کشورهای حوزه خلیج فارس شادمان اند

نویسنده

» گزارش وانگواردیا از تغییر در سیاست ایران

براساس صورتجلسه نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس، کشورهای حوزه خلیج فارس از توافق اتمی ای که اخیراً میان ایران و گروه شش کشور انجام شده استقبال کردند و خواستار رعایت “تمام و کمال” آن شدند.

کشورهای شرکت کننده در این رویداد که به مدت دو روز در کویت برگزار شد، براین باورند که این توافق “گام اول به سوی توافق دائمی و جامع است که می تواند به نگرانی های منطقه ای و بین المللی درخصوص پروژه اتمی [ایران] پایان دهد.”

به علاوه، این توافق “امنیت منطقه را استحکام می بخشد و آن را به منطقه ای عاری از سلاح های کشتارجمعی تبدیل می کند”.

کشورهای عضو این شورا [امارات متحده عربی، عمان، قطر، عربستان سعودی، بحرین و کویت] همچنین از استحکام روابط خود با ایران “برپایه یک همسایگی خوب، احترام متقابل به حاکمیت کشورها و رد هرگونه تهدید به اعمال زور و خشونت” استقبال کردند. 

با این حال، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حمایت خود را از حاکمیت امارات متحده عربی بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس که ازسوی ایران “اشغال شده” اعلام داشتند.

شورای همکاری خلیج فارس در رابطه با رویارویی های سوریه، خواستار خروج تمامی نیروهای خارجی ای شد که در درگیری ها شرکت دارند؛ به ویژه حزب الله لبنان و دیگر سازمان های مربوطه.

به علاوه شورای همکاری خلیج فارس “اقدامات و عملیات کشتار مردم سوریه توسط حکومت بشاراسد” را محکوم کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست که قطعنامه ای برای ارسال کمک های بشردوستانه به این کشور صادر کند.

این شورا همچنین از ائتلاف ملی سوریه به عنوان نماینده مشروع مردم سوریه در کنفرانس ژنو-۲ که قرار است در تاریخ ۲۲ ژانویه برگزار شود، حمایت کرد. هدف این کنفرانس، تعیین دولتی است که “بشاراسد و متحدانش در آن نقشی ندارند”.

کشورهای عضو همچنین درخصوص تشکیل یک واحد نظامی مشترک و برداشتن تمامی موانع برای ایجاد یک بازار مشترک در منطقه به توافق رسیدند.

منبع: لا وانگواردیا، ۱۴ دسامبر