بیداری اسلامی در وال‌استریت با رهبری خامنه‌ای

آرش بهمنی
آرش بهمنی

اعتراضات گروهی از مردم در آمریکا و دیگر کشورها، به روابط اقتصادی حاکم بر جهان با استقبال رهبر جمهوری اسلامی و دیگر اصول‌گرایان همراه شده است. آنان در حالی از این اعتراضات با عنوان بیداری مردم جهان یاد می‌کنند و اعتراضات در خاورمیانه را هم با عنوان “بیداری اسلامی” و براساس رهنمودهای رهبر جمهوری اسلامی می دانند، که معترضان در ایران را “فتنه گر” خوانده و حکم دستگیری، زندان و شلاق را آنها صادر کرده اند.

روزنامه کیهان – که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود – از گسترش این اعتراضات درنقاط جهان، به عنوان “موج بیداری‌ ملت‌ها” و “تحقق پیش بینی ولی امر مسلمین” یاد کرده و نوشته است: “حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، در جمع مردم کرمانشاه پیش بینی کرده بود که جهان در یک پیچ تاریخی قرار گرفته است و حرکت های جاری به گونه ای پیش خواهد رفت که روزی نظام سرمایه داری آمریکا و غرب را کاملاً زمین می زند”.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این با بیان اینکه “شرایط امروز جهان شرایط حساسی است و البته به نفع ما”، اعتراضات وال‌استریت را حرکتی دانسته بود که “یک روزی  آنچنان خواهد بالید که نظام سرمایه‌داری آمریکا و غرب را بکلی به زمین خواهد زد” و اضافه کرده بود: “دنیا در حال یک پیچ تاریخی است. ملت عزیز ما، ملتهای مسلمان، امت عظیم اسلامی، میتوانند نقش ایفاء کنند. اینجاست که اسلام، تعالیم اسلام، روش اسلام به کار نیاز مردم دنیا می‌آید؛ و اینجاست که نظام جمهوری اسلامی میتواند الگو بودن خودش را برای همه‌ی مردم دنیا اثبات کند”.

در همین حال محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در سخنانی آمریکا را کشوری در “اوج ذلت” توصیف کرده که این ذلت “به برکت خون شهدا” به دست آمده است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که معترضان وال‌استریت – که تاکنون همراهی و حمایت برخی از چهره‌های جهانی و دانشگاهی را نیز به همراه داشته‌اند – برای زندگی بهتر و تنوع در سبک زندگی اعتراض می‌کنند. آنان همچنین در یکی از آخرین تظاهرات خود در نیویورک پلاکاردهایی را بالا برده‌اند که روی آن نوشته شده بود: “کوهیار گودرزی کجاست؟”

کوهیار گودرزی دانشجوی ایرانی است که بیش از دو ماه از بازداشت وی می‌گذرد و هنوز هیچ نهاد رسمی مسوولیت بازداشت وی را به عهده نگرفته است.

در تحولی دیگر یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، در سخنانی خبر از آن داد که “سرعت انتقال فرهنگ اسلام ناب محمدی” در جهان بالا است و “انتشار سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب در سایت‌ها٬ باعث سرعت گرفتن انقلاب‌ها شده است”.

تلاش‌ها برای قایل شدن نقش رهبری ایت‌الله خامنه‌ای در اعتراضات جهانی، در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، که در حال حاضر فراری است، در پیامی خبر از آن داده بود که این اعتراضات توسط وی برنامه‌ریزی شده است.

پیش از این و هم‌زمان با بروز اعتراضات در کشورهای خاورمیانه نیز، برخی از روحانیان اعلام کرده بودند رهبری این اعتراضات با آیت‌الله خامنه‌ای است و خود رهبر جمهوری اسلامی نیز از این اعتراضات با عنوان “بیداری اسلامی” یاد کرده بود. اما محمود احمدی‌نژاد در سخنانی پیرامون این اعتراضات، آن‌ها را “بیداری انسانی” خوانده و گفته بود که به حاکمیت اسلام در این مناطق اعتقادی ندارد.

در همین حال و با ادامه اعتراضات در آمریکا، سایت رجانیوز مدعی شد که سیستم‌های امنیتی آمریکا در پی آن هستند تا “با نفوذ عوامل وابسته به جرج سوروس” این اعتراضات را به نفع خود “مصادره” کنند. رجانیوز همچنین باراک اوباما را متهم کرده که قصد دارد از این اعتراضات به نفع خود و حزب متبوعش در انتخابات استفاده کند.

در این میان اظهار نظر فردی که “کارشناس صدا و سیمای جمهوری اسلامی” معرفی شده نیز خواندنی ست که با اشاره به “تلاش برخی گروه‌ها برای تقلیل مطالبات معترضان” در وال‌استریت، اعلام کرده “حوادث اخیر عواملی است که می‌تواند آمریکا را از درون دچار فروپاشی کند”. وی همچنین ادعا کرده که “جمهوری خواهان و دموکرات ها درتلاشند تا به نوعی این تفکرات را سرکوب نمایند وحتی برخی مقامات غربی اظهارات بی اساسی  مبنی بر اینکه  معترضین فقط افرادی اوباش هستند را عنوان کرده اند و این مسئله نشان دهنده این است که جمهوری خواهان هم نسبت به این مسئله واکنش نشان می دهند”.

سایت جوان، وابسته به سپاه پاسداران، نیز در تحلیلی پیرامون این اعتراضات، این‌گونه نوشته است: “ین تنها نقطه اتکای باراک اوباما و دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات ۲۰۱۲ است. به این دلیل که آنها تا‌کنون نتوانسته‌اند مشکلی از مشکلات مردم امریکا را کم کنند و حال که می‌بینند فریاد اعتراضات به سمت جمهوریخواهان بلند است سعی دارند تا حد ممکن از این آب گل‌آلود استفاده کرده و رقیب خود را بیش از گذشته تحت فشار قرار دهند. پس از این بود که رئیس جمهور امریکا رسماً اعلام کرد که فریادها و واکنش‌های معترضان را درک می‌کند و با آنها در این زمینه همدرد است. بنابراین گام سوم دولت برای استفاده و مصادره اعتراضات، حضور و مشارکت مستقیم در آن بود که این مأموریت در اولین گام به نانسی پلوسی، رئیس پیشین کنگره و رهبر کنونی نمایندگان دموکرات را در مجلس نمایندگان امریکا سپرده شد”.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که اعتراضات وال استریت به هر نوع محدودیت در سیستم های حکومتی است و بسیاری از معترضان با معترضان ایرانی اعلام همدردی کرده اند.  ایرانیان حاضر در این اعتراضات هم در طول چند روز گذشته ضمن طرح  نام زندانیان سیاسی از محدودیت ها در ایران سخن گفته‌اند.