دموکراسی در ایران بر صلح جهانی تاثیر می گذارد

نویسنده

» سوئد، میزبان فعالان ایرانی

مهرانگیز کار، ‫محسن مخملباف، فاطمه حقیقت جو و احمد باطبی در کنفرانسی به میزبانی ‫‫سازمان جوانان حزب سوسیال دموکرات سوئد، در مورد دموکراسی و حقوق بشر شرکت کرده و در مورد… سخن گفتند.

‫فاطمه حقیقت جو به عنوان نخستین سخنران این مراسم، رهبری حکومت ایران و سپاه پاسداراان را مجریان کودتای پس از انتخابات در ایران دانسته و گفت که انتخابات و دموکراسی دشمنان نظام اسلامی فعلی در ایران هستند.

‫وی با اشاره به اینکه دموکراسی از ارزشهای هزاره جدید در دنیاست، گفت که همه مردم دنیا اعم از دولتها، احزاب، گروه ها و جامعه بین الملل باید در حمایت از مردم ایران در برابر دیکتاتوری بایستند و به تعمیق جنبش مردمی دموکراسی خواهی در ایران کمک کنند.

‫محسن مخملباف فیلمساز پر آوازه ایران که در وقایع اخیر، نقش موثری در روشنگری رخدادهای ایران در جامعه بین المللی داشته، دو نکته را محور صحبتهای خود معرفی کرده و گفت که تنوع سلیقه ها و فکرها در برابر دیکتاتوری ایران، بسیار زیاد است. یک گروه خواهان فروپاشی حکومت ایرانند، یک گروه، می خواهند فقط احمدی نژاد عوض شود، یک گروه می خواهند رهبر و رهبر… مهم این است که استبداد نباشد. دعوا نکنیم! چرا بحث می کنیم که کدام راست است و کدام نیست؟ بهتر است دو نکته را محور قرار بدهیم. اول این که استبداد را مثل مجسمه ای وسط یک میدان فرض کنیم. همه به او سنگ بزنیم. هرکس سعی کند بخشی از این اندامواره را بکند. اما نکته دوم این است که به هم سنگ نزنیم. هم را تخریب نکنیم. همه به استبداد حمله کنیم.

‫مهرانگیز کار نیز با اشاره به نقش جوانان در احزاب کشورهای غربی از جمله جوانانی که بانی این کنفرانس شده اند، گفت که متاسف است که در ایران جوانها حتا از فعالیت در احزاب و سازمانهای نیمه حکومتی  نیز منع می شوند. وی با تاکید بر نقش اتحادیه اروپا در تغییر وضعیت ایران به خاطر مناسبات نزدیک اقتصادی و سیاسی، افزود: پیش از این اتحادیه اروپا در ترویج گفتمان حقوق بشری در ایران نقش عمده و تاثیرگذاری داشت. اما با آغاز گفتمان هسته ای، حقوق بشر پس رانده شد.

‫در حالی که  غرب و بویژه اروپا باید بداند که مهم، رضایت مردم ایران است نه حکومت ایران. زیرا منافع ملی است که در دراز مدت روابط کشورها را تعیین می کند. غرب بداند که دولت ایران در صدد خریدن وقت است. حکومت ایران با ادبیات زور، در داخل ایران اقدام به سرکوب گسترده مردم کرده و در خارج از ایران، به دنبال تهدید هسته ای است تا دنیا را به سمتی که می خواهد بکشاند.

‫همچنین مخملباف در ادامه  این کنفرانس، به رفتار برخی کشورهای غربی در برخورد با ایران اشاره کرده و گفت : آنها می گویند که ما از بمب اتم می ترسیم. و به این بهانه از دخالت نکردن در امور داخلی ایران حرف می زنند. در حالی که دخالت، یک امر دو طرفه است. اگر دخالت نمی کنید، رابطه اقتصادی تان را هم قطع کنید. رابطه سیاسی را هم قطع کنید. اگر با مردم نیستید، با دولت هم نباشید. در حالی که به قول یک ایتالیایی قلبشان با مردم و جیبشان با طرف مقابل مردم است. من در فرانسه هم گفتم که این آقای سرکوزی که می گوید لیاقت مردم ایران بیشتر از این حاکمان است، با یک گروگان ساکت شد، پس اگر ایران به بمب اتم دسترسی پیدا کند، احتمالا کشور فرانسه را دو دستی تقدیم می کند. ‫

وی ادامه می دهد که غرب با  پرونده اتمی طرف نیست به با یک دولت غیر قانونی زورگو طرف است. برای اینکه دموکراسی یک مساله جهانی است. دموکراسی ایران به دموکراسی و صلح منطقه کمک می کند و دموکراسی خاورمیانه، بر دموکراسی جهانی تاثیرگذار است. مردم غرب هم باید توجه کنند که دولتهایی که طرف مذاکره با یک دیکتاتور قرار می گیرند، به مرور خودشان هم تبدیل به دیکتاتوری می شوند. فکر نکنیم که دیکتاتوری قابل برگشت نیست! الان چین، ونزوئلا، ایران و چند کشور دیگر، دیکتاتوری جدیدی به وجود آورده اند که نتیجه تقلب دولتها را مورد تایید قرار می دهد. این دیکتاتوری صلح جهانی را مورد تهدید قرار داده است.

‫در این کنفرانس همچنین احمد باطبی با گزارش کوتاهی از وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه داده و گفت که حرف بی رحمانه ای است ولی من آن را باور دارم. ما راهی به جز همین راه نداریم که باید همین مسیر سخت کشته دادنها و شکنجه ها و زندانها را پشت سر بگذاریم تا به دموکراسی برسیم. او گفت: دولت ایران هرگونه کمک از غرب را تابو کرده. هر کس حرف از کمک خارجی بگوید فورا برچسب جاسوس به او می زنند. من اعلام می کنم که یک جاسوسم. ولی جاسوس مردم ایران. همه ما سفیران یک ملت بی دولتیم. همدیگر را متهم نکنیم. از مدارای ماست که دموکراسی ایجاد می شود، نه فقط از پایین کشیدن و فرو پاشی یک دیکتاتور.

‫در ادامه این کنفرانس سخنرانان به پرسشهای حاضران در جلسه پاسخ دادند. در بخشی از این پرسش و پاسخ محسن مخملباف درباره رهبری جنبش گفت که این جنبش رهبر ندارد. و موسوی هم هیچ وقت ادعای  رهبری نکرده بود. این حکومت ایران است که یک رئیس جمهور از ما گرفت و یک رهبر تحویل داد. یک دولت  از ما گرفت و یک جنبش تحویل داد.

وی همچنین درباره لزوم داشتن یک رسانه مستقل که به جای تحلیل رخدادها، خبرهای روز و خبرها و راهکارهای  فردا را بگوید سخن گفت و از همه ایرانیان خارج از ایران در سراسر ایران خواست که در تامین مالی  این رسانه ( رادیو) کمک کنند.