حمله لباس شخصی‌ها به یک کنسرت در یزد

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» برای حذف خواننده ای که ترانه اش در جریان جنبش سبز خوانده می شد

یک کنسرت موسیقی در یزد مورد حمله نیروهای “لباس شخصی خودسر” قرار گرفت. این نیروها در شب اول کنسرت با استناد به این که خواننده گروه، “خواننده فتنه ۸۸” است مخالف برگزاری آن بودند و در نهایت به اجرای موسیقی بدون حضور خواننده رضایت دادند. در شب دوم هم قرار بود خواننده در جمع تماشاچیان بنشیند اما وقتی به روی سن رفت تا از حاضران تشکر کند، با هجوم معترضان مواجه شد.

 

پادرمیانی بی‌نتیجه مسوولان

قرار بود وحید تاج به همراه گروه “مسیحا” به سرپرستی و آهنگسازی مجتبی حبیبی، در ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت در یزد اجرا داشته باشد اما حاضران در این کنسرت نتوانستند صدای وحید تاج را بشنوند. به گفته این خواننده موسیقی اصیل ایرانی، جمعی کمتر از ۵۰ نفر در محل ورودی سالن تجمع کردند. آنها با تهدید و ایجاد رعب و وحشت، از مسوولین برنامه‌ خواستار لغو کنسرت شده و از ورود مردمی که بلیط تهیه کرده بودند، ممانعت کردند. تاج، این افراد را “لباس شخصی خودسر” نامیده است.

برخی از مسوولان محلی نیز نیز در محل حاضر شده و معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد از لباس‌شخصی‌ها می‌خواهد تا شنبه صبح در دفترش حاضر شده و با ذکر دلایل مخالفتشان، او را “راهنمایی کنند”. فرماندار یزد هم با بیان سوابق خود در جبهه و جنگ، عنوان می‌کند: “ما نباید انتظار داشته باشیم همه یک سلیقه داشته باشند”. در نهایت هم پس از سه ساعت تاخیر و با پیشنهاد فرماندار، تصمیم گرفته می‌شود که کنسرت بدون حضور خواننده ادامه پیدا کند. پنج نفر از لباس‌شخصی‌ها هم وارد سالن شده تا بر عدم حضور خواننده نظارت داشته باشند.

آن گونه که روایت شده، نقش نیروی انتظامی در شب اول اجرا، اسکورت خواننده تا محل اقامتش پس از پایان برنامه بوده است. ضمن این که اعلام کردند برای شب دوم برنامه نمی‌توانند امنیت و آرامش را تامین کنند.

در شب دوم هم همان افراد بار دیگر در محل کنسرت حاضر شده و این بار هم خواننده مجبور شد در میان تماشاچیان بنشیند و شاهد سازنوازی همکارانش باشد. در پایان برنامه، یکی از ترانه‌های وحید تاج در سالن پخش می‌شود و او به روی صحنه می‌رود تا از مردم تشکر کند که همین باعث حمله نیروهای لباس شخصی می‌شود(فیلم).   

به گفته تاج، مسوولان استانی هم به صورت کتبی و هم شفاهی از مرکز موسیقی وزارت ارشاد، حراست وزارتخانه و همچنین اداره کل اطلاعات یزد برای برگزاری کنسرت استعلام‌های لازم را انجام داده بودند.

اما معاون فرهنگی ارشاد یزد از ارسال پیامکی خبر داده که در آن وحید تاج را به دلیل اجرای آهنگ “همراه شو عزیز” به عنوان خواننده فتنه ۸۸ دانسته‌اند و همچنین گفته‌اند که او با یک خواننده زن بی‌حجاب در سوئد اجرا داشته است. این خواننده موسیقی اصیل به ایسنا توضیح داده که “همراه شو عزیز” را قبل از وقایع ۸۸ اجرا کرده و اتفاقا در جشنواره فجر که توسط وزارت ارشاد وقت برگزار شد، رتبه هم به دست آورده است.

وبسایت یزد فردا هم گزارش داده که معترضان به برگزاری کنسرت، خود را “منتسب به بسیج” معرفی کرده‌اند.

 

پذیرش کوتاهی پلیس از سوی استانداری

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاقات رخ داده در کنسرت وحید تاج را دور از شأن فرهنگ ایران دانسته است. پیروز ارجمند توضیح داده که “از لحظه‌ای که این اتفاق افتاده، من در جریان موضوع قرار گرفتم و آن را پیگیری کردیم. در مجموع کل ماجرا برای ما پذیرفتنی نیست و قطعاً درقبال آن موضع‌گیری خواهیم کرد.”

به گفته این مقام مسوول دستور پیگیری موضوع صادر شده و نتیجه این پیگیری و برخورد با عوامل و بانیان این اتفاق در دستور کار مراجع ذیصلاح خواهد بود.

از سوی دیگر معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد، حمله کنندگان به کنسرت مجوزدار را “گروهی ناشناس” خوانده اما در عین حال پذیرفته است که “متاسفانه در تامین امنیت این کنسرت کوتاهی شد”.

محمدعلی طالبی با اعلام تشکیل کمیته‌ای در استانداری برای شناسایی عوامل اخلال کننده در اجرای این کنسرت وعده داد: “به زودی ظرف روزهای آینده با همکاری دستگاه‌های قضایی، انتظامی و امنیتی این عوامل شناسایی شده و برخوردهای قانونی لازم با آنها انجام می‌شوند.”

او همچنین عنوان کرد که هم مردم و هم برگزارکنندگان کنسرت بر اثر این اخلال، متضرر شده‌اند و گفت: “از اداره ارشاد خواسته‌ایم تا خسارت‌های گروه‌های برگزار کننده را جبران کنند.”

وبسایت عصر ایران هم در پی این اتفاق، فرمانده نیروی انتظامی را مورد سوال قرار داده و از او پرسیده است که “آیا وظیفه پلیس برخورد با کسانی نبوده که در ساعات شبانگاهی به یک کنسرت که در آن خانواده ها حضور داشتند حمله برده و ایجاد ترس و بدبینی می‌کنند؟”

به نوشته این وبسایت، ماجرا که از دو حالت خارج نبوده؛ اگر کنسرت مذکور غیرقانونی بوده، چرا پلیس با آن برخورد نکرده و اگر کنسرت قانونی بوده و حمله غیرقانونی، چرا با مهاجمان برخورد نشده است؟!

همچنین عنوان شده که “چرا پلیس در یزد و در خیلی جاهای دیگر در برابر گروه های اندک شماری، کاری نمی کند جز تماشا؟! و چرا این داستان همواره تکرار می شود؟! […] این برای حیثیت پلیس جمهوری اسلامی ایران برازنده نیست که در تمام ماجراهای این چنینی، منفعل و تماشاچی باشد. درست است سردار؟!”

وبسایت تابناک هم ابراز نگرانی کرده که چرا “واکنش مسئولان استان در قبال چنین رفتارهایی تنها تماشا بوده و اقدام به متفرق سازی این گروه و فراهم سازی زمینه برگزاری کنسرت نکرده‌اند و این قطعاً اتفاق ‌پذیرفتنی نیست.”

تابناک همچنین به این موضوع اشاره کرده که “تاکنون کنسرت‌ها تنها لغو می‌شد و سابقه نداشت کنسرت به زمان برگزاری برسد و بدون حضور خواننده‌اش برگزار شود و در واقع این اتفاق تازه‌ای محسوب می‌شد که باید واکنشی متناسب به عمق این فاجعه توسط مسئولان امر اندیشیده شود.”

 

وعده وزیر و معترضان پرقدرت

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تابستان سال گذشته در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که “وقتی وزرات فرهنگ و ارشاد بعد از مطالعاتی که کرده و بعد از دو سال به یک اثر مجوز داده، باید پای مجوزش بایستد. باید گروه فشار را توجیه کرد و با آن برخورد کرد، نه با مجوزی که وزارت ارشاد داده. یک فیلم برای ساخته شدن و اکران چند بار در موارد مختلف مورد نظارت قرار گرفته و مجوز گرفته. حالا اگر چهار نفر آمدند و گفتند این فیلم باید برداشته شود، نباید تسلیم آن چهار تا آدم شد. وزارت ارشاد باید پای مجوزی که صادر کرده، بایستید. بالاخره این وزارتخانه به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی بعد از حذف و اصلاحات به یک فیلم یا یک کتاب مجوز داده و باید پای آن بایستد. نباید جلوی انتشار آن گرفته شود.” او نامی از کنسرت موسیقی نبرد ولی به نظر می‌رسید که در همه زمینه‌ها قائل به این ایستادگی و قانون‌مداری است، وعده‌ای که برای تحقق آن راه سختی درپیش دارد.

البته هنوز مشخص نیست که برهم زدن کنسرت وحید تاج را باید آغاز تحرکات گروه‌های تندرویی دانست که در روزهای اخیر در حوزه فرهنگ تحرکات و اعتراضات گسترده‌ای داشته‌اند یا خیر. پیش از این هم بارها کنسرت‌های موسیقی چه به وسیله هجوم نیروهای لباس شخصی و یا اعمال فشار از سوی مقامات لغو شده است. “انصار حزب‌الله” یکی از گروه‌های لباس شخصی تندرو در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، در لغو چند کنسرت دست داشت و حتی مسوولیت تجمع‌ها و حمله‌ها را نیز قبول می‌کرد.

اتفاق رخ داده در یزد، اولین نمونه از حملات به کنسرت‌ها در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی است، هرچند در این مدت هم مجوز چندین و چند کنسرت لغو شده و تعدادی از خوانندگان همچنان اجازه اجرای کنسرت ندارند.

در تازه‌ترین موارد، کنسرت امیراحسان فدایی با حضور افتخاری حسین خواجه امیری(ایرج) در اسفند ماه سال گذشته لغو مجوز شد. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیان دلیل این اتفاق عنوان کرده بود که نام ایرج از ابتدا و در هنگام اخذ مجوز اجرا اعلام نشده بوده است. اما فدایی، خواننده پاپ توضیح داد که به دلیل پخش تیزر این کنسرت از شبکه ماهواره‌ای من و تو، مجوز لغو شده و اعلام شده که “آقای خواجه امیری تا اطلاع ثانوی نمی‌تواند در اجرای زنده‌ای حضور داشته باشد”.

کنسرت خواجه‌امیریِ پسر، احسان هم که قرار بود اسفند ماه در منطقه آزاد اروند برگزار شود، به دلیل “اعتراض متدینین و فعالان فرهنگی آبادان” نسبت به بی‌توجهی به جایگاه رفیع شهرهای شهیدپرور آبادان و خرمشهر در آستانه آغاز حرکت عظیم فرهنگی کاروان‌های راهیان نور لغو شد.

امام جمعه آبادان اجرای کنسرت‌های موسیقی را بخشی از “شبیخون فرهنگی دشمن” دانسته و معتقد بود که “ره‌آورد کنسرت‌های موسیقی گناه است”.

صحنه خالی در کنسرت، عکس از امیرمرتضوی