کری هم کاری نتوانست بکند

نویسنده
سانفرانسیسکو گیت

» گزارش سانفرانسیسکو گیت از بن بست مذاکرات

بردلی کلپر 

تلاش های مشترک وزیر خارجه آمریکا، جان کری و سه وزیر خارجه اروپایی برای پیشبرد مذاکرات با ایران، یک هفته قبل از زمان تعیین شده با شکست مواجه شد.

ویلیام هیگ، وزیر  خارجه انگلستان بعد از دیدار با جان کری و وزیران فرانسه و آلمان و ایران گفت:« امروز هیچ توافقی حاصل نشد.»

این سفر به کری این شانس را می دهد تا مسئله جاسوسی را با آلمان حل کند. بعد از دیدار با وزیر خارجه آلمان، فرانک والتر اشتین میر، هر دو طرف بر همکاری برای حل بحران در جهان تاکیید کردند.

کری با نخست وزیر اسرائیل، ناتنیاهو هم تلفنی در مورد خشونت های فزاینده در خاورمیانه صبحت کرد و بعد هم مثل سایرین با جواد ظریف .

اما بحث بر سر غنی سازی اورانیوم توسط ایران است که وزرایخارجه کشورهای دیگر را به چالش کشیده است.

ایران می گوید که باید برای تولید سوخت اتمی برای رآکتورهایش، اورانیوم را غنی سازی کند اما آمریکا بیم آن دارد که ایران بسمت تولید سلاح اتمی پیش برود. آمریکا قصد دارد غنی سازی اورانیوم را متوقف کند ما ایران چنین قصدی ندارد.

هیگ، وزیر امورخارجه انگلیس در مورد غنی سازی گفت:« یک شکاف عمیق در این مورد وجود دارد.»

بحث و اختلافات دیگر نشان می دهد که ایران و شش کشور مذاکره کننده تا 20 ژوئیه فرصت دارند تا به نتیجه برسند. چنین توافقی منجر به ادامه گفتگو ها تا رسیدن به نتیجه نهایی و توقف غنی سازی در برابر برداشته شدن تحریم ها می شود.

کری، قبل از دیدار با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کاترین اشتون، گفت:« مسلما شکاف های عمیقی وجود دارند و باید در گفتگو ها پیشرفت کنیم. برای ما مطمئن شدن از اینکه ایران به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد و برنامه های اتمی اش صلح آمیز است، حیاتی است.این هدفی است که ما در اینجا دنبال می کنیم»

وزیر امورخارجه فرانسه، لوران فابیوس نیز گفت که موضعگیری ها هنوز بسیار از هم دو هستند و وزرای امورخارجه تلاش می کنند تا فاصله ها را کم کنند. او به خبرنگاران گفت:« زمان آن رسیده است که ایران تصمیم بگیرد که می خواهد با جامعه جهانی همکاری کند یا منزوی بماند.»

حضور کری برای نشان دادن اتحاد غرب ضروری است. با توجه به اختلافات عمیق بین دو کشور، این مذاکرات موجب می شود تا کری بتواند در مورد این اختلافات بطور مستقیم با جواد ظریف گفتگو کند.

مقامات چینی و روس هم قبل از روز یکشنبه نقطه نظرات خود را اعلام می کنند.

اما، عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران می گوید که تنش های بوجود آمده کوتاه مدت است و تمایل زیادی در هر دو طرف برای رسیدن به توافق وجود دارد . او پیش از این صبحت از “ شکاف های عمیق و بزرگ” کرده بود.

کری بعد از سفر دیپلماتیک به افغانستان به وین آمد. در این سفر موفق شد رقبای انتخاباتی افغانستان را مجاب کند کند تا قدرت را بین خود تقسیم کنند.

اما حل اختلافات اتمی با ایران، کاری است بمراتب دشوار تر.

تندرو های ایران با رئیس جمهور میانه رو ایران، حسن روحانی مخالف هستند. در آمریکا، جمهوریخواهان و دموکرات ها  تهدید می کنند که هر توافقی با ایران منجر به دستیابی این کشور به سلاح اتمی می شود.

خارج از میز مذاکرات، دشمنان منطقه ای ایران، از جمله اسرائیل و عربستان نیز بشدت در مورد برنامه غنی سازی ایران تردید دارند و معتقدند ایران بعد از برداشته شدن فشارهای بین المللی به سمت تولید سلاح اتمی می رود.

توافقنامه موقت که در ماه ژانویه آغاز شد منجر به متوقف شدن برنامه ای اتمی ایران شد. هر دو طرف توافق کردند تا 20 ژوئیه برای رسیدن به توافق نهایی تلاش کنند. توافق موقت منجر به آزاد شدن 7 میلیارد دلار بدهی های ایران شد.

کری روز یکشنبه با سه وزیر امور خارجه اروپایی در مورد بدتر شدن شرایط در خاورمیانه گفتگو کرد و تصمیم گرفتند تا برای آتش بس بین اسرائیل و حماس تلاش کنند.

فابیوس گفت که آتش بس اولویت مطلق است.

کری مستقیما در مورد تنش بین آلمان و آمریکا به دلیل برملا شدن جاسوسی گسترده آمریکا از آمریکا حرفی نزد. او به خبرنگاران گفت:« ما دوستان خوبی هستیم و همکاری وسیعی بین دو کشور برای حل مشکلات جهان وجود دارد.»

اشتاین میر، صریح تر صحبت کرد و از رابطه خوب بین دو کشور سخت گفت و با اشاره به “ اختلافات اخیر” خاطر نشان کرد که روابط دو کشور همچنان “ برپایه  اعتماد و احترام متقابل” استوار است.

سانفرانسیسکو گیت، 13 ژوئیه