متحد احمدی‌نژاد به سر کار بازگشت

نویسنده

» گزارش رویترز از مناقشه بین مجلس و دولت

دادستان مخوف سابق که اکنون در مرکز مناقشه بین دو تن از قدرتمندترین شخصیت‌های سیاسی ایران قرار دارد روز چهارشنبه پس از دو روز بازداشت به سر کار خود بازگشت و چرخش جدیدی در بحران سیاسی ایران ایجاد کرد.

هم بازداشت و هم آزادی سعید مرتضوی، مقام قضایی سابق ایران، بدون هیچ توضیحی از سوی مقامات ایران صورت گرفت.

بازداشت سعید مرتضوی کمی پس از آن صورت گرفت که محمود احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس خانواده علی لاریجانی را به سوءاستفاده از قدرت خود برای مقاصد اقتصادی متهم کرد.

زمان‌بندی این رویداد نشان می‌دهد که موضوع مرتبط با اتهامات مرتبط با فساد مالی است و جدیدترین نشانه از این واقعیت است که علاقه بین احمدی‌نژاد و قدرتمندترین مقام ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای از بین رفته است.

روز چهارشنبه خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داد که مرتضوی از زندان آزاد شده است. ایرنا می‌گوید مشخص نیست سعید مرتضوی به قید وثیقه آزاد شده است یا خیر.

خبرگزاری ایسنا، گزارش داد که سهراب سلیمانی یکی از مقامات زندان تهران خبر آزادی مرتضوی را تایید کرده است.

مشاجره بین اعضای هیات حاکمه رژیم ایران به رغم میل خامنه‌ای، که حرف آخر را در تمام امور مملکتی می‌زند و خواسته بود پیش از انتخابات مسئولان اختلافات خود را علنی نکنند، بالا گرفته است.

خبرگزاری فارس سه‌شنبه بعدازظهر گزارش داد، صادق لاریجانی برادر رئیس مجلس پس از بازداشت مرتضوی با خامنه‌ای ملاقات کرده است.

خامنه‌ای در مورد بازداشت مرتضوی یا اتهامات احمدی‌نژاد علیه لاریجانی نظری نداده است و تحلیلگران می‌گویند بعید است او به صورت علنی چیزی در مورد این مناقشه بگوید. اما احتمال دارد در روزهای آینده در مراسم سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب سخنرانی کند.

مرتضوی در سال 2010 بخاطر مرگ همراه با شکنجه سه معترض در حوادث پس از انتخابات از مسند قضایی خود تعلیق شد.

دیدبان حقوق بشر در گذشته مرتضوی را به عنوان ناقض حقوق بشر توصیف کرده بود که سابقه بد آن به سال‌ها قبل بازمی‌گردد.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار، که روز یکشنبه مجلس اعتماد خود را از او پس گرفت، سال گذشته مرتضوی را به رغم میل نمایندگان مجلس به سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب کرده بود.

منبع: رویترز - 6 فوریه 2013