دانشجویان سبز در خیابان ها به مردم پیوستند

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» سیزده آبانی که با همیشه فرق داشت

هزاران دانشجوی هوادار جنبش سبز در شهر های بزرگ کشور، به دنبال فراخوان ها و بیانیه های صادره از سوی تشکل و گروه های مستقل دانشجویی برای شرکت در راهپیمایی 13 آبان و اعتراض به ادامه کار دولت کودتا، از ساعات اولیه صبح دیروز به صفوف مردم معترض پیوستند. دیروز در اغلب شهر های بزرگ کشور میادین اصلی شهر و محوطه دانشگاه ها صحنه رویا رویی دانشجویان معترض با نیروهای دولتی و پلیس ضد شورش بود.

بر اساس گزارشات مختلف رسیده به روز، دانشگاه های تهران، قزوین، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، کرمان و اهواز، 13 آبان پر حادثه ای را پشت سر گذاشتند وحضور بی شمار نیروهای دولتی اعم از لباس شخصی، بسیجی و پلیس ضد شورش در محوطه و اطراف دانشگاه ها هم نتوانست مانع پیوستن آنان به صفوف مردم معترض به دولت کودتا در خیابان ها و میادین اصلی شهرهای مختلف کشور شود.

برخی گزارشات منتشر شده حضور پررنگ دانشجویان در میان مردم معترض رانشان می دهد؛هر چند در موارد متعددی تظاهر کنندگان با یورش نیروهای امنیتی و ضد شورش روبرو شدند و ده ها تن زخمی و شمار نامشخصی هم دستگیر شدند.

 

دانشگاه تهران

دانشجویان دانشگاه تهران با وجود آنکه یک ماه نیم گذشته را در فضائی کاملا امنیتی و نظامی بسر برده بودند و از شامگاه سه شنبه شب خوابگاه ها و حتی کلاس های درس شان هم به محاصره نیروهای بسیجی و امنیتی درآمده بود، از ساعت نه صبح در قالب گروه های چند صد نفری و بدون توجه به حضور بی شمار نیروهای امنیتی و لباس شخصی در اطراف دانشگاه با شعار “نصر من الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب” از مقابل دانشگاه تهران به سوی میادین محل تجمع مردم و مکان هایی که مهدی کروبی یکی از کاندیداهای معترض به کودتای انتخاباتی در بیانیه خود اعلام کرده بود، راهی شدند.

خیابان کریم خان زند، ولیعصر و بلوار کشاورز محل اصلی پیوستن دانشجویان به مردم معترض بود؛آن هم در حالیکه نیروهای یگان ویژه با پشتیبانی لباس شخصی ها و با شلیک گاز اشک آور می کوشیدند مانع از حرکت آنان شوند.

نکته قابل توجه در مورد حضور پر رنگ و پرشمار دانشجویان دانشگاه های تهران در راهپیمایی دیروز این بود که آنان در دو نقطه از مکان های اصلی برگزاری راهپیمائی، فراخوانی را قرائت و پخش کردند که در آن از همه دانشجویان خواسته شده بود خود را برای برگزاری بزرگداشت 16 آذر پیش رو آماده کنند؛این دعوت شامل مردم سبزپوشی نیز که در نقاط مختلف شهر حضور داشتند، می شد.

قابل ذکر است که شماری از دانشجویان معترض دانشگاه تهران دستگیر و به مکان های نامعلومی انتقال داده شدند. تاکنون خبر تائید شده ای از تعداد و اسامی آنان به دلیل هک شدن بسیاری از وب سایت ها و بلاگ های گروه ها و فعالان دانشجوئی، بدست نیامده است.

 

دانشگاه قزوین

اما در قزوین، دانشگاه امام خمینی که از ساعات اولیه صبح به محاصره نیروهای بسیجی و لباس شخصی درآمده بود، اوضاع، شکل متفاوت تری داشت. در محوطه این دانشگاه بیش از دو هزار دانشجوی معترض پشت درهای بسته دانشگاه حبس شدند و نیروهای امنیتی و بسیجی به آنان اجازه بیرون رفتن از محوطه دانشگاه را ندادند. دانشجویان این دانشگاه در تقابل با این ممانعت، در محوطه دانشگاه شعارهایی علیه دولت سردادند و سپس مانع برگزاری مراسمی شدند که ریاست دانشگاه و بسیج دانشجوئی ترتیب داده بودند. آنان با شروع سخنرانی معاون فرهنگی وزیر دولت کودتا که برای شرکت در مراسم 13 آبان به این دانشگاه دعوت شده بود، ضمن سردادن شعارهایی علیه محمود احمدی نژاد، سردار علی رضا افشار را مجبور کردند سخنرانی خود را نیمه کاره بگذارد و بلافاصله این دانشگاه را ترک کند.

 

دانشگاه شهید بهشتی

در دانشگاه شهید بهشتی کرمان هم دانشجویان معترض، تجمعی با شکوه برگزار کردند. دانشجویان این دانشگاه راس ساعت 9 صبح به طور خود جوش و به مدت یک ساعت گردهم آمدند. این مراسم که زیر نظر نیروهای امنیتی و بسیجی برگزار شد با خواندن سرود یار دبستانی شروع و با سردادن شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی ادامه یافت. برگزار کنندگان مراسم همچنین بیانیه ای در همبستگی با دانشجویان دانشگاه های تهران صادر کردند و خواستار آزادی فوری دانشجویان دربند و اسرای جنبش سبز شدند. دانشجویان این دانشگاه ساعت 10 محوطه دانشگاه را ترک کردند و بدون هرگونه درگیری و خشونتی، به مردم شرکت کننده در راهپیمایی 13 آبان درمیادین اصلی شهر پیوستند.

 

دانشگاه شیراز

دانشجویان دانشگاه شیراز نیز همراه و همگام با دانشجویان سایر شهرهای بزرگ کشور روز پرحادثه و متفاوتی را پشت سر گذاشتند. تجمع سه هزار نفری دانشجویان شیرازی در محوطه دانشگاه با خشونت و درگیری های پراکنده در محوطه این دانشگاه همراه بود. دانشجویان ابتدا از نیروهای امنیتی و بسیجی حاضر در محوطه دانشگاه خواستند به آنان اجازه شرکت در راهپیمائی 13 آبان داده شود، اما نیروهای امنیتی نه تنها به دانشجویان اجازه خروج از محوطه دانشگاه را ندادند بلکه با باتوم و سلاح سرد چندین بار به تجمع آرام آنان حمله ور شدند و تعدای از دانشجویان را مجروح و تعدادی را نیز بازداشت کردند. با این وجود بسیاری از دانشجویان در قالب گروه های چند صد نفری موفق به ترک محوطه دانشگاه شدند و به راهپیمائی مردم علیه دولت کودتا پیوستند.

 

مشهد و اصفهان

در مشهد و اصفهان حضور دانشجویان در راهپیمایی روزگذشته بی سابقه بود. در مشهد راهپیمائی آرام بیش از شش هزار دانشجو با حمله گسترده نیروهای ضد شورش در خیابان های اطراف دانشگاه به خشونت کشیده شد، اما این خشونت ها نتوانست دانشجویان را متفرق و از مردم جدا کند. برخی منابع خبری اینترنتی از زخمی شدن دستکم 60 دانشجوی معترض خبر داده و شمار دستگیر شدگان را نیز بالغ بر 100 تن اعلام کرده اند.

در اصفهان نیز اوضاع به همین شکل بود و حضور بی شمار دانشجویان معترض دانشگاه صنعتی اصفهان در صفوف مردم، با حمله گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی همراه شد. بنا بر  خبرهای رسیده، دانشجویان دانشگاه اصفهان با تشکیل زنجیره ای انسانی و صفوفی فشرده، اندکی بعد از ساعت 9 محاصره نیروهای امنیتی مستقر در اطراف دانشگاه را شکستند و وارد خیابان های اطراف دانشگاه شدند. خبرهای مرتبط در خصوص درگیری ها و حواشی حضور دانشجویان اصفهانی در راه پیمائی 13 آبان حاکی از آن است که علاوه بر دستگیری تعداد زیادی از دانشجویان، چند تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی از جمله علی مشمولی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال یافته اند.

 

تبریز و اهواز

دانشجویان معترض و هوادار جنبش سبز در تبریز و اهواز نیز روز گذشته حضوری کم سابقه در متفاوت ترین راهپیمایی 13 آبان داشتند. در تبریز هزاران دانشجوی دانشگاه سهند با سر دادن شعار “یاحسین میر حسین” به راهپیمایی مردمی پیوستند و در اهواز نیز دانشجویان با نمادهای سبز و بادر دست داشتن پوسترهایی از رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی، همراه و همصدا با مردم علیه دولت کودتا شعار سر دادند. گفتنی ست که هم در اهواز و هم در تبریز بارها نیروهای امنیتی و انتظامی تلاش کردند دانشجویان معترض را با استفاده از گاز اشک آور متفرق کنند اما با مقاومت دانشجویان روبرو شدند.

راهپیمائی سیزده آبان امسال متفاوت ترین راهپیمایی سیزده آبان در سی سال گذشته بود که بر خلاف سال های گذشته شعار اصلی آن مرگ بر آمریکا نبود. دانشجویان علاوه بر اینکه فریاد مرگ بر دیکتاتور سردادند، شعار مرگ بر روسیه را جایگزین شعار مرگ بر امریکا کردندو خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی و از جمله یاران دبستانی خود شدند.