دلواپس حسن خمینی

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

آقا! من نمی دانم چرا هیچ کس دلواپس حسن خمینی نمی شود؟ البته چهل نماینده مجلس که دلواپس حسن خمینی شده بودند، به لغو سخنرانی او اعتراض کردند. به ذهن کسی هم نمی رسد که حالا که سخنرانی حسن خمینی را در فلانجا لغو کردند، یک هفته بعد برایش سخنرانی بگذارند. موحدی کرمانی هم اعلام کرد “کار بدی بود که سخنرانی حسن خمینی را لغو کردند.” به همین دلیل سخنرانی عارف و توفیقی به دلیل اعتراض دانشجویان بسیجی در شیراز لغو شد. احتمالا هفته دیگر به لغو سخنرانی عارف و توفیقی اعتراض خواهد شد. در عوض وزارت ارشاد قول داده که برخورد با سازندگان فیلم “من روحانی هستم” را پیگیری کند. سازندگان فیلم هم گفتند که تا وقتی پیگیری وزارت ارشاد به نتیجه نرسیده، مشغول ساخت قسمت دوم این فیلم خواهند شد. یا تلاش خواهند کرد که تا می توانند فیلم را توزیع کنند.

 

آب جیره بندی می شود

فرض کنید کشوری دارید که مثلا فقط چهار یا شش یا ده درصد زمین های آن آب دارد. فرض کنید که شما می دانید که اگر در استان آذربایجانغربی مجوز حفر چاه عمیق بدهید، دریاچه ارومیه خشک می شود. فرض کنید که بدانید اگر دریاچه ارومیه خشک شود زمین های نمکزار باعث از میان رفتن کشاورزی منطقه در ابعاد وسیع می شود. در این حالت آیا شما مجوز حفر چاه عمیق می دهید تا کشاورزی صورت بگیرد و بعد از خشک شدن دریاچه ارومیه کشاورزی منطقه از بین برود؟ امروز البته اعلام شده که آب تهران جیره بندی شد. و سه ماه قبل هم اعلام شد که نه ماه بعد آب ۳۷ درصد مناطق کشور از میان می رود. یعنی بطور کلی منظور این است که کلا ترجیح می دهید چاه داشته باشید برای خودتان یا دریاچه داشته باشید یا اینکه اصلا چرا کسی به این موضوع فکر نمی کند که کل کشور دارد دچار مشکل بی آبی می شود؟

 

موسیقی غیرمجاز

قبلا موسیقی در کشور دو نوع بود، مجاز و غیر مجاز. کنسرت مجاز کنسرتی بود که اجازه داشت و اجرا می شد، کنسرت غیرمجاز کنسرتی بود که اجازه نداشت و برگزار نمی شد. الآن یک نوع کنسرت موسیقی داریم و آن کنسرتی است که اجرا نمی شود. یعنی کنسرت هایی که اجرا نمی شود دو نوع است، یکی کنسرتی است که مجوز دارد، ولی برادران بسیجی اجازه نمی دهند اجرا شود، یکی دیگر کنسرتی است که از همان اول اجازه نمی دهند اجرا بشود. در همین راستا کنسرت موسیقی “وحید تاج” که قرار بود در یزد اجرا شود و مجوزی هم توسط اداره ارشاد برای آن صادر شده بود، توسط پنجاه تن از نیروهای خودسر که از یک هفته قبل سازماندهی شده بودند و بصورت خودجوش خودبه خود جوش آورده بودند، لغو شد و آقای وحید تاج بدون اجرای برنامه به خانه برگشت. علت لغو کنسرت این بود که بنا بود قطعه “همراه شو عزیز!” را در این کنسرت اجرا کنند. البته پیشنهاد شد که این قطعه حذف شود و کنسرت اجرا شود، اما برادران بسیجی گفتند که امکان ندارد. همین که گروه تصمیم گرفته این قطعه را اجرا کند، برای لغو کنسرت کافی است. بسیج در ضمن حمله به این کنسرت اعلام کرد که ما از کلیه تصمیات دولت جز در مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حمایت می کنیم.

 

موهبت الهی است

بیخودی نبود که آیت الله مصباح و شریعتمداری و مکارم شیرازی و گروهی از نمایندگان مجلس و خیلی های دیگر چند سال اعلام کردند که “احمدی نژاد یک موهبت الهی است.” البته بعدا اعلام کردند که احمدی نژاد دزد و دروغگو و منحرف و فاسد و بی عرضه و همه چیزهای بد است، اما قبل از آن گفته بودند که او “موهبت و هدیه الهی است.” دیروز منظور این افراد توسط نماینده ولی فقیه و عضو مجلس خبرگان در کاشان اعلام شد. وی در ملاقات با خیرین کاشان، اعلام کرد که: “بیماری یک موهبت و هدیه ای الهی است.”

صداقت با اعمال شاقه

واقعا صداقت خیلی چیز خوبی است، بخصوص موقعی که آدم می خواهد تقلب کند. یک خانم محترم آلمانی ۶۷ ساله در ایران آگهی هایی منتشر کرد که “اقامت شما را در آلمان با اسناد و مدارک جعلی تضمین می کنیم.” پلیس آلمان هم که مثل خودمان جعل مدرک برایش عادی نیست، موضوع را پیگیری کرده و این خانم را در یکی از شهرهای آلمان دستگیر کرده است. احتمالا بعد از دستگیری پلیس از خانم پرسیده: “چرا مدرک جعل می کردی؟” خانم هم گفته: “مگر کار بدی کردم؟ غیر از اینکه مشکل تعدادی آدم را حل کردم؟ در کشور ما اکثر نمایندگان مجلس، وزرا، قاضیان و روحانیون کشور هم مدرک جعل می کنند. کلی از وزرای کشور که دکتر و مهندس اند مدارک شان جعلی است.” البته همه ماها در یک زمانی همین کار را کردیم، جای دیگران امضا می کنیم، از مدارک دیگران استفاده می کنیم و اصولا اگر موفق شویم طبیعتا اسمش زرنگی است.

 

تیم مذاکرات

مشاور رهبری یعنی همان آقای علی اکبر ولایتی اعلام کرد که “من شیوه مذاکره تیم قبلی را قبول ندارم. و تیم فعلی تجربه بالایی در مذاکرات دارد و تا به حال هر کاری کرده مورد قبول حکومت بوده است.” در همین حال اسماعیل کوثری از منتقدان دولت اعلام کرد که “تیم مذاکره کننده اختیارات کافی را ندارد.” در یک حال دیگر گروهی با بودجه دولتی اعلام کردند “مذاکرات توسط این تیم مذاکره مورد رضایت رهبری نیست و برخلاف منافع کشور است.” رضا اکرمی هم که طرفدار دولت است، اعلام کرد که “کسی حق ندارد هر جا خواست تجمع کرده و فریاد بزند.” البته منظور رضا اکرمی همان تجمع دلواپس ها بود که باعث دلواپسی خیلی ها شده است. عباس سلیمی نمین هم که دیده است همه مخالفان دولت تجمع برگزار می کنند و دولت به آنها بودجه می دهد، اما طرفداران دولت تجمع برگزار می کنند اما مخالفان دولت جلوی تجمع شان را می گیرد، گفت: “ایستادگی دولت در برابر منتقدین فایده ندارد.” روحانی هم که داشت شاخ در می آورد، گفت: “کی؟ ما؟ دولت؟ ایستادگی؟” و البته علی مطهری هم گفت: “عقب نشینی دولت خوب نیست.» یعنی واقعا دولت می خواهد همین طوری عقب عقب عقب عقب برود، خوب می افتد پائین؟