی رییس جمهور، دولت تمهیدات ویژه‌ای برای جبران و کنترل تورم ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی هم اندیشیده است.

در این میان اما، اظهارات اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی از همه جالب توجه تر بود.

به گزارش فرارو، او نیز در حاشیه نشست استانداران و فرمانداران سراسر کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و چنین گفت: “بنزین و گازوئیل جزو کالاهایی هستند که اگر در مقطعی بخواهیم قیمت آنها را افزایش دهیم، شب قبل از آن قیمت‌ها را اعلام می‌کنیم”.

وی افزود: “قیمت بنزین هنوز اعلام نشده است”.

گفتنی ست در سال ۸۶ و در اولین شب اعلام افزایش قیمت ها، مردم با هجوم به پمپ های بنزین تلاش کردند تا دست کم برای آخرین فرصت، بنزین را باقیمت آن زمان یعنی هر لیتر ۲۰۰ تومان در باک های خودروهای خود بریزند.در جریان این هجوم،که به ناآرامی هایی نیز منجرشد، بیش از ۱۱ پمپ بنزین در تهران و بیش از ۱۷ پمپ در شهرستان ها در آتش سوخت.

به نظر می رسد تصمیم دولت برای اعلام ناگهانی قیمت بنزین با هدف جلوگیری از تکرار چنین حوادثی گرفته شده است.