پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

قصر

نویسنده: فرانتس کافکا

مترجم: علی اصغر حداد

427ص، تهران: نشر ماهی، 1388

رمان «قصر» یکی از مهم ترین و برجسته ترین آثار «فرانتس کافکا»، نویسنده نابغه چک است. اگر چه این کتاب تاکنون دوبار به زبان فارسی ترجمه شده است اما این ترجمه ها یا ناقص بوده و یا از روی زبان اصلی، یعنی زبان آلمانی، انجام نشده است. ترجمه حاضر، نخستین ترجمه کامل از متن اصلی این رمان است و یکی از ارزشمندترین آثار ادبی نیمه اول قرن بیستم میلادی را‏‏، با     امانت داری در ترجمه، در اختیار علاقمندان قرار می دهد. گفتنی است که مترجم کتاب، از جمله مبرزترین مترجمان ادبیات آلمان به زبان فارسی است و تاکنون آثار گوناگونی را از این زبان به فارسی ترجمه و منتشر کرده است.  

 

 

راننده تاکسی: مجموعه داستان کوتاه طنز

نویسنده: محمود فرجامی

112ص، تهران: نشر نی، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از هجده داستان کوتاه طنز است و گوشه هایی از زندگی اجتماعی و فرهنگی امروز ایران را به تصویر می کشد. همه داستان های این مجموعه، بن مایه ای از واقعیت دارند. آدم های این داستان ها، افکار و اعتقاداتشان و ماجراها و حوادثی که روی می دهد، برای خواننده، آشنا به نظر می رسد. نویسنده با زبانی روان و طنزآمیز، غبار عادت از چهره بسیاری از وقایع روزمره زندگی ما می زداید و آنها را از زاویه ای دیگر در مقابل دیدگانمان قرار می دهد. انتخاب تاکسی برای مکان روایت داستان ها و راننده تاکسی در نقش راوی داستان ها هم صرفا از آن جهت بوده که در حال حاضر، در شهرهای بزرگی چون تهران‏، هیچ جایی مثل تاکسی ها، محل تجمع آدم های کاملا متفاوت از بطن اجتماع و گفتگوهای کوتاه و بحث های جدی آنها نیست.

 

 

فهم و مطالعه جنبش های اجتماعی جدید

مؤلفان: جین کوهن، چارلز تیلی، آلبرتو ملوچی

ترجمه: علی حاجلی

323ص، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ، 1387، چاپ اول

این کتاب مجموعه ای از مقالات چند پژوهشگر و جامعه شناس، درباره     ویژگی ها و خصوصیات جنبش های اجتماعی جدید، همراه با مقاله ای از مترجم این مجموعه، با عنوان «چرخش مدنی در جنبش های اجتماعی و کنش های جمعی اخیر ایران» است. ابهام، عدم توافق و کاربرد متنوع و متعدد، یکی از ویژگی های علوم اجتماعی است. شاید این به ماهیت علوم اجتماعی و البته  جامعه شناسی وابسته است که ذیل این حوزه ها، نمی توان مفاهیم مشترک یا  ثبیت شدنی ارائه داد. اصطلاح «جنبش اجتماعی» نیز از این قاعده مستثنی نیست. مخصوصا وقتی قرار است از «جنبش اجتماعی جدید» سخن بگوییم، مسئله دشوارتر می شود. مقالاتی که در مجموعه حاضر گردآوری شده اند هر کدام تلاش می کنند این مفهوم را توضیح دهند و حدود نظری و تجربی آن را مشخص نمایند. این مقالات، به استثنای مقاله مترجم، همگی در سال 1985 در فصلنامه Social Research به چاپ رسیده اند. نویسندگان مقالات، بر اساس یافته های تجربی، تلاش می کنند تا چارچوب مفهومی مشخصی از این اصطلاح ارائه دهند و از این طریق به روشن شدن آن کمک کنند. 

 

 

قصه های بلوچی

گردآورنده: افسانه افتخار زاده

با همکاری: مریم نورزایی، غلامرضا ایجاد

311ص، تهران: نشر چشمه، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از قصه های مردم بلوچستان و بخشی از میراث فرهنگی آنهاست. این قصه ها، تصویری از اعتقادات و سنن کهن و زندگی اجتماعی این مردم را در مقابل خواننده می گذارد. گردآورنده این مجموعه، برای نخستین بار به روشی علمی به جمع آوری و رده بندی قصه های عامیانه بلوچی پرداخته و گنجینه ارزشمندی از فرهنگ واعتقادات مردم بلوچستان را در اختیار علاقمندان و پژوهشگران قرار داده است. شصت و شش قصه گردآوری شده در این مجموعه، توسط بیست و پنج راوی روایت شده که جوان ترین آنها 14 ساله و مسن ترین شان 78 ساله بوده اند. قصه ها به دو شیوه «روایت مستقیم به زبان فارسی» و «روایت مستقیم به زبان بلوچی و سپس ترجمه به زبان فارسی»، گردآوری شده و در بخش «یادداشت» ها، بر اساس رده بندی جهانی «آرنه/تومپسون» رده بندی شده اند.

 

 

اسطوره های سیاسی

نویسنده: احمد فعال

365ص، تهران: انتشارات کتابدار، 1388، چاپ اول

وقتی در آغاز قرن بیستم میلادی، فرضیه «نسبیت» از فیزیک به فلسفه و از فلسفه به سایر حوزه های شناخت راه پیدا کرد، کسی گمان نمی کرد که      نسبیت گرایی خود اسباب اسطوره گرایی های نوین شود. با تایید فرضیه«نسبیت» به وسیله فرضیه«عدم قطعیت»، اندیشه پایان کار        اسطوره سازی و اسطوره پرستی رواج یافت. اما دیری نپایید که با افول جریان «عقل گرایی»، اسطوره ها یک به یک از معابد جاودان خود، سر بیرون آوردند. قرن بیستم در حقیقت قرن نوسازی و زایش دوباره اسطوره ها بود؛        اسطوره هایی که  در حوزه های گوناگون جلوه گر شدند. اگر اسطوره های باستانی تا حدی دارای ماهیت فرهنگی بودند و مستقیم و غیر مستقیم ابزار قدرت محسوب می شدند، در دوران معاصر، اسطوره ها کاملا ماهیت سیاسی یافته اند و به طور مستقیم ابزار تراکم و تکاثر قدرت محسوب می شوند. در کتاب حاضر، نویسنده به نقد سیاست ها و منش ها و روش هایی می پردازد که در ایران و خارج از ایران، به «کارگاه اسطوره سازی» بدل شده اند. عناوین فصل های هفتگانه کتاب عبارت انداز: «حقیقت و اسطوره»، «اسطوره دموکراسی»، «اسطوره قدرت»، «اسطوره رئالیزم»، «عصر اینترتایمنتیسم یا اسطوره شدن عقل»، «انتگریسم و اینترتایمنتیسم» و «اسطوره مسلط در زمانه ما».

 

 

مثنوی آیینه جمال مولانا

به کوشش: حشمت الله ریاضی

744ص، تهران: انتشارات قلم، 1388، چاپ اول

در این کتاب، نویسنده تلاش کرده است تا با زبانی که برای عموم علاقمندان قابل فهم و درک باشد، به شرح راز و رمزها و ظرایف «مثنوی» بپردازد و کلیدی برای ورود به دنیای شگفت انگیز و جذاب «مثنوی» در اختیار ما قرار دهد. هدف از تالیف کتاب، آن گونه که مؤلف خود تصریح می کند، «تنها ابلاغ  داستان ها و پیام های مثنوی از زبان مولانا به نثری آمیخته به نظم بوده است، نه تفسیر اشعار و تحقیق افکار او و ذکر مآخذ قصص و احادیث». از این رو، داستان ها و پیام ها «مثنوی» در این کتاب، در سطح آگاهی کلی و در حد تحصیل کرده های متوسط علمی و ادب نگاشته شده و از بحث های تفصیلی فلسفی، کلامی و عرفانی خودداری گردیده است. همان گونه که «مولانا» در «مثنوی» به شیوه قرآن کریم، داستان ها و پیام ها را متناسب با موضوع ابلاغ نظریات خویش آورده و از ورود به استدلال های کلامی منظم خودداری کرده است، مؤلف کتاب حاضر نیز، این شیوه را در کار خود برگزیده است. به همین جهت این کتاب، منبعی ارزشمند برای همه علاقمندانی به «مثنوی» است که    می خواهند فارغ از زمینه ها و اندیشه های پیچیده عرفانی، فلسفی و کلامی نهفته در این کتاب عظیم، با مهم ترین آموزه و پیام های آن آشنا شوند و از زیبایی های آن لذت ببرند. 

 

 

شفیعی کدکنی و هزاران سال انسان

نویسنده: کریم فیضی

1056ص، تهران: انتشارات اطلاعات، 1388، چاپ اول

این کتاب، مدخلی است دایرة المعارف گونه در باب انسان و انسان ها، در طول تاریخ و فرهنگ؛ از نگاه یکی از مبرزترین چهره های فکری – فرهنگی ایران معاصر: دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی. بخش نخست کتاب به جستجو در زوایای زندگی و سلوک علمی استاد شفیعی کدکنی می پردازد. در بخش دوم، با هزاران سال انسان، به روایت وی آشنا می شویم. این کوشش، دربردارنده نگاه اجتهادی و منتقدانه پژوهشگری نکته یاب و کم نظیر در جاری انسان است، از دیرترین دیروز تا امروز. در حقیقت، محمد رضا شفیعی کدکنی، از جمله کسانی است که در خصوص او، نسبت به مسئله «اسلوب»، می توان با نوعی اطمینان و باور احراز شده سخن گفت و با نوعی یقین، جزم و حتی قطعیت، از مسئله «اسلوب» او سخن به میان آورد. گفتنی است که در میان اوصاف هر متفکر و نویسنده ای، شاید «اسلوب» را بتوان تعیین کننده ترین موضوع به شمار آورد و اسلوب مندی را ویژه ترین خصوصیت. بر این اساس، شاید بتوان از «سبک» و «اسلوب» و آن چیزی که با عنوان «متدولوژی» شناخته می شود، با عنوان خصیصه ای واقعی، در منظومه فکری هر متفکر، در قیاس با نظایر خودش، یاد کرد. در کتاب حاضر، با  اتکاء به اسلوب و متدولوژی شفیعی کدکنی و از نگاه او، به سیر و سیاحت در فرهنگ و اندیشه انسان ها می پردازیم و در عرصه  گسترده ای، از «حافظ» تا«‌بهار»، طی طریق می کنیم.

 

 

مقدمه ای بر فلسفه سیاست در اسلام

نویسنده: یحیی یثربی

455ص، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1387، چاپ اول

این کتاب، نگاهی است به فلسفه سیاسی در اسلام، شکل گیری آن و مهم ترین اندیشه ها و آراء متفکران و فیلسوفان مسلمان در این حوزه. نویسنده بحث خود را با گفتاری پیرامون «نقد و نظریه پردازی در فلسفه سیاست اسلامی» و «سابقه بحث سیاست تا انقلاب اسلامی ایران» آغاز می کند. آنگاه به میراث یونانیان در زمینه فلسفه سیاسی می پردازد و مهم ترین اصول اندیشه سیاسی دو فیلسوف برجسته یونان باستان، یعنی «افلاطون» و «ارسطو» را بررسی می کند. پس از آن به‌ آرای اندیشمندانی چون «فارابی»، «ابوالحسن عامری»، «ابن سینا»، «سهروردی» و «ملاصدرا» رجوع می کند؛ یعنی متفکرانی که به شکلی متاثر از اندیشه یونانیان هستند. موضوع بعدی کتاب، بررسی اندیشه متفکرانی است که آرای آنها در اساس، بر منابع اسلامی متکی است. محور اصلی این بخش از کتاب، فلسفه سیاسی است که در ارتباط مستقیم با امامت و در حقیقت ناشی از این اصل شیعه است. در بخش بعدی، «بحث های متاثر از تجدد غرب» در حوزه فلسفه سیاسی اسلام، مورد توجه قرار می گیرد. این بخش به آرای اندیشمندان مسلمانی می پردازد که اندیشه آنها آمیزه ای از اندیشه های اسلامی و تاثیراتی است که آنها از غرب متجدد پذیرفته اند. 

 

 

پنجاه سال فراز و فرود حزب توده ایران

نویسنده: محسن مدیر شانه چی

324ص، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1388، چاپ اول

در این کتاب، تاریخ «حزب توده ایران» از پیدایش تا افول آن، در ده فصل بررسی شده است. فصلهای اول تا سوم کتاب به زمینه های تاریخی و اجتماعی تشکیل این حزب، ریشه ها، پیشینه و ایدئولوژی آن می پردازند. موضوع فصل چهارم، تشکیلات و سازمان های وابسته به حزب است. در فصل پنجم، موضوع «نشریات و جبهه های مطبوعاتی»، مورد بررسی قرار می گیرد. فصل های ششم تا هشتم کتاب به «انشعاب ها و ائتلاف ها» و «جناح ها و دسته بندی های درونی» در «حزب توده ایران» اختصاص دارد. در فصل های نهم و دهم، عملکرد های حزب و سیاست ها و مواضع آن در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی و پس از پیروزی این انقلاب، بررسی و نقد می شود. در نگارش این کتاب، در عین ارائه شناخت نسبتا جامعی از این حزب، سعی بر اختصار و ذکر مباحث اصلی بوده و از تفصیل و تطویل کلام اجتناب شده است.