انبوه جمعیت مشکل جدی برای رئیس جمهور ایجاد می کند

نویسنده

» گزارشی از نیویورک تایمز

نازیلا فتحی

 

 

 

تنها چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری، روز دوشنبه قوی ترین رقیب رئیس جمهور احمدی نژاد، در میان جمعیت حامیانش  که به شکلی غیر عادی انبوه بود در شهر زادگاهش تبریز سخنرانی انتخاباتی کرد و نشان داد که احتمال باخت رئیس جمهور فعلی زیاد است.

 

جمعیت حامیان میر حسین موسوی نه تنها از لحاظ تعداد- درحدود 30 هزار نفر- جالب توجه بود بلکه به این دلیل جلب نظر می کرد که نه به آنها پولی داده شده بود و نه غذای مجانی  ونه به زور آمده بودند یا به دستور روسایشان در محل کار در این تجمع شرکت کرده بودند؛ روشی که بعضی از اوقات آقای احمدی نژاد از آن استفاده می کند.

 

بسیاری از این افراد با اتومبیل های شخصی خود آمده بودند و با وجود سختگیری هایی که در مورد فیس بوک صورت گرفته است، از این تجمع با خبر شده بودند. فیس بوک شبکه اینترنتی اجتماعی است که آقای موسوی درباره برنامه های ریاست جمهوری اش از آن استفاده می کند و پسامش را به کشورهای دیگر و رای دهندگان جوان می رساند. حامیان موسوی از او که در شهر کوچک خامنه در استان آذربایجان به دنیا آمده است، استقبال گرمی کردند.

 

آنها به زبان ترکی آذری فریاد می زدند:« آذربایجان خانه من است، موسوی زندگی من است!»

 

حضورمیر حسین موسوی در این شهر اولین توقف او در سفر دو روزه اش به شمال غربی ایران بود؛ او تلاش می کند تا قبل از 12 ژوئن،15 میلیون رای ترک زبانان سرتاسر کشور را که حدودا یک سوم افراد واجد شرایط برای رای دادن را تشکیل می دهند، بدست بیاورد.

 

آقای موسوی با اشاره به شورش های تاریخی متعدد مردم این منطقه علیه حکومت های مرکزی، گفت:« مردم تبریز و آذربایجان بارها سرنوشت کشور را تغییر داده اند. آنها همواره علیه دیکتاتوری مقاومت کرده اند».

 

آقای موسوی نخست وزیر سابق ایران که عقاید میانه روانه اش موجب شده است که حمایت اصلاح طلبانی چون رئیس جمهور سابق، محمد خاتمی، را جلب کرده است، بدل به رقیب جدی آقای احمدی نژادشده است، احمدی نژاد فردی مذهبی و محافظه کار که حمایت مقامات مذهبی از او کاهش پیدا کرده است و بطور گسترده ای بدلیل وضع اقتصادی کساد ایران از او انتقاد می شود.

 

 آقای موسوی به حامیانش در تبریز گفته است که در صورتی که انتخاب بشود، کاری می کند که تدریس زبان های اقوام مختلف در مدارس با قانون اساسی مغایرتی پیدا نکند و این کاری است که آقای احمدی نژاد موفق به انجام آن نشده است. آقای موسوی به رای دهندگان گفت:« رای شما در انتخابات تعیین کننده است».

 

زهرا رهنورد، همسر میر حسین موسوی، که در راس کارزار تبلیغاتی او ایستاده است، در جمع زنان از تک همسری  و دفاع کرد و این درحالی است که چند همسری طبق قوانین ایران مجاز است ، او همچنین خواستار حقوق بیشتری برای زنان شد. او اولین زنی است که از بعد از انقلاب سال 1979 در تبلیغات انتخاباتی همسرش حضور پیدا می کند.

 

خانم رهنورد، استاد دانشگاه و مجسمه ساز، در پوستر های تبلیغاتی آقای موسوی دست در دست او ظاهر شده است که این کار در کشوری که معاشرت عمومی زن و مرد مغایر با قوانین سختگیرانه اسلامی کشور است، کاری شجاعانه است.

 

آقای موسوی در مقایسه با دو  کاندیدای دیگر، جدی ترین رقیب آقای احمدی نژاد برای انتخاب شدن مجدد است. دو کاندیدای دیگر، مهدی کروبی، کاندیدای اصلاح طلب و محسن رضائی، رئیس سابق سپاه پاسداران در جذب رای چندان موفق نیستند. آقای احمدی نژاد هنوز در مسان ترک زبانان طرفداران زیادی دارد بخصوص در روستاهای دور افتاده و محروم. چهار سال پیش بسیاری از افراد کم درآمد ایران برای ارتقا سطح زندگی خود به آقای احمدی نژاد رای دادند.

 

 

حسن نظری، 75 ساله، یکی از حامیان احمدی نژاد در تبریز روز دوشنبه گفت که او به بار دیگر به آقای احمدی نژاد رای خواهد دادزیرا حقوق آقای نظری پنج برابر شده است و زندگی مردم در روستا ها بهتر شده است.

 

سه رقیب دیگر آقای احمدی نژاد هم می گویند که تلاش های او برای کمک به فقرا مثل صدقه دادن و خریدن رای است. آنها او را متهم می کنند که بجای سرمایه گذاری در پروژه های تاسیساتی بزرگ، پول و وام در اختیار مردم قرار داده است.

 

روزنامه های ایران گزارش می دهند که دانشجویان به این کار دولت  آقای احمدی نژاد که در میان دانشجویان سه هزار قطعه چک پول پخش کرد، اعتراض کردند.

 

حامیان آقای موسوی شعار دادند:” مرگ بر دولت سیب زمینی”؛ منظور آنها پخش کردن 400 هزار تن سیب زمینی مجانی در سرتاسر کشور از سوی آقای احمدی نژاد بود.

 

منبع: نیویورک تایمز 26 مه

لینک مطلب

www.nytimes.com/2009/05/26/world/middleeast/26iran.html