اینترنت بی نفس، موبایل ها قطع

نویسنده
شیرین کریمی

» برای سومین هفته در ایران

با وجود گذشت بیش از ده روز از انتخاباتی که به کودتای سیاسی جناح راست منجر شد، هنوز وسایل ارتباطی در ایران دچار اختلال است و اغلب موبایل ها قطع و اینترنت بی نفس شده است.

دو روز مانده به انتخابات 22 خرداد ریاست جمهوری، مردم در ایران با نوع جدیدی از محدودیت و کنترل، البته از راه دور، مواجه شدند.چهارشنبه 20 خرداد ماه بود که بدون سرو صدا سرویس پیام کوتاه تلفن همراه یا همان”اس ام اس” در ایران قطع شد. برای قطع این سرویس هیچ توضیحی داده نشد.با این حال حامیان موسوی طی روزهای منتهی به انتخابات و پس از آن تمام پروژه های دولت برای “مهندسی انتخابات” و تقلب ها را به همین صورت به تمام نقاط کشور خبر دادند.

اماسرویس پیام کوتاه این مزیت را داشت که هم ارزان بود و هم با فشار دادن دکمه”send to all” این امکان وجود داشت که هر پیام در یک لحظه برای صد ها نفر ارسال شود. گیرنده هم به همین ترتیب عمل می کرد.  از این رو پیام ها به صورت شاخه ای تنها طی چند دقیقه به همه کشور ارسال می شد.

حامیان موسوی و کروبی به این ترتیب محل تجمعات و راهپیمایی ها را به یکدیگر خبر می دادند.

شاید آخرین و مهمترین پیامی که به وسیله سرویس پیام کوتاه ارسال شد خبر خودکارهای پاک شونده بود که به مردم توصیه می کرد حتما برای رای دادن با خود خودکار ببرند؛ چون خودکارهایی که در حوزه ها وجود دارد پاک شونده هستند.پس از این پیام بود که سرویس ها به کلی قطع شد.

 

تکذیب قطع اس ام اس

در ابتدا بسیاری از مسولین از اختلال در سیستم پیام تلفنی اظهار بی اطلاعی کردند.در همین ارتباط سایت قلم نیوز، سایت رسمی میر حسین موسوی در روز21 خرداد نوشت: “خبرنگار قلم نیوز در تماس با مسئولان شرکت مخابرات علت این اختلال سراسری و بی سابقه را جویا شد. پاسخ این مدیران به سوال  «چرا SMS کشور قطع شده است» را می خوانید:وفا غفاریان[رییس هیات مدیره شرکت مخابرات]: به هیچ وجه قطع نیست!”

این سایت همچنین از قول بقیه مسوولین نیز نوشت: “صابر فیضی[مدیرعامل شرکت مخابرات]: نه ! قطع نشده !. صدوقی[مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار]: کی گفته قطع شده؟!. داوود زارعیان[مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات]: تکذیب می کنم ! قطع نیست!.ابوالفضلی[مدیرکل روابط عمومی همراه اول]: قطع نشده ! من خودم چند دقیقه قبل پیامک فرستادم و ارسال شد!”

اما ارسال پیام کوتاه قطع شده بود. کمیته صیانت از آرای اصلاح طلبان هم که به ریاست محتشمی پور اداره می شد به این امر اعتراض کرد.با این حال سایت رسمی شرکت مخابرات تهران هیچ اشاره ای به قطع اس ام اس ها و یا وصل شدن آنها نکرد؛نه تکذیبی در کار بود نه تاییدی. در واقع >سایت رسمی شرکت مخابرات اساسا از سه شنبه قبل از انتخابات  تا یکشنبه بعد از انتخابات هیچ خبری در سایت خود نگذاشت ولی سرانجام روز سه شنبه 26 خرداد طی خبری اعلام کرد: “پیامک، اینترنت و تلفن همراه قربانی انتخابات شده اند”.

وزارت مخابرات علت این مساله را، بطور تلویحی، دستور مقامات امنیتی برای مقابله با شایعه سازان اعلام کرد.

 

اینترنت بی اینترنت

اما محدودیت تنها به اس ام اس ختم نشد.از روز جمعه 22 خرداد سرعت اینترنت درایران به شدت کاهش یافته است. این کاهش طی روزهای یکشنبه و دوشنبه به اوج خود رسید و در همین راستا اینترنت “dial up” هم به کلی قطع شده و شرکت های خدمات اینترنتی با کاهش پهنای باند مواجه شده اند. این کاهش ابتدا در حدی بود که حتی سایت های یاهو و جی میل نیز باز نمی شد. گفته می شود این دستکاری در مخابرات به این جهت صورت گرفته که از انتقال هر گونه خبر به خارج از کشور جلوگیری شود.و«هرگونه خبر» به طور عمده شامل گزارش تخلفات انتخاباتی و فیلم های ضرب و شتم مردم در خیابان ها می شود.

یکی دو روز پس از انتخابات بود که بی بی سی به نقل از روابط عمومی شرکت”نوکیا زیمنس” اعلام کرد ایران صاحب نرم افزار کنترلر بسیار پیشرفته ای است که با آن می تواند کل اینترنت داخل کشور را در ایمیل ها و مسنجر یاهو در اختیار خود داشته باشد.شرکت یاهو در قبال این ادعا سکوت کرد، اما گوگل آن را به شدت تکذیب و اعلام کرد امکان این کنترل در سرویس جی میل و گوگل تاک وجود ندارد.

 

تماس ناممکن

اما این تنها محدودیت در ارتباطات نبود؛ قطع  تلفن های همراه نیز از یک روز پس از انتخابات به مشکلات افزوده شد. به این ترتیب که موبایل ها از  اوایل عصر تا بامداد فردا قطع می شد و عملا تنها صبح ها امکان استفاده از موبایل وجودداشت.وضعیتی که هنوز هم ادامه دارد. بسیاری از موبایل ها قطع شده و به ویژه موبایل بسیاری از شخصیت های سیاسی از زمان انتخابات تاکنون به کلی قطع است. از جمله تلفن ثابت ستاد میر حسین موسوی که پیام تلفنی او در اعتراض به نتایج را برای هر کسی که به شماره 8393 زنگ می زد می خواند اما یک روز پس از انتخابات قطع شد.

قطع موبایل از ابتدای این هفته تنها به روز هایی محدود شده است که روز تجمع و راهپیمایی است؛اما کماکان سرویس اس ام اس همچنان قطع است و ایران اکنون وارد هجدهمین روزی شده که از این سرویس محروم است.این مساله شامل شرکت های خصوصی از جمله “تالیا” و” ایرانسل” هم شده است. به این ترتیب دولت شرکت های خصوصی را وادار به صرف نظر  از سود اس ام اس کرده است.

 

برنامه اس ام اسی

اما طنز ماجرا اینجاست که صدا وسیما هرشب برنامه هایی ترتیب می دهد که در آن شماره ای را برای ارسال اس ام اس اعلام می کند. پس از چند دقیقه هم مجری برنامه به خواندن اس ام اس هایی می پردازد که برای تلویزیون ارسال شده است.

طنز آمیز ترین بخش این ماجرا آنجا بود که کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به پرسش هایی پاسخ می داد که مجری برنامه همه آنها را بر اساس اس ام اس هایی مطرح می کرد که مردم فرستاده بودند. این مساله اعتراض بسیاری را برانگیخت. سایت تابناک، منصوب به محسن رضایی نیز این اقدام را نکوهش کرد، اما صدا و سیما همچنان به کار خود ادامه میدهد.

با این حال سلیمانی  وزیر ارتباطات و فناوری روز 3 تیر  از مردم خواست برای حل مشکل پیامک ها که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شده، صبر پیشه کنند. سایت تابناک هم به نقل از یک مقام آگاه در شرکت مخابرات نوشت: با آرام شدن جو اغتشاشات در تهران به احتمال قوی شبکه پیامک های 3 اپراتورتالیا، همراه اول وایرانسل در این هفته وصل و دسترسی مشترکان تلفن همراه به شبکه پیامک امکان پذیر می شود”. تا دیشب که این اتفاق نیفتاده بود؛ا مروز هم معلوم نیست.