بهروز جاوید تهرانی را به زنجیر کشیدند

نویسنده

» در آغاز بیستمین روز اعتصاب غذا در زندان

بهروز جاوید تهرانی، زندانی سیاسی در حالی که وارد بیستمین روز اعتصاب غذای خود شده، در یکی از سلول های انفرادی بند یک زندان رجائی شهر کرج با دستبند و پابند زنجیر شده است. وضعیت این زندانی سیاسی، که چهارمین سال از محکومیت هفت ساله خود را پشت سر می گذارد، از سوی فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی، وبلاگ نویسان و دوستان وی وخیم گزارش شده است.

در چند روز گذشته در بسیاری از منابع خبری حقوق بشری، اخبار و گزارش های فراوانی در خصوص وضعیت وخیم بهروز جاوید تهرانی منتشر شده که بر شدت نگرانی خانواده وی و نهادهای حقوق بشری افزوده است.اخبار منتشره در خصوص این زندانی سیاسی حاکی از آن است که وی از حدود سه هفته پیش در اعتراض به وضعیت نامساعد خود در زندان رجائی شهر دست به اعتصاب غذا زده و به همین علت وضعیت جسمی او به وخامت کامل گرائیده است. وی که بارها تحت شکنجه و آزار مسئولان زندان قرار گرفته، پنجاه درصد بینائی خود را از دست داده و از چندین بیماری از جمله بیماری ام.آر.آی رنج می برد و همین مساله بر دامنه نگرانی ها در خصوص جان وی افزوده است.

یکی از نزدیکان بهروز جاوید تهرانی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با روز با بیان اینکه وضعیت وی بسیار وخیم تر از آن است که در منابع خبری به آن اشاره شده، اظهار داشت:” در چند روز گذشته مسئولان زندان رجائی شهر وی را تحت فشار های مضاعف جسمی و روحی قرار داده اند تا به اعتصاب غذایش پایان دهد اما او کماکان مصم به ادامه اعتصاب است. تلاش هاو پیگیری ها ی مداوم خانواده و نزدیکان او هم برای پایان دادن به این وضعیت تاکنون به جای نرسیده است و مسئولان زندان رجائی شهر و مسئولان قضائی پرونده وی هم حاضر نیستند حتی به ساده ترین و قانونی ترین خواسته این زندانی و خانواده اش توجه کنند. یکی خواسته های بهروز جاوید تهرانی و خانواده اش در چند ماه گذشته انتقال او به بیمارستانی در خارج از زندان جهت مداوی زخم ها وبیماری هایش بوده، اما مسئولان نه تنها با این خواسته موافقت نکرده، بلکه وی را از مداوا و خدمات پزشکی داخل زندان هم محروم کرده اند.”

این زندانی سیاسی که به اتهام عضویت در جبهه دمکراتیک ایران و ارتباط با سازمان مجاهدین و تبلیغ علیه نظام، با سه پرونده جداگانه به هفت سال زندان محکوم شده، تاکنون اجازه نیافته است که وکیل داشته باشد. وی پیشتر نیز بارها در اعتراض به وضعیت نامساعد خود و همبندانش دست به اعتصاب غذا زده و یک بارهم اقدام به دوختن لب های خود کرده بود.

فعالان حقوق بشر در اعتراض به وضعیت وی و سایر زندانیان سیاسی که هم اکنون در زندان رجائی شهر کرج بسر می برند، می گویندمسئولان قضائی و امنیتی مطابق قوانین زندان های کشور و قوانین جاری قضائی، حق ندارند زندانیان سیاسی را از زندان اوین به زندان رجائی شهر که محل نگهداری زندانیان خطرناک است، انتقال دهند. مسئولان این اقدام را به منظور تنبیه و وارد آوردن فشار بیشتر بر زندانیان سیاسی انجام می دهند. این اقدام تاکنون به مرگ چندین زندانی سیاسی از جمله امیرحسین حشمت ساران و ولی الله فیض مهدوی انجامیده است.

به همین علت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران دیروز با انتشار بیانیه ای ضمن تائید خبر وضعیت ناگوار بهروز جاوید تهرانی، مسئولیت حفظ جان این زندانی سیاسی را متوجه مسئولان زندان رجائی شهر و قضائی دانست.در بخشی از این بیانیه آمده است: “اعتصاب غذای بهروز جاوید تهرانی در زندان در حالی ادامه پیدا کرده و می‌کند، که وی طی چندین مرحله توسط زندان‌بانان و مسئولان زندان رجایی‌شهر مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و همین امرباعث شده تا وضعیت جسمی وی در معرض مخاطرات جدی قرار گیرد. وی هم‌اکنون در یکی از سلول‌های انفرادی بند ۱ زندان رجایی‌شهر در حالی که با دست‌بند و پابند زنجیر شده است، به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد…وی در پروسه بازجویی در بند ۲۰۹ اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفت به طوری که آسیب مغزی وارده منجر به کاهش بینایی چشم چپ ایشان شد و علیرغم شدت آسیب وارده از زمان بازداشت تاکنون، هیچ‌گاه نتوانسته از حق مرخصی استفاده کند و مسئولین قضایی او را بر خلاف اصل تفکیک زندانیان در زندان امنیتی رجایی‌شهر که محل نگه‌داری زندانیان خطرناک است، نگاه داشته‌اند.”

در ادامه این بیانیه با اشاره به علت اعتصاب غذای جاوید تهرانی، آمده است: “بهروز جاویدتهرانی از زندانیان سیاسی است که هیچ وکیلی در اختیار ندارد و تا کنون این مساله باعث بی‌دفاع ماندن وی در مقابل بسیاری از فشارها و تبعیض‌ها و بی‌قانونی‌ها شده است. از بیش‌تر از سه هفته‌ی قبل زندانبانان زندان رجایی‌شهر برای انتقال وی از سلول‌اش به نقطه‌یی دیگر از زندان فشار وارد می‌کنند. جایی که ولی‌‌الله فیض مهدوی و امیرحسین حشمت‌ساران نیز در همان‌جا جان خود را بر اثر اهمال و کم‌کاری مسئولین همین زندان از دست داده بودند.”

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در پایان بیانیه خود، در خصوص وضعیت نگران کننده این زندانی سیاسی به مقامات قضائی و امنیتی هشدار می دهند و می نویسد: “این مجموعه با ابراز نگرانی بسیار جدی و شدید در مورد وضعیت جسمی و سلامت جانی بهروز جاوید تهرانی هشدار می‌دهد و از مسئولین قضایی و امنیتی و زندان رجایی‌‌شهر به جد می‌خواهد که در محافظت از جان بهروز جاوید‌تهرانی هیچ کوتاهی‌یی نکنند و اشتباهات قبلی را که در مورد زندانیانی چون حشمت‌‌ساران مرتکب شدند تکرار نکنند. مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران با یادآوری مجدد درگذشت امیدرضا میرصیافی و امیرحسین حشمت‌ساران و بسیاری از زندانیان عقیدتی سیاسی که در زندان‌ها جان خود را از دست داده‌اند، از تمامی فعالین حقوق‌بشری و انسانی می‌خواهد که نسبت به وضعیت بحرانی بهروز جاویدتهرانی حساس باشند و از دستگاه قضایی و مسئولین زندان رجایی‌شهر تضمین سلامت جانی وی را بخواهند.”

گفتنی است که بهروز جاوید تهرانی به دنبال ماجرای کوی دانشگاه در 18 تیر 1378 نیز دستگیر و روانه زندان اوین شده بود و آن گونه که خود در یکی از رنج نامه هایش می نویسد 10 سال است که تحت تعقیب و آزار و اذیت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در داخل و خارج از زندان قرار دارد.