آرایشگران مدل غربی، دم تیغ

نویسنده


guard.jpg


رابرت تیت


پلیس تهران ظرف دو هفته گذشته در تازه ترین مرحله از سرکوب “ اخلاقی ” جوانان ایرانی به منظور اجرای طرح پوشش اسلامی، بیش از 20 آرایشگاه مردانه و زنانه را تعطیل کرده است. تعطیلی این اماکن بدنبال شناسایی آنها بعنوان عرضه کنندگان فرهنگ منحط “ غربی ” صورت گرفته است.


به یازده آرایشگر زن گفته شده است از تاتو کردن ابروهای مشتریان خود خودداری کنند. تاتوی ابرو - که در آن مو تراشیده می شود و مدل های پیچیده و رنگارنگ جایگزین آن می شوند- در میان بسیاری از زنان جوان ایران رایج است.


تعطیلی یک آرایشگاه زنانه زمانی بوقوع پیوست که مقامات متوجه شدند یکی از کارکنان آن مرد است. به موجب قوانین اسلامی این اقدام جرم محسوب می شود. 13 آرایشگاه مردانه نیز به خاطر ارائه مدل های بسیار چشمگیر مو به مشتریان مرد و همچنین برداشتن ابروهای آنها تعطیل شده اند. بسیاری از مردان جوان ایران به موهای پف کرده خود ژل می زنند، کاری که حتی در برخی از کشورهای غربی عجیب و زننده بنظر می رسد.


این تعطیلی ها بدنبال بازرسی بیش از 730 آرایشگاه در تهران توسط اماکن عمومی که مسئول برقراری نظم در مکان هایی مانند فروشگاهها، مغازه ها، رستوران ها و هتل هاست، صورت گرفته و یک مبارزه تابستانی همگانی برای سرکوب نقض گسترده پوشش اسلامی توسط جوانان ایرانی است.


از ماه مه تاکنون هزاران زن دستگیر شده اند و یا بخاطر پوشیدن روسری هایی که بیشتر موهایشان پیدا بوده، به آنها اخطار داده شده است. زنانی هم به خاطر پوشیدن مانتوهای بسیار کوتاه و تنگ و چسبان و شلوارهای کوتاه که پاهایشان پیدا بوده، بازداشت شده اند. تعداد زیادی از مأموران پلیس در مناطق پرتردد تهران و سایر شهرها به منظور شناسایی متخلفان مستقر شده اند.


مردان دستگیر شده در گشت به همراه پلیس مجبور به شناسایی آرایشگاه هایشان و کوتاه کردن مجدد موهایشان شده اند. سپس آنها مجبور شده اند به کلانتری ها برگردند تا مأموران در مورد مناسب بودن مدل موی آنها تصمیم بگیرند.


محمد علی نجفی رئیس اماکن عمومی نیروی انتظامی به خبرگزاری فارس گفته است، در بازدیدهای آتی از آرایشگاه های مردانه و زنانه، مأموران پلیس بازرسان اصناف را همراهی خواهند کرد. وی گفته است، آن دسته از اماکنی که قانون را نقض کنند، بلافاصله تعطیل خواهند شد.


این قبیل سرکوب های اخلاقی در حالی صورت می گیرند که دولت ایران به منظور اجرای گسترده نظم و قانون و با هدف افزایش “ امنیت اجتماعی ” اقدام به دستگیری تعداد زیادی از “ اراذل ” و “ اوباش ” نموده است. ظرف پنج هفته گذشته بیش از 30 خلافکار به جرم قتل، تجاوز، دزدی مسلحانه و قاچاق مواد مخدر- برخی از آنها در ملأ عام- اعدام شده اند.


این اقدامات که با سرکوب مخالفت های سیاسی که با دستگیری اساتید دانشگاه، دانشجویان و فعالان حقوق زنان همراه بوده، مقارن شده در حالی صورت می گیرد که مقامات دولتی، دستگیرشدگان را به برپایی “ انقلاب نرم ” بر علیه رژیم جمهوری اسلامی متهم کرده اند.


منبع: گاردین، 24 اوت