موج احضار، بازگرداندن زندانیان و اعدام

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در آستانه انتخابات انجام شد

دور تازه احضار روزنامه نگاران و فعالان مدنی و سیاسی به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات، تمدید نکردن مرخصی و احضار دسته جمعی آن دسته از زندانیان سیاسی که در مرخصی به سر می برند و اعدام دو زندانی سیاسی، که دادستانی تهران از آنها به عنوان جاسوس موساد و سیایاد کرده، در حالی همزمان رخ میدهد که تنها ۲۸ روز دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری و تنها دو روز تا اعلام نتیجه نهایی تعیین صلاحیت های کاندیداهای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان باقی مانده است.

در حالی که گفته می شد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، فضای سیاسی نسبت به سابق بازتر خواهد شد اما آنچه در عمل رخ میدهد خلاف این را به اثبات می رساند چنانچه ضمن تمدیدنکردن مرخصی زندانیان سیاسی، رسما از سوی دادستانی تهران به آنها گفته شده است که به دلیل انتخابات ریاست جمهوری باید به زندان بازگردند. از سوی دیگر طی روزهای گذشته تعدادی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات احضار شده و درباره فعالیت های خود به صورت کتبی تحت بازجویی قرار گرفته اند. از این فعالان درباره حضور یا عدم حضورو ارتباط شان با ستادهای انتخاباتی برخی از کاندیداها از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی سئوال شده است. براساس گزارش ها فاطمه مهدیانی، سردبیر خبرگزاری ایلنا از جمله احضار شدگان است. او که هفته گذشته به وزارت اطلاعات احضار و تحت بازجویی قرار گرفته بود، اکنون نیز به دادسرای اوین احضار شده است.

 

 احضار گسترده زندانیان سیاسی

 آن دسته از زندانیان سیاسی که در مرخصی به سر می بردند برای بازگشت به زندان احضار شده اند.

بهاره هدایت، فعال دانشجویی هفته گذشته با عدم تمدید مرخصی اش به زندان اوین بازگشت.احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، بهمن احمدی امویی، مهدی محمودیان، حسین رونقی ملکی، ژیلا کرم زاده مکوندی، شیوا نظرآهاری و بهنام ابراهیم زاده هم از جمله زندانیان سیاسی هستند که با عدم تمدید مرخصی شان از سوی دادستانی تهران، از آنها خواسته شده است خود را قبل از روز سه شنبه به زندان معرفی کنند.

روز سه شنبه نتیجه نهایی تعیین صلاحیت های کاندیداهای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان اعلام می شود و به گفته خانواده یکی از زندانیان سیاسی مشخصا به آنها گفته شده است که مرخصی ها به خاطر انتخابات تمدید نمی شود و باید مدتی صبر کنید تا این شرایط و روزها سپری شود.

 تمدید نکردن مرخصی ها در حالی صورت می گیرد که مسئولان دادستانی تهران به این دسته از زندانیان قول مرخصی طولانی برای درمان پزشکی داده بودند. احمد زیدآبادی، روزنامه نگاری است که از او خواسته شده خود را به زندان رجایی شهر معرفی کند.این در حالی ست که چشم این روزنامه نگار آب سیاه دارد و هنوز نتوانسته درمان کند.

 

مادر حسین رونقی ملکی، فعال حقوق بشر و و بلاگ نویسی هم که در مرخصی استعلاجی به سر می برد و به زندان اوین احضار شده است در مصاحبه با “روز” میگوید: با توجه به نظر پزشکان در دوران مرخصی درمانی بیماری کلیوی حسین کنترل شده بود و با وجود کم کاری کلیه ها و کارکرد ۱۷ درصد کلیه چپ و ۸۳ درصد کلیه راست نباید در شرایطی همچون شرایط زندان قرار بگیرد چرا که نیازست به امکانات درمانگاهی و فوق تخصصی دسترسی داشته باشد و از رژیم غذایی استفاده کند.همچنین محیط زندان خود باعث تشدید بیماری می شود.

زلیخا موسوی می گوید: حسین هیچ گونه فعالیت انتخاباتی نداشت و ندارد، او درگیر درمان و وضعیت جسمی خودش است و مساله درمان اش هم خیلی مهم است. برگشتن به زندان در این شرایط وضعیت جسمانی او را به خطر می اندازد و مشکل ساز می شود.

حسین رونقی ملکی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده و براساس اطلاعات رسیده به “روز” با وجود اینکه اطلاعات سپاه با بودن وی در خارج از زندان موافقت کرده اما وزارت اطلاعات با فشار بر قوه قضاییه، بدلیل آنچه که فعالیت در دوران انتخابات نامبرده ذکر کرده، خواستاربازگرداندن وی به زندان شده است. به گفته یک منبع آگاه وزارت اطلاعات همچنین تهدید کرده که در غیر این صورت راسا وی را بازداشت خواهد کرد.

 

 بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری و فعال حقوق کودکان هم در حالی برای بازگشت به زندان احضار شده که فرزندش مبتلا به بیماری سرطان است و به حضور او نیاز دارد. آقای ابراهیم زاده در مصاحبه با “روز” میگوید: به من زنگ زدند و گفتند باید به زندان برگردی. این در حالی است که من پرونده پسرم، نیما را به پزشکی قانونی برده ام و آنها گفته اند ۴ خرداد ماه، پزشکان پزشکی قانونی به بیمارستان می آیند تا نیما را ببینند و نظر دهند که آیا عدم حضور من در کنار نیما به او آسیب میزند یا نه و آیا حضور من در کنار نیما ضروری است یا نه.

آقای ابراهیم زاده می افزاید: وقتی از دادستانی تماس گرفتند و گفتند باید به زندان برگردم این مساله را عنوان کردم و گفتم ۴ خرداد پزشکان پزشکی قانونی قرار است نیما را ببینند اما گفتند شما باید به زندان برگردی، اگر لازم بود بعدا مرخصی میدهیم.

این فعال کارگری درباره وضعیت فرزندش می گوید: موهای نیما بار دیگر ریخته و وضعیت روحی و روانی اش خیلی بد است. وقتی هم برای بازگشت به زندان به من زنگ زدند کنار او بودم و متوجه مساله شد. حالا خیلی به هم ریخته و نگران است و مدام می گوید تو زندان بروی من چکار کنم؟ چه کسی به داد ما می رسد و..

آقای ابراهیم زاده تاکید میکند که فعالیتی در رابطه با انتخابات ندارد و تنها دغدغه اش وضعیت جسمانی و روحی فرزندش است: این مدت مدام درگیر وضعیت نیما بودم، حتی نشد برای درمان آرتروز گردن و همچنین گوشم که درصدی از شنوایی را از دست داده اقدام کنم. ولی در چنین شرایطی از من خواسته اند به زندان بازگردم.

آقای ابراهیم زاده پس از سه سال به مرخصی آمده بود، کودک ۱۳ ساله او نیما، مبتلا به بیماری سرطان است.او پیشتر به “روز” گفته بود که “حضور در کنار فرزندش که شیمی درمانی می شود حق او به عنوان پدر و حق کودک اوست و پسرش از نظر روحی به شدت به حضور او نیاز دارد”.

مسعود باستانی و بهمن احمدی امویی هم در شرایطی با عدم تمدید مرخصی و احضار برای بازگشت به زندان رجایی شهرمواجه شده اند که همسران روزنامه نگار آنها در زندان به سر می برند. مهسا امرآبادی، همسر مسعود باستانی و ژیلا بنی یعقوب، همسر بهمن احمدی امویی در بند زنان زندان اوین زندانی هستند.

 

پس از اعدام نام شان به رسانه راه یافت

روز گذشته اما دو زندانی سیاسی اعدام شدند؛ محمد حیدری و کوروش احمدی که دادستانی تهران از آنها به عنوان جاسوس سازمان های جاسوسی اسرائیل و امریکا یاد کرده است.

دادستانی تهران اعلام کرده است که محمد حیدری “اطلاعاتی در زمینه مسایل مختلف امنیتی و اسرار کشور را تهیه و در ملاقات‌های مکرر خود با عوامل موساد در خارج از کشور، در اختیار آنان قرار داده بود و در این زمینه مبالغی نیز به عنوان دستمزد دریافت کرده بود”.

دادستانی درباره کوروش احمدی هم عنوان کرده است که او “ضمن ارتباط‌گیری با عوامل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اطلاعات کشور در زمینه‌های مختلف را جمع‌آوری و در اختیار آنان قرار داده بود”.

این در حالی ست که دادستانی تهران پیش از این هیچ گونه توضیحی درباره زمان و چگونگی بازداشت، نحوه برگزاری دادگاه و مستندات مربوط به اتهامات انتسابی به این دو نفر نداده است. ساعاتی پس از انتشار خبر اعدام در رسانه های حکومتی، خبرگزاری فارس اقدام به انتشار فیلمی از اعترافات این دو نفر کرد.

وزارت اطلاعات هم با انتشار اطلاعیه ای عنوان کرده است که سربازان گمنام امام زمان” با “روشهای تخصصیِ ضد جاسوسی در داخل و خارج از کشور” دو تن از “سرشبکه‌های جاسوسی” متعلق به سیا و موساد را شناسایی و دستگیر کردند. در مرحلۀ بعدی با ادامه تحقیقات و دریافت سایر اطلاعات و اعترافات دقیق جاسوسان و تکمیل پرونده آنها در دادگاه‌های صالحه محاکمه و به جرم خیانت به کشور، محکوم به اعدام شده و سحرگاه امروز به سزای اعمال ننگین خود رسیدند”.

نام محمد حیدری و کوروش احمدی پس از اعدام آنها به رسانه ها راه یافت، آن هم در قالب خبر اعدام. برخی سایت های خبری محمد حیدری را به دلیل تشابه اسمی با روزنامه نگار اصلاح طلب روزنامه خرداد و دیگر روزنامه های اصلاح طلب اشتباه گرفته بودند اما این فقط تشابه اسمی بوده. در عین حال هیچ گونه اطلاعاتی درباره آقای حیدری، جز آنچه که دادستانی تهران و وزارت اطلاعات ادعا کرده وجود ندارد.

کوروش احمدی اما تبعه کشور سوئیس بود. یکی از هم سلولی های سابق او به “روز” می گوید: آقای احمدی تابعیت سوئیس داشت و وقتی به او گفتیم چرا اجازه نمیدهی جریان بازداشت ات خبری و رسانه ای شود تو شهروند سوئیس هستی و اگر سفارت سوئیس متوجه شود پی گیر کارت می شود و.. گفت اگر خبری شود برای من خیلی بد می شود و مرا اعدام میکنند. او حتی با خانواده اش هم تماس نمی گرفت و از خبری شدن جریان بازداشت اش به شدت می ترسید.

هم سلولی سابق کوروش احمدی می افزاید: او می گفت که در کار تجارت بوده و به گفته خودش صنایع موشکی و مخابراتی می فروخته. می گفت به ایران آمده بود تا دفتری در ایران برای همین منظور دایر کند اما او را اواسط تابستان با ۱۳۰ هزار یورو که برای احداث دفتر به ایران آورده بود گرفته بودند و بازجوی اش به او گفته بود که تو را مشهد می برم و کلی امید داده بود که تو کارت خیلی خوب است و تجارت بلدی و اصلا با خود ما کار کن، خریدهای ما را انجام بده و تحریم ها را دور بزن و.. اوامیدوار بود و الان خبر اعدام اش منتشر می شود.

به گفته او آقای احمدی حدود ۴۰ تا ۴۲ سال سن داشت و متهم به جاسوسی برای سیا، سازمان جاسوسی امریکا بود.