صف بندی کارگران گرسنه در برابر احمدی‌نژاد

نویسنده
حسین محمدی

» در اهواز روی داد

هم‌زمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به اهواز، برخی کارگران با در دست داشتن پلاکاردهایی، نسبت به وضعیت اقتصادی کشور و عدم دریافت حقوق خود در ۲۲ ماه گذشته، اعتراض کردند.

احمدی‌نژاد که برای افتتاح کارخانه تصفیه شکر شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا به اهواز رفته بود، با کارگران معترض در این منطقه روبه‌رو شد.

این در حالی است که تنها خبرگزاری مهر اقدام به انتشار عکس اعتراض این کارگران کرده و دو خبرگزاری فارس و ایسنا، عکسی را در این زمینه منتشر نکرده‌اند. روی یکی از پلاکاردهای معترضین نوشته شده: “ما گرسنه‌ایم، ۲۲ ماه است حقوق نگرفته‌ایم”. پلاکارد دیگری نیز با مضمون اعتراض به عدم همکاری استانداری برای حل مشکل کارگران کارخانه قند اهواز در دست معترضان بود.

در ماههای گذشته با افزایش مشکلات اقتصادی کشور، اعتراض‌های کارگری در نقاط مختلف کشور نیز بیشتر شده است. بنا به گفتهٔ برخی مسوولان بسیاری از کارخانههای کشور تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند. این مساله باعث شده که کارگران برای مدت‌ طولانی از دریافت حقوق خود محروم شوند. آن‌ها در این مدت اقدام به برگزاری تجمع‌های مختلف کرده‌اند تا حقوق خود را به دست آورند.

در یکی از آخرین نمونه‌ها از این دست می‌توان به تجمع اعتراضی عده‌ای از کارگران کارخانجات صنایع فلزی در مقابل استانداری تهران اشاره کرد. این کارگران گفته‌اند که در طول سه سال گذشته از دریافت سنوات محروم بوده‌اند.

آن‌ها نزدیک به دو ماه پیش نیز اقدام به تجمع در همین مکان کرده بودند که آن زمان مسوولان استانداری به آنان وعده دادند که حداکثر ظرف مدت یک ماه مالکان را وادار به پرداخت سنوات کارگران خواهند کرد و چنانچه اینکار انجام نشود خود استانداری راسا از محل تسهیلات استانداری سنوات کارگران را پرداخت خواهد نمود. گفته می‌شود ششصد کارگر شاغل در این کارخانه نیز دو ماه است که از دریافت دستمزدهای خود محروم مانده‌اند.

هفته گذشته نیز دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران گفته بود که صندوق حمایتی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هیچ اقدامی درجهت حمایت از کارگران بیکار کارخانه نساجی مازندران انجام نمی‌دهد. وی اضافه کرده بود که این کارگران در ۲۹ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند و گفته بود: “صد‌ها واحد صنعتی در استان مازندران تعطیل شده یا در آستانه تعطیل شدن هستند. این مسئله‌ای است که در مازندران به وضوح مشاهده می‌شود. طبق اخباری که هر روز در رسانه‌ها درج می‌شود بحران صنایع در سایر استان‌ها نیز گریبان کارگران را گرفته است. حال رئیس دولت با چه منطقی منکر وجود بحران در صنایع می‌شود؟”

پیش‌تر، بیش از ۴۰۰ کارگر نیز در مجتمع پتروشیمی امیرکبیر ماهشهر در اعتراض به وضعیت خود دست به تجمع زده بودند؛ اتفاقی که در کارخانههای پتروشیمی فجر، بندر امام و شهید تندگویان نیز رخ داده بود.

این مشکلات در حالی است که حداقل دستمزد کارگران ۳۹۰ هزار تومان اعلام شده است. دستمزدی که بنا به گفتهٔ برخی فعالان کارگری “فقط ۴۰ درصد هزینه های آنان را پوشش می‌دهد”. در این مدت بیش از ۲۰ هزار کارگر در نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار افزایش حداقل دستمزد شده‌اند.