اولویت با پرونده ایران است، نه فلسطین

لوپوئن
لوپوئن

» نگاه لوپوئن به مواضع جدید اوباما

میشل کولومس

اکنون زمان آنچنان برای او تنگ است که انجام این موضوع عملاً غیرممکن می نماید، و او نیز به خوبی بر این مسأله واقف است. از ماه ژانویه به بعد، باراک اوباما باید وارد جنگ شود و تمامی مواضع و تصمیمات خود را برای کنگره ای که اکثریت آن را جمهوریخواهان تشکیل می دهند توجیه کند. با این حال، او قصد دارد از تمامی فرصت های ممکن برای پیوستن ایران به جرگه کشورهای غیرمنزوی که ایالات متحده با آنها منافع اقتصادی مشترک دارد، استفاده کند. درواقع ایران کشور بزرگی است و مردم آن بسیار پیشرفته تر و تکامل یافته تر از کسانی هستند که از ۳۴ سال پیش تاکنون بر این کشور حکمرانی می کنند.

 

ناظران کور نیستند

اظهارات روز چهارشنبه جان کری در زمان نشست سازمان ناتو در بروکسل هیچ شک و شبهه ای درخصوص تداوم این سیاست ازسوی آمریکا باقی نگذاشت. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که حملات انجام شده ازسوی نیروی هوایی ایران در اواخر ماه نوامبر که علیه مواضع جهادگرایان در اطراف شهر سعدیه صورت گرفت، به مثابه “یک تحول مثبت” در مبارزه علیه دولت اسلامی است. از زمان قطع روابط میان تهران و واشنگتن در سال ۱۹۷۹، با اینکه کلمات به لحاظ دیپلماتیک بسیار حساب شده بیان می شد، ولی هرگز چنین تحسین و تمجیدی ازسوی یک مسؤول عالی رتبه آمریکایی نسبت به ایران دیده نشده بود. علی رغم آنکه سخنگوی پنتاگون به نوبه خود از نبود هیچ گونه هماهنگی میان جنگنده های اف-۴ ایران و بمباران های انجام شده توسط کشورهای ائتلاف سخن می گوید، ولی ناظران کور نیستند و همه می دانند که این موضع گیری ها ظاهری است. بی شک ستاد مشترک ایران تصمیم خود را دایر بر حملات هوایی به اطلاع مرکز هماهنگی بغداد رسانده بود و درحالی که این یک مرکز عراقی است، ولی اکثر اعضای آن را مشاوران نظامی آمریکایی تشکیل می دهند.

 نشانه های تفاهم میان جمهوری اسلامی و “شیطان بزرگ” سابق علیه یک دشمن مشترک دقیقاً در چارچوب همان سیاستی می گنجد که اوباما از سال ۲۰۱۲ در تلاش برای اجرای آن است. علی رغم آنکه مذاکرات در تاریخ ۲۴ نوامبر در وین شکست خورد، ولی همین که به مدت چند ماه دیگر مورد تمدید قرار گرفت، به خوبی نشان از خواست طرفین برای رسیدن به توافق نهایی دارد. این موضع گیری ها را از نامه پنهانی باراک اوباما به آیت الله خامنه ای که ازسوی کاخ سفید “برملا شد” نیز می توان استنباط کرد. او در این نامه پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف گسترده علیه دولت اسلامی را مطرح کرده بود.

 

خشم اسراییل

با این حال، اوباما به خوبی می داند که با اتخاذ چنین رویه ای، احتمال فرود آمدن صاعقه ها ازسوی پادشاهی های سنی منطقه خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی، وجود خواهد داشت. به علاوه، این موضع گیری ها باعث خشم شدید اسراییل شده که درخصوص ایران معتقد است تنها راه برای متوقف کردن برنامه اتمی تهران، انهدام کلیه تأسیسات اتمی این کشور است؛ حتی اگر ماهیت آنها صلح آمیز باشد.

تعجبی ندارد که نخست وزیر اسراییل در چنین شرایطی باز هم لحن خود را نسبت به کسانی که در کشورش به دنبال ازسرگیری مذاکرات هستند، تند کند. بحران به وجود آمده توسط نتانیاهو پس از برکناری دو تن از وزرایش و فراخوان برای برگزاری انتخابات زودتر از موعد، نشان دهنده پیامدهای غیرمستقیمی است که نزدیکی تهران و واشنگتن به وجود آورده است.

لوپوئن، ۵ دسامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran