سایت رهبر و خیانت دولتمردان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جدال بر سر مصداق نفوذ بالا گرفت

نشریه خط حزب‌الله - که توسط دفتر آیت‌الله خامنه‌ای منتشر می‌شود - هم‌زمان با بالا گرفتن بحث نفوذ در میان مقام‌های مختلف جمهوری‌اسلامی، برخی از مقام‌های جمهوری‌اسلامی را تلویحا به “خیانت بزک” متهم کرده است.

این نشریه تیتر نخست آخرین شماره خود را “خیانت بزک” انتخاب کرده. تیتری که اشاره به “خیانت” افرادی دارد که تلاش می‌کنند چهره آمریکا در ایران را “بزک” کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای در ماه‌های اخیر چندین بار نسبت به خطر نفوذ آمریکا در ایران هشدار داده و خواستار هوشیاری مسئولان برای برخورد با این مساله شده است. مساله‌ای که در روزهای اخیر منتهی به بازداشت حداقل پنج روزنامه‌نگار و یک لبنانی - آمریکایی در ایران شده است.

رهبر جمهوری‌اسلامی در روزهای اخیر در دو سخن‌رانی مختلف - دیدار با وزیر امورخارحه و کارکنان این وزارت‌خانه و سخن‌رانی به مناسبت ۱۳ آبان - به بحث روابط ایران و آمریکا پرداخت و نسبت به خطر نفوذ آمریکا در ایران هشدار داد. او پیش از این نیز برجام را متنی توصیف کرده بود که امکان نفوذ براساس آن در ایران وجود دارد.

نشریه خط حز‌ب‌الله در طرحی که برای صفحه نخست خود انتخاب کرده، برخی سخنان را که به مفهوم “خیانت بزک” نزدیک است، انتخاب و نقل کرده است. نکته جالب آن است که این نقل‌قول‌ها به اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسین فریدون برادر حسن روحانی و دستیار ویژه رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و صادق زیباکلام استاد دانشگاه اختصاص دارد.

این هجوم شاید از آن جهت اهمیت داشته باشد که هفته گذشته نیز برخی روزنامه‌نگاران نزدیک به این شخصیت‌ها بازداشت شده‌اند. آفرین چیت‌ساز، ستون‌نویس روزنامه دولتی ایران در مسایل هسته‌ای و احسان مازندرانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان و از روزنامه‌نگاران نزدیک به خانواده هاشمی‌رفسنجانی است.

پیش از این نمایندگان عضو جبهه پایداری در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اقدام به فاش کردن بخشی از گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران درباره جیسون رضائیان و همچنین نقل برخی از “اعتراف”های او پرداخته بودند. اعتراف‌هایی که به ادعای اصول‌گرایان نشان‌دهنده نفوذ رضائیان در دفتر روحانی، تیم مذاکره‌کننده و دیگران است.

نشریه خط حزب‌الله نخستین بار تیرماه سال جاری منتشر شد و وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای آن را نشریه “جامعه حزب‌الله” توصیف کرده بود که قرار است هر هفته منتشر شود و می‌کوشد “با بهره‌گیری بی‌واسطه از اندیشه‌ها و بیانات” رهبر جمهوری‌اسلامی اقدام به پیشنهاد “راهبردها، رویکردها و مواضع مناسب با رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشور، منطقه و جهان” کند. به گفته وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای قرار است “با اتکا به شبکه‌ی گسترده‌ی جوانان مومن و انقلابی کشور و بر بستر انگیزه‌ی انقلابی” این نشریه به دست مخاطبان برسد.

اشاره‌ای به نام مسئول یا مسئولان احتمالی این نشریه نشده است. اتفاقی مشابه آن‌چه که در سایت آیت‌الله خامنه‌ای نیز رخ داده و اشاره‌ای به نام مسئولان آن نشده است؛ گرچه با توجه به عکس‌ها و خبرهایی که در این سایت منتشر می‌شود، می‌‌توان حدس زد که گردانندگان آن از نزدیکان دفتر رهبر ایران هستند، اما هم‌چنان به شکل رسمی این مساله تایید نشده.

براساس آن‌چه که در صفحه اول این نشریه درج شده، پیش از این سه پیش‌شماره دیگر از “خط حزب‌الله” نیز منتشر شده، اما آن‌گونه که مسئولان سایت رهبر ایران در قسمت نظرها و در پاسخ به کاربری نوشته‌اند شماره‌های پیشین آن “آزمایشی” بوده و “به صورت محدود” منتشر شده.

با این حال برخی موضع‌گیری‌های این نشریه با انتقادهای اصول‌گرایان به خصوص در فضای مجازی مواجه شده است. از جمله پس از تیتری در این نشریه درباره تحصن اصول‌گرایان مقال مجلس علیه برجام این نشریه با تیتر “نارضایتی رهبر انقلاب از تحصن مقابل مجلس” به انعکاس این خبر پرداخت. مساله‌ای که البته با واکنش برخی اصول‌گرایان در فضای مجازی مواجه شد و آن‌ها به انتقاد از نشریه خط حزب‌آلله و دفتر آیت‌الله خامنه‌ای پرداختند.

این افراد مواضع نشریه خط حزب‌الله و بعضی اعضای دفتر آیت‌الله خامنه‌ای را “خرج کردن از رهبری” و “زیر سوال بردن اعتبار دفتر” توصیف کرده بودند.

این البته نخستین بار نیست که گروه‌هایی از اصول‌گرایان به انتقاد از نشریه خط حزب‌الله و مواضع آن می‌پردازند. پیش از این برخی تحلیل‌های این نشریه درباره چگونگی بررسی و نقد برجام از سوی منتقدان نیز با واکنش‌های منفی بخش‌هایی از اصول‌‌گرایان - در فضای مجازی - مواجه شده بود.