نماینده مجلس: اسیدپاشی‌های اصفهان پیگیری رسانه ای شود

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» در مصاحبه با روزعنوان شد

گرچه هنوز عوامل اسیدپاشی‌های سریالی در اصفهان شناسایی و دستگیر نشده‌اند، اما بازار اظهارنظرهای مقامات درباره عاملان این حوادث داغ است و اغلب هم روی فرضیه قدیمی “دست داشتن بیگانگان” تاکید می‌شود. در تازه‌ترین این نظرات، علی یونسی، دستیار ارشد رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها گفته چنین کارهایی نمی‌تواند از یک ایرانی سر بزند و این مسائل از “گروهک‌های ضدانقلاب” و “کشورهای خارجی” الهام گرفته می‌‌شود. او گفته حتی اگر عامل این مساله هم یک ایرانی باشد “متأثر و مزدور سرویس‌های خارج از کشور” بوده است. محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نیز در یک برنامه تلویزیونی گفته است: “این شائبه وجود دارد که نکند دست برخی کشورها در این جنایات آلوده باشد و قطعا اگر این امر وجود داشته باشد ما دست این کشورها را قطع می کنیم.”

از سوی دیگر موضع‌گیری‌های تند مقامات قضایی و برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس علیه رسانه‌ها ادامه دارد و حتی می‌توان گفت روی پیگیری رسانه‌ای حوادث اصفهان در رسانه‌ها اثرگذار بوده است. عباس قائدرحمت، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اما در خصوص پوشش رسانه‌ای اسیدپاشی‌های اصفهان نظر متفاوتی دارد: “اتفاق مهمی در کشور افتاده، چند مورد اسیدپاشی در اصفهان داشتیم، طبیعی است که رسانه‌ها باید به آن بپردازند. اتفاقا من از صدا و سیما گله‌مند هستم که خیلی سریع به مساله ورود نکرد و با تاخیر به آن پرداخت.”

این نماینده مجلس با تاکید براینکه رسانه‌ها وظیفه دارند به مسائل این چنینی ورود کنند و اخبار را پوشش بدهند، به “روز” می‌گوید: “بدیهی است اطلاعاتی که منتشر می‌شود باید دقیق و مطمئن باشد و رسانه‌ها هم در چارچوب قانون عمل کنند، نه بیشتر بگویند نه کمتر و در عین امانت‌داری، اخبار را منعکس کند.”

قائدرحمت، هوشیاری جامعه و حساس کردن دستگاه‌ها و مسئولان را از اثرات اطلاع‌رسانی توسط رسانه‌ها می‌داند: “رسانه‌ها قوه تشخیص دارند، باید واقعیت‌ها را منعکس کنند تا جامعه بتواند مشکلات خود را حل کند.”

 

آرامش از مردم سلب شده است

پیش‌تر، دو عضو کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون حقوقی مجلس در گفت‌وگو با “روز” از بررسی حوادث اصفهان توسط کمیسیون متبوع‌شان خبر داده بودند. عباس قائدرحمت هم از طرح مساله اسیدپاشی در کمیسیون اجتماعی طی روزهای آتی خبر می‌دهد و می‌گوید: “یک اتفاقی تحت عنوان اسیدپاشی در کشور افتاده و شماری از انسان‌ها قربانی شده‌اند. دلیلش را هنوز نمی‌دانیم، اما افرادی که این جرم را مرتکب شده‌اند باید هر چه سریع‌تر شناسایی شده و با آنها برخورد قانونی صورت بگیرد.”

 او با اشاره به اینکه اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای اصفهان سبب سلب آرامش جامعه شده است،می‌گوید که همین امر، جرم اسیدپاش‌ها را سنگین‌‍تر می‌کند: “معلوم نیست یک فرد بوده یا افراد بیشتری مشارکت داشته‌اند. مشخص نیست انگیزه این افراد از این اقدام غیر انسانی چه بوده. ممکن است کار یک بیمار باشد، اما یک بیمار خیلی نمی‌تواند به صورت تکراری اقداماتی با هدف مشخص انجام دهد. ضمن این‌که نمی‌تواند مدت زیادی خودش را از دید پلیس مخفی کند.”

این عضو کمیسیون اجتماعی همچنین این سئوال را مطرح می‌کند که: آیا گروهی در پس پرده است که این افراد را هدایت می‌کرده‌؟ یا خود این افراد به علت اختلال شخصیت و بیماری‌های روانی دست به چنین اقداماتی زده‌‍اند؟

 او معتقد است ممکن است افراد از سلامت روانی هم برخوردار باشند اما انگیزه سیاسی یا مالی و اقتصادی داشته باشند که آن را باید دنبال کرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی براینکه وظیفه نیروهای انتظامی و امنیتی در چنین شرایطی چیست، توضیح می‌دهد: “دستگاه‌های قضایی ، انتظامی و امنیتی پیگیر ماجرا هستند. این عمل نابخردانه و خداناپسندانه آرامش مردم را سلب کرده است. باید هر چه سریعنرعوامل را شناسایی، دستگیر و علت را بررسی کنند.”

قائدرحمت معتقدست دستگیری عاملان این حوادث برای پلیس ایران کار سختی نیست: “این را با توجه به اقتداری که از نیروهای امنیتی و انتظامی سراغ داریم می‌گویم. می‌بینید که در منطقه ناامنی حاکم است اما کشور ما از امنیت بسیار بالایی برخوردار است، این از اقتدار نیروهای انتظامی و امنیتی ماست.”

 این نماینده مجلس در ادامه عنوان می‌کند: “امنیت باید هرچه زودتر به مردم برگردد، اینطور نباشد که افراد نگران باشند که تنها به خیابان بروند.”

 قائدرحمت معتقد است: “علاوه بر دستگیری و شناسایی علل، پیش‌گیری هم مهم است تا کسی جرات نکند پس از این دست به چنین رفتاری بزند. “

او همچنین در خصوص اینکه چه کارهایی می‌توان برای قربانیان این اسید‌پاشی‌ها انجام داد می‌گوید: “باید از آنها حمایت کنیم. بخصوص وزارت بهداشت و نهادها و دستگاه‌های حمایتی باید تلاش ویژه داشته باشند که آسیب این افراد به کمترین حد ممکن برسد، همچنین به هیچ وجه نباید این افراد برای درمان خود نیاز مالی احساس کند.”

عباس قائدرحمت در پاسخ این سوال “روز” که چرا با گذشت دو هفته از رسانه‌ای شدن اسیدپاشی‌های اصفهان، خبری از دستگیری عوامل اصلی اسیدپاشی نیست، اما عکاس خبرگزاری ایسنا که تجمع مردم اصفهان را پوشش خبری داده است، بازداشت شده ، می‌گوید: “اسیدپاش‌ها باید دستگیر بشوند، همه پای کار آمده‌اند و معاون اول رئیس محترم قوه قضاییه مامور شده که مساله را حل کند. در خصوص این گزارشگری که می‌گویید دستگیر شده هم اگر رفتارش قانونی بوده باشد ما انتظار داریم برخوردی قانونی با او صورت بگیرد و اگر رفتارش غیر قانونی بوده دستگاه‌های امنیتی هم باید به وظایف خودشان عمل بکنند. در زمینه‌ فعالیت رسانه‌ای ما قانون داریم و باید بر اساس آن رفتار بکنیم.”

او اضافه می‌کند: “من نمی دانم چه کسی بوده و چطور و به چه دلیل دستگیر شده است. به همین علت تا جزئیات بیشتری ندانم، در این خصوص اظهارنظر نمی‌کنم.”