همه ترفندها برای راه پیمائی خودی ها

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» سناریوی حکومت در روز 22 بهمن

در حالیکه جمهوری اسلامی طی سی سال گذشته تمام تلاش خود را برای کشاندن مردم به خیابان ها و حضور آنها در راهپیمایی 22 بهمن به کار می برد، امسال تمام تلاش حکومت در جهت عکس، یعنی دورکردن مردم از صحنه مهم ترین راهپیمایی جمهوری اسلامی، متمرکز شده است.

از یک سو خبرنگاران خارجی از پوشش خبری وقایع روز 22 بهمن، به جز در محدوده مجازی که حکومت تعیین کرده است منع شده اندو از سوی دیگربه گفته یکی از خبرنگاران بخش سیاسی سازمان صدا و سیما به “روز” به تصویربرداران و خبرنگاران این سازمان دستور داده شده است در روز ۲۲بهمن فقط در میدان آزادی از هلی شات ـ تصویرهایی که توسط هلیکوپتر گرفته می شود ـ  استفاده کنند.

به گفته این خبرنگار “این دستور یعنی به دلیل استراتژیک بودن میدان آزادی و همچنین سخنرانی احمدی نژاد، این منطقه در دست دولتی ها خواهد بود”.

به این ترتیب میدان آزادی قرارست با راهپیمایان دولتی پر شود و اگر مردم بخواهند در این میدان حضور داشته باشند باید صبح زود و قبل از اینکه راهپیمایان دولتی این میدان را پر کنند به آنجا بروند.

به گفته این خبرنگار صدا و سیما، واحد مرکزی خبر از حضور در مناطقی غیر از میدان آزادی و بزرگراه محمد علی جناح بدلیل احتمال درگیری و اغتشاش منع شده است.

وی همچنین خبر از تغییر کارگردان اتاق خبر و ناظر پخش در روزهای 22، 23 و 24 بهمن می دهد  و می گوید:” تحریریه خبر تمام شبکه های صدا وسیما به صورت شیفتی است و تمام شیفت های کاری یک ماه، از روز 29 ماه قبل بسته می شود اما مدیران کل اخبار تمام شبکه ها، برای شیفت های روزهای 21، 22 و 23 بهمن، افرادی غیر از افراد تعیین شده قبلی را برای تحریریه خبر، اتاق فرمان و سایر نقاط حساس انتخاب و سه روز پیش اعلام کردند.”

وی همچنین با بیان اینکه “هر هفته از سوی ستاد اقامه نماز جمعه، محوریت سخنان ائمه جمعه، پیشاپیش به صداوسیما اعلام میشود تا برای تهیه و تنظیم برنامه های روز جمعه آمادگی داشته باشند” می گوید: “محوریت سخنان ائمه جمعه در تاریخ 23 بهمن، اغتشاش افراد سرسپرده، کشف حجاب توسط زنان منتسب به جنبش سبز، هتک حرمت به زنان محجبه ای که از راهپیمایی به منازل خود باز می گردند و تشویق آمریکا برای حمله نظامی و تغییر نظام حاکم ایران است.”

براساس گزارش خبرنگاران “روز” طی روزهای گذشته برخی شایعات پیرامون کشف حجاب زنان در روز 22 بهمن به گوش می رسید.بر این اساس برخی ناظران سیاسی پیش کرده اند کارناوال عاشورای دیگری در راه باشد.

سایت پارلمان نیوز، متعلق به فراکسیون اقلیت مجلس نیز از دریافت اخبار موثق حاکی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی فتنه‌گران برای به آشوب کشیدن مراسم 22 بهمن و انتساب آن به اصلاح طلبان خبر داده است.

 در همین راستا خبرنگار صدا و سیما به “روز” می گوید: براساس اخباری که طی روزهای گذشته داشتیم قرار است تعدادی از زنان که ساماندهی شده اند در روز 22 بهمن حجاب از سر خود بردارند و به بانوان باحجاب و چادری نیز تعرض کنند.

مردم با بیم و امید می آیند

با وجود همه تلاش حکومت برای ایجاد فضای ارعاب و وحشت در بین مردم و بازداشت های گسترده و صدور احکام سنگین حبس و اعدام برای معترضان، به ویژه بعد از دعوت رهبران جنبش سبز و همچنین احزاب و گروه های مختلف سیاسی، اخبارحکایت ازحضور گسترده مردمی در راهپیمایی 22 بهمن دارد.

گزارش خبرنگاران “روز” از معابر، خیابان ها، اتوبوسها، تاکسی ها و سایر اماکن عمومی تهران حاکی از آن است که مردم با وجود بیمی که از خشونت حکومت دارند اما با امید به تغییر وضعیت موجود، سخن از لزوم شرکت در راهپیمایی 22 بهمن می رانند.

مریم، کارمندی است که در گفتگو با “روز” به توصیف فضای شهر در آستانه 22 بهمن پرداخته و گفته است: فضای شهر تقریبا شبیه آرامش قبل از طوفان است. انگار همه میدانند که یک اتفاق بزرگ قرار است بیفتد و انتظار میکشند و نظاره می کنند.

وی با بیان اینکه، فضای شهر دست نیروی انتظامی است می افزاید: پلیس های درشت و هیکلی  با لباس پلنگی و کاور پلیس و باتوم، چند تا چند تا در چهار راهها ایستاده اند. نزدیک خانه ما در  میدان نوبنیاد، چند روز است که یک ماشین بنز پلیس سیاهرنگ به علاوه یک دستگاه تویوتا ی مشکی  توقف میکنند که کنار آنها هشت پلیس با راننده هست. انها لباس کاملا مشکی می پوشند که با فونت سفید پشت آن به انگلیسی نوشته شده پلیس. ضمن اینکه آنها مجهز به ملسل سبک دستی و باتوم و دستبند هستند.

به گفته این شهروند، محفظه های پلاستیکی زباله حوالی میدان انقلاب هم با محفظه های فلزی جا به جا شده اند که کسی نتواند آنها راآتش بزند.

وی با بیان اینکه مردم همه جا از حضور در راهپیمایی حرف میزنند، ادامه می دهد: کسی را ندیده ام که بگوید نمی آیم. مردم کمی هراس دارند که آن هم به دلیل خشونت بیش از حد حکومت است اما همه می گویند باید بیاییم تا از زندانیان دفاع کنیم. من کسانی را دیده ام که می گویند اگر نیاییم حکومت بیشتر اعدام می کند و فرزندان مان را می کشد. باید بیاییم تا بفهمند ما همچنان هستیم و تا حق مان را نگیریم کوتاه نمی آییم.

رزاق، یک استاد دانشگاه است که در توصیف فضای تهران و حضور مردم در 22 بهمن به “روز” می گوید: فضای شهر امنیتی است و در برخی مناطق ایست بازرسی وجود دارد بخصوص در نیمه شمالی شهر و نیمه غربی شهر  ایست بازرسی از ساعت 11 شب تا 2 نیمه شب  برقرار شده و در طول روز یگان های ویژه شامل یک ماشین بنز الگانس مشکی و یک تویوتای لندکروز مشکی متشکل از تقریبا 8 سر نشین یگان ویژه ملبس به لباس کاملا مشکی و مسلح به سلاح گرم و نارنجکهای گاز اشک آور دستی در سطح شهر به گشت زنی مشغول هستند.  همچنین یگان پاسداران ویژه ولایت (نوپو )(نیروی ویژه پاسداران ولایت ) ملبس به لباس پلنگی با الگانس های سفید و سبز نیروی انتظامی در بعضی مناطق تردد میکنند.  

وی می افزاید: برای حضور یا عدم حضور در روز 22 بهمن برخی میگویند باید حضور داشت و برخی میگویند نه فایده ای ندارد. آنهایی که میگویند باید حضور داشت حضور خود رادر جهت احقاق حق و پایان دادن به این وضعیت و بهبود شرایط و رسیدن به آزادی میدانند  و آنهایی که می گویند نه بیشتر از سرکوب و خشونت توسط حکومت هراس دارند که تعداد آنها نسبت به کسانی که می گویند باید حضور داشت کمتر است.         

 این استاد دانشگاه اضافه می کند: صحبت دیگری که نیز وجود دارد این است که میگویند اگر مردم به حمایت از جنبش نیایند احتمال اعدام برخی از زندانیان قوت میگیرد  و فشار بر فعالان تشدید شده و تمامی هزینه هایی که مردم داده اند هرز و از بین میرود.

اما حسین از پخش سی دی هایی بین مردم سخن می گوید که حاوی تصاویر جنایات و کشتار مردم توسط حکومت است. او به “روز” می گوید: این سی دی ها به وفور بین مردم سر چهارراهها و خیابان ها پخش می شود و این در حالیست که فضا به شدت امنیتی است.

به گفته وی، شعارنویسی به حد بالایی رسیده و مردم در مترو، اتوبوس و سایر اماکن دولتی همدیگر را دعوت به حضور در راهپیمایی می کنند.

وی می گوید: عکس های زیادی از تزئین کلاس های مدرسه ها به مناسبت 22 بهمن با نمادهای سبز منتشر شده و بچه دبیرستانی ها از مردم برای حضور در 22 بهمن دعوت می کنند.

به گفته وی راننده تاکسی ها جوانان را به دوری از خشونت توصیه می کنند و می گویند نباید بهانه دست شان بدهید؛ ما هم کنار شما هستیم.

اما دانشجوی فعالی که در گفتگو با “روز” از بیم و امید مردم سخن گفت، ساعاتی پیش از انتشار این گزارش بازداشت شد. او به “روز” می گوید: مردم با همه هراس هایشان در راهپیمایی می آیند چون با کنار هم بودن قدرت می گیرند و توانمند می شوند و هراس هایشان را دور می ریزند.

یکی از شهروندان ساکن فلکه اول تهران پارس نیز در گفتگو با “روز” از بازداشت سه محصل دبیرستانی در این محله خبر می دهد و می گوید: به اتهام شعار نویسی این سه بچه را بازداشت کرده و برده اند. گمان می کنند با بازداشت بچه هایمان، می توانند ما را خانه نشین کنند در حالیکه این بازداشت ها، اعدام ها، زندان ها و… اگر روزی ما را می ترساند و اشک ما را در می آورد، اکنون ما را جری تر می کند و راسخ ترمان می کند در پی گیری حقوقمان.

این شهروند که بازاری است و شغل آزاد دارد می افزاید: من با خیلی از مردم در ارتباط هستم؛ در مغازه ام همه می گویند در راهپیمایی شرکت می کنند.مردم می گویند اگر کنار بکشیم به بچه هایمان خیانت کرده ایم.