حکومت اجازه سوگواری برای شهدا نداد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» با اعمال زور موسوی را از بهشت زهرا خارج کردند

مراسم بزرگداشت چهلم شهدای جنبش سبز مردم ایران به خشونت کشیده شد و پلیس برای جلوگیری از مراسم و متفرق کردن مردم از گاز اشک آور، گاز فلفل و باتوم استفاده کرد.

هزاران نفر از مردم تهران روز گذشته در گورستان بهشت زهرا گرد هم آمده بودند تا به مناسبت چهلمین روز درگذشت جان باختگان بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد، یاد آنان را گرامی بدارند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو کاندیدای معترض به کودتای انتخاباتی نیز به اتفاق زهرا رهنورد در این مراسم حضور یافتند اما با دخالت نیروهای نظامی و لباس شخصی ها که از ساعات اولیه روز در بهشت زهرا مستقر شده و  قطعه 247، مزار ندا آقا سلطان را به محاصره درآورده بودند این مراسم به خشونت کشیده شد.
گزارش ها حاکی از استقرار ۱۴ ون گارد ویژه در محل بود و حضور گسترده نیروهای امنیتی، نظامی و لباس شخصی ها نشان از این میداد که حکومت از تجمع تعداد زیادی از مردم در این مکان به شدت هراس دارد.

اخراج موسوی از بهشت زهرا
میرحسین موسوی پس از حضور در بهشت زهرا از اتوموبیل خود پیاده و موفق شد خود را به سنگ مزار ندا آقاسلطان برساند ولی به او اجازه تلاوت آیات قرآن داده نشد و پلیس ضد شورش با محاصره موسوی وی را به اتوموبیلش بازگرداند. این در حالی بود که مردم در حمایت از موسوی شعار یاحسین ، میرحسین سر میدادند
بر اساس گزارش ها میرحسین موسوی توسط نیروهای امنیتی با اِعمال زور، از این محل اخراج شد. همزمان سوگواران حاضر نیز اتوموبیل موسوی را محاصره کردند تا مانع اخراج او از محل شوند اما به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و موسوی نیز محل را ترک کرد.

گاز فلفل برای پراکندن مردم از اطراف کروبی
مهدی کروبی نیز در بدو ورود به خیابان قطعه 257 با استقبال گسترده مردمی روبرو شد که شعار”کروبی با غیرت مقاومت مقاومت” و “ایرانی باغیریت، برس به داد ملت” سر میدادند.
 سایت سحام نیوز، ارگان حزبی مهدی کروبی گزارش داد کروبی که جمعیت کثیری وی را احاطه کرده بودند به سمت مزار ندا آقاسلطان رفت. در این هنگام نیروهای یگان ویژه با حمله به وی و مردم اقدام به ضرب شتم آنان نمودند و با زدن گاز فلفل خواستند تا مردم را از اطراف او متفرق نمایند که با مقاومت شدید مردمی روبرو شدند و مهدی کروبی نیز تاکیدکرد که در این مکان خواهد ماند.
بر اساس این گزارش، کروبی بر سر مزار ندا آقاسلطان نشست و با قرائت فاتحه مردمی را که با صدای بلند و شعار گونه به قرائت فاتحه پرداخته بودند، همراهی کرد. در این هنگام  هادی غفاری نیز به مهدی کروبی ملحق شد و برای چندین دقیقه با مردم سخن گفت. هنگام سخنرانی کروبی؛ نیروهای امنیتی با مردم درگیر و چند نفر را دستگیر کردند که با شعار “ولش کن ولش کن” و نیز با پرتاب شاخه های گل از طرف مردم به سمت آنان مواجه گردیدند.
شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که عده ای از عزاداران به سوی گروهی از مأموران پلیس که مهدی کروبی را محاصره کرده بودند، سنگ پرتاب کردند.
پس از اعمال خشونت از سوی نیروهای نظامی، جمعیتی که در سکوت و برای گرامیداشت یاد شهدا آمده بودند به تجمعی اعتراضی به کودتای انتخاباتی و دولت برآمده از آن تبدیل شد.

چهل هزار نفر آمدند
جمعیت حاضردر بهشت زهرا که به نوشته سایت نوروز بیش از 40 هزار نفر بودند  شعارهایی نظیر”یا حسین، میر حسین” ، ندای ما ندا بود، بلندترین صدا بود” ، “چوب و چماق و باتوم دیگر اثر ندارد، به مادرم بگویید دیگر پسر ندارد” ، یاران همه زندانی، کو رسم مسلمانی” ، “زندانی سیاسی، آزاد باید گردد” و “برادر شهیدم ، رایت رو پس می گیرم” سر دادند.
عده زیادی از مردم مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مصدوم شدند که در میان آنها افراد سالمند نیز وجود داشت؛ تعداد زیادی هم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که از تعداد آنها آمار دقیقی در دست نیست. مردم در مقابل ضرب و شتم و خشونت نیروهای نظامی شعار میدادند: نیروی انتظامی سهراب برادر توست نیروی انتظامی ندا خواهر توست.

درگیری در اطراف مصلی
همزمان و در حالیکه درگیریها در بهشت زهرا همچنان ادامه داشت هزاران تن از مردم درمقابل مصلای تهران و خیابان های اطراف آن تجمع کردند  و شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی سر دادند. نیروهای نظامی و بسیج که از ساعت ها قبل در اطراف مصلی تهران مستقر شده بودند به شدت با مردم درگیر شدند و با ضربات باتوم و کمربند و گاز اشک آور سعی در متفرق کردن آنها داشتند.
پیش از این میرحسین موسوی و مهدی کروبی از وزارت کشور درخواست مجوز کرده بودند تا در مصلی تهران یاد شهدای اخیر را گرامی بدارند اما وزارت کشور این درخواست را رد کرده بود. با این حال گروه های مردمی اعلام کرده بودند که به رغم مخالفت وزارت کشور کسانی که نتوانند به بهشت زهرا بروند در مقابل مصلی تجمع خواهند کرد.

جمهوری ایرانی
شاهدان عینی در مصلی خبر داده اند در حالی که مأموران می‌کوشیدند معترضان را متفرق کنند، آنهام انگشتان خود را به نشانه پیروزی بالا گرفته بودند.
درحالیکه چندین دستگاه اتوبوس فوریت‌های پزشکی نیز در نزدیکی مصلی بزرگ تهران مستقر شده بودند، برخی از معترضان آشغالدانی‌های بزرگ را به آتش کشیدند تا مانع حرکت نیروهای امنیتی ـ لباس شخصی شوند.این زمانی بود که نیروهای ضد شورش برای متفرق کردن جمعیت با موتورسیکلت به سوی آن‌ها هجوم می‌بردند
 در میدان ونک، خیابان مطهری، خیابان بهشتی، خیابان حافظ شمالی، خیابان ولیعصر، خیابان زرتشت و خیابان فاطمی هم که مردم تجمع کرده بودند درگیری هایی روی داد و مردم شعارهایی چون «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» سر دادند. در بزرگراه مدرس نیز که جمعیت زیادی گرد آمده بودند،مأموران اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کردند. به دنبال این درگیری ها تعدادی از مردم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

محل شهادت ندا در محاصره نظامی
در حالیکه گفته می شد مردم از بهشت زهرا به سوی خیابان خسروی، محل کشته شدن ندا روانه شده اند گارد ضد شورش و لباس شخصی ها هر دو سوی خیابان خسروی تهران، محل کشته شدن ندا آقاسلطان را به محاصره درآوردند  و از حضور عابران در این خیابان جلوگیری کردند.یکی از شعارهایی که در نقاط مختلف تهران به گوش می رسید،«مجتبی مجتبی،بمیری،رهبری رو نبینی».

آزادی پناهی و مستند سازان
روز گذشته جعفر پناهی هم به اتفاق چند تن از مستند سازان کشور برای گذاشتن گل بر مزار کشته شدگان حوادث اخیر به بهشت زهرا رفتند که با ممانعت نیروهای نظامی مواجه و بازداشت شدند. جعفر پناهی به اتفاق همسر و دخترش، و همچنین مهناز محمدی و رخساره قائم مقامی دو مستند ساز ایرانی بازداشت شدند ولی ساعاتی بعد همگی  آزاد شدند.
از تعداد بازداشت شدگان دیروز در بهشت زهرا و خیابان های اطراف مصلی و سطح شهر تهران و هویت آنان خبر موثقی در دست نیست.