نمی گذاریم شوآ دوباره تکرار شود

لوموند
لوموند

» گزارش لوموند از مراسم یادآوری هولوکاست در اسرائیل

سیلون شالوم معاون نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه 21 آوریل در مدخل اردوگاه مرگ اشوویتس که قرار است رژه سالانه برای بزرگداشت قربانیان هولوکاست در آن برگزار شود، اظهار داشت:” آنچه که ایران اکنون در صدد انجام آنست فرق زیادی با کاری که هیتلر 65 سال قبل با ملّت یهود کرد ندارد.    

 

وی که زیر سردر غم انگیز و معروف آشوویتس که بر آن نوشته شده:” کار رهائی می آورد” ایستاده بود افزود:” ایران هرگز از جاه طلبی خود برای تجدید امپراتوری پارس دست برنخواهد داشت.

 

آن ها می خواهند تمام دنیای مسلمان را تحت سلطه در آورند و کنترل تمام حوزه های نفتی را در دست بگیرند و با تسلط بر منطقه ابرقدرت جدیدی به وجود آورند”.

 

معاون نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با رادیو دولتی این کشور مجدداً به برنامه اتمی ایران اشاره کرد و گفت که این برنامه نه فقط” اسرائیل که جهان” را تهدید می کند. وی در پایان سخنانش چنین نتیجه گیری کرد:” ایران با موشک های دور بردش می تواند به لندن، پاریس، برلین، رم و جنوب روسیه حمله کند”.

 

سخنان سیلون شالوم در اشاره به موضع گیری های گذشته محمود احمدی نژاد مبنی بر “ حذف اسرائیل از نقشه جهان” و “ افسانه” خواندن شوآ بیان شد. روز دوشنبه احمدی نژاد[ در کنفرانس دوربان 2] کشورهای غربی را متهم کرد که” از اروپا و ایالات متحده و تمام دنیای هولوکاست مهاجرین را برای تشکیل حکومتی نژاد پرست به فلسطین اشغالی فرستاده اند”. وی ضمناً اسرائیل را متهم کرد که” به بهانه رنج یهودیان تمامی یک ملّت را از زمین هایشان محروم کرده است”.

 

مطبوعات اسرائیل یکصدا ضمن چاپ سخنان حاکی از” نفرت” رئیس جمهور ایران، به انتشار سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، مبادرت کردند:” ما به کسانی که شوآ را انکار می کنند اجازه نخواهیم داد.

       

که شوآی دومی درست کنند”. رئیس جمهور اسرائیل، شیمون پرز نیز اظهار داشت که کنفرانس  ژنو” به جای مبارزه با تبعیض نژادی به تأئید آن بر خاسته است”. وی همچنین به افشاگری در مورد تمامی کسانی پرداخت که” به تنها کشوری که برای پناه دادن به بازماندگان شوآ و جلوگیری از تکرار مجدد آن به وجود آمده” حمله می کنند.

 

منبع: لوموند 21 آوریل

   

www.lemonde.fr/international/article/2009/04/21/le-vice-premier-ministre-israelien-compare-l-iran-a-l-allemagne-nazie_1183503_3210.html