انتشار مصاحبه دیده نشده با آیت‌الله منتظری

نویسنده

Opens external link in new windowمصاحبه‌ای دیده نشده با آیت‌الله حسین‌علی منتظری٬ ازروحانیون بلندپایه جمهوری‌اسلامی که چند سال قائم‌مقام آیت‌الله خمینی بود٬ توسط تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پخش شد. 

 

منتظری در این مصاحبه گفته بود که رییس ساواک در آستانه انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ برای آیت‌الله خمینی پیغام فرستاده و از او درخواست‌هایی کرده بود.

 

بررسی شرایط دیدار شاپور بختیار با آیت الله خمینی، پیشنهاد دادن آیت‌الله علی خامنه‌ای برای عضویت در شورای انقلاب و سپس امامت جمعه تهران، گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی، جنگ ایران و عراق، ماجرای مک فارلین و اعدام برادر دامادش از جمله موضوعاتی است که آیت الله منتظری درباره آنها در این مصاحبه صحبت می‌کند.

 

آیت الله منتظری در بخش‌هایی دیگری از این مصاحبه ۳۶ دقیقه‌ای به نکات دیگری از وقایع انقلاب ایران و سال‌های نخستین پس از استقرار جمهوری اسلامی اشاره می‌کند.

 

آیت الله حسینعلی منتظری که از مراجع تقلید شیعیان بود، پس از انقلاب ایران به عنوان جانشین رهبری برگزیده شد اما در سال ۱۳۶۸ به حکم آیت الله خمینی از این سمت برکنار شد.

 

او پس از برکناری از این مقام و درگذشت آیت الله خمینی بارها نسبت به حکومت ایران و اختیارات فراقانونی آیت الله خامنه‌ای انتقاد کرد و نهایتا در سال ۱۳۷۶ به مدت پنج سال در حصر خانگی به سر برد.

 

آیت الله منتظری که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از حامیان معترضان به نتیجه انتخابات بود، در ۲۹ آذر همان سال در ۸۷ سالگی درگذشت.