وزارت ارشاد پدافند فرهنگی ندارد

نویسنده
مریم کاشانی

» سال سخت علی جنتی

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد طی سخنانی که دیروز در خبرگزاری تسنیم منتشر شد، گفت: “در دیدار با وزیر ارشاد به ایشان گفتم که کسی نمی‌گوید که شما بی‌دین هستید، بلکه مشکل اصلی ما در ناهنجاری‌های فرهنگی است و مشکل مهمتر این است که دولت در زمینه مسائل فرهنگی و به‌ویژه پدافند فرهنگی خود را صاحب رسالت نمی‌داند.” او تاکید کرد: “عرصه پدافند فرهنگی گاهی اوقات آدم اتوکشیده نمی‌پذیرد، بلکه در این عرصه باید آستین‌ها را بالا زد و وارد عمل شد و ممکن است فرد در این راه برچسب‌ها و تهمت‌های زیادی بخورد اما اگر ما معتقد به وجود اقدس امام زمان(عج) و ولایت فقیه هستیم باید همه جوره و با همه ابزار پای مقام معظم رهبری بایستیم.”

 برخی نمایندگان مجلس هم هفته گذشته بار دیگر احتمال استیضاح وزیر ارشاد را مطرح کردند. از همان اواخر اسفند ماه گذشته که آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان تاکید کرد که نگران وضعیت فرهنگی کشور است، فشار بر وزارت ارشاد افزایش چشم‌گیری یافت. او در سخنرانی سالانه عید در مشهد نیز گفت که “عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است ” و بر نارضایتی خود از شرایط فرهنگی کشور تاکید کرد.

مشخص بود که سال جدید سالی سخت برای وزیر ارشاد خواهد بود. هجدهم فروردین ماه، روزنامه اطلاعات که معمولا در تحولات سیاسی کشور موضعی محافظه‌کارانه دارد، در یادداشتی با عنوان “سالی که نکوست…!“، نسبت به احتمال استیضاح وزیر ارشاد، ابراز نگرانی کرد. نویسنده روزنامه اطلاعات در یادداشت خود آورده بود: “اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس، اظهار نگرانی رهبری از شرایط فرهنگی در کشور را مصادره به مطلوب کنند و آقای علی جنتی وزیر ارشاد دولت را بر مرکز این نگرانی بنشانند و تا استیضاح وزیر ارشاد پیش روند و آن را پیروی تقوامدار خود از بیانات رهبری بخوانند، نشان دیگر از توصیف «سالی که نکو است» در بهارستان (مجلس) است. از مدت مسئولیت آقای جنتی وزیر ارشاد اسلامی چند ماهی نگذشته است که به محور کنار زدن وزیر از دولت آقای روحانی از سوی جمعی خاص در درون و بیرون مجلس شورای اسلامی مبدل شده است!”

 نویسنده روزنامه اطلاعات افزوده بود: “پرسش، تذکر، درخواست استیضاح وزیر و… از وظایف نمایندگان است. شکی در آن نیست. اما پرسش این است که مصدر ظهور و بروز این وظیفه نمایندگان از چه جایگاهی شکل می‌گیرد و بر می‌آید؟ حذف رقیب به هر وسیله ممکن؟ یا گرایش سیاسی خاص و در تنگنا قرار دادن دولت و حاشیه‌سازی جنجالی برای وزرای دولت؟”

پس از آنکه دیدار نوروزی وزیر ارشاد با سیدمحمد خاتمی خبرساز شد، برخی نمایندگان وابسته به جبهه پایداری درمجلس خواستار استیضاح وزیر ارشاد بودند، اما مشخص بود که دیدار با خاتمی بهانه فشارهای جدید شده است. حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته بود: “وزیر ارشاد در شرایطی با آقای خاتمی دیدار می‌کند که او در فتنه سال ۸۸ نقش داشته و می‌توانسته است آن را خاموش کند، اما همواره از فتنه‌گران حمایت کرده و حتی تلاشی در خاموش کردن فتنه نکرده است.”

 او تاکید داشت: “ممکن است این موضوع در نهایت به استیضاح وی در مجلس منجر شود. می‌توان گفت که قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود. البته بنده امیدوارم که کار به اینجا نرسد و وی متوجه رفتار و عملکردش در این وزارتخانه باشد.”

لاله افتخاری، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز طی سخنانی که سایت راستگرای صراط آن را منتشر کرد، گفته بود: “کسی نگفته استیضاح؛ اما اگر مشاهده شود که وزیر ارشاد وضعیت خود را اصلاح نکند، آخر آن استیضاح است.”

بیژن نوباوه، دیگر نماینده راستگرای مجلس نیز در یادداشتی با عنوان “نگران تکرار خط مشی خاتمی در فرهنگ هستند” که روزنامه اعتماد منتشر کرد، نوشته بود: “شاید برای برخی از رسانه‌ها و مسوولان این ادعا عنوان شود که مقامات آزاد هستند به دیدار بستگان و سایرین بروند که البته گفته‌یی بجا و درست است. لذا دیدار با آقای خاتمی به عنوان یک سیاستمدار با تجربه، یک رییس‌جمهور سابق و صاحب یک تفکر خاص در جبهه اصلاحات نمی‌تواند مشکل‌آفرین و جنجالی یاد شود.” او تاکید داشت: “اما مساله اصلی درباره این تذکر و اعتراض از آنجایی آغاز می‌شود که در ابتدای سال مقام معظم رهبری توجه ویژه‌یی به مساله فرهنگ داشتند و همه مسوولان بنا را بر این گذاشتند تا در عرصه فرهنگ با دقت بیشتری وارد میدان عمل شوند. بر همین اساس دیدار وزیر فرهنگ با آقای خاتمی که صاحب تفکر و اندیشه خاص در زمینه فرهنگ هستند این شائبه را به وجود می‌آورد که ممکن است آقای جنتی بخواهند از خط مشی یا روش ویژه‌یی در مباحث فرهنگی بهره ببرند. لذا این شائبه می‌تواند معنای دیگری به دیدار خصوصی یا عیدانه آقای جنتی و خاتمی بدهد و هزینه‌هایی را بر جامعه و دولت وارد کند.”

در همین حال، روز نوزدهم فروردین علی نظری نماینده مجلس ششم در یادداشتی که روزنامه ابتکار آن را منتشر کرد، نوشت: “لطفاً جنتی را استیضاح کنید!”

 نویسنده این یادداشت آورده بود: “اینجانب به عنوان عضو کوچکی از جامعه فرهنگی کشور از استیضاح جنتی در مجلس نهم استقبال می‌کنم، زیرا این استیضاح در واقع یک آزمون و زورآزمایی میان دو گفتمان اعتدالی وافراطی است، که منجر به کابوس سخت شکستی دوباره برای اقلیت لجوج می‌باشد. حمایت قاطعانه فاتحان ۲۴ خرداد و رئیس جمهور فرصتی را فراهم می‌سازد که اصول گرایان معتدل راه خویش را ازتندروهای بی ترمز پارلمان جدا نمایند.استیضاح وزیر ارشاد، فرصتی مغتنم برای متصدیان فرهنگی کشور در خانه ملت خواهد بود و خاطره استیضاح مهاجرانی در مجلس پنجم را تداعی خواهد کرد.”

 او معتقد بود: “بازندگان ۲۴ خرداد از طریق اعمال فشار بردستگاههای حساسی از قبیل وزارت ارشاد به دنبال بازگرداندن فضای پادگانی دوران احمدی نژاد بر حوزه فرهنگی کشور هستند.آنها همچنین دریافته اند که مدیریت هوشمندانه علی جنتی منجر به گشایش و انبساط فرهنگی جامعه و نهایتا افزایش نشاط اجتماعی می‌گردد، لذا مصمم هستند به هر طریقی راه این گشایش را، که دولت تدبیر و امید موجد آن است، سد کنند.”

همزمان روزنامه آرمان گفتگویی طولانی با محمدرضا باهنر، نماینده راستگرای مجلس منتشر کرد که در آن تاکید شده بود وزیر ارشاد استیضاح نمی شود. او در این گفتگو تاکید کرده بود که هم فشار بر وزارت ارشاد و هم سئوالهای مکرر از وزیر امور خارجه و فشار براو توسط جبهه پایداری هدایت می شود. باهنر گفته بود: “در آغاز کار دولت‌ها و مجالس، ممکن است اختلاف نظر‌هایی وجود داشته باشد اما قطعاً به استیضاح نباید ختم شود. اینکه آقای جنتی اشتباه داشته است یا نه؛ امر مسلمی است. ما در برخی از جهات از ایشان انتقاد داریم اما اینکه ایشان اکنون به مرز استیضاح رسیده است را قبول نداریم. نمی‌شود در همان ابتدای دولت خواستار استیضاح وزیر شد. نقطه استیضاح کجاست، دلیل اختلاف نظر من با جبهه پایداری است.”

او اضافه کرده بود: “هیچ وزیری در تاریخ نبوده که حداقل ۱۰ مخالف نداشته باشد. جمع کردن امضا برای استیضاح یک نماینده با حرکت نماینده آغاز می‌شود حالا این ۱۰ نماینده می توانند وزیر را استیضاح کنند؟”

چند روز قبل سایت خبری خرداد، وابسته به اصلاح طلبان در گزارشی از تلاش های صورت گرفته برای استیضاح وزیر ارشاد نوشته بود: “پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت تدبیر و امید، کارشناسان مسائل سیاسی اعتقاد داشتند که دولت روحانی ادامه دهنده دولت‌های سازندگی و اصلاحات است. نزدیکی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی با حسن روحانی خود بیانگر همین معناست و حالا نحوه برخورد مجلس با وزیر ارشاد دولت روحانی، و تداعی برخورد مجلس‌های چهارم و پنجم با سید محمد خاتمی و عطاالله مهاجرانی، این شباهت را در اذهان تداعی می‌کند.”

 نویسنده گزارش با اشاره به استعفای خاتمی و مهاجرانی در پایان کارشان، پرسیده بود: “آیا علی جنتی، هم به سرنوشت این دو وزیر سابق دچار خواهد شد یا اینبار وزیر ارشاد طعم استیضاح و برکناری با حکم مجلس را خواهد چشید؟ “