پتروشیمی هم تحریم شد

نویسنده

» گزارش پلتس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

آمریکا روز جمعه اعلام کرد، هشت شرکت پتروشیمی که متعلق یا تحت کنترل دولت ایران است در فهرست تحریم قرار می‌دهد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین دو شرکت را به خاطر “دست داشتن در تبادلات مالی برای خرید یا در اختیار گرفتن محصولات پتروشیمی از ایران” مورد تحریم قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شرکت را به خاطر کمک به پنهان کردن مبادلات نفتی با دولت ایران، یا تلاش برای دور زدن تحریم‌ها مورد تحریم قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در یک بیانیه گفت: “با پایین آمدن درآمدهای نفتی ایران تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی، دولت ایران به طور فزاینده‌ای برای جبران آن به صنایع دیگر روی آورده است. یکی از این بخش‌ها صنعت پتروشیمی است که اکنون دومین منبع درآمد دولت ایران است.”

هشت شرکتی که تحت تملک یا کنترل دولت ایران قرار دارند عبارتند از: شرکت پتروشیمی بندر امام، شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، شرکت پتروشیی مبین، شرکت پتروشیمی نوری، شرکت پتروشیمی پارس، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، شرکت پتروشیمی شزند و شرکت پتروشیمی تبریز.

دو شرکتی که توسط وزارت امور خارجه به تبادلات پتروشیمی کمک کرده‌اند شرکت پتروشیمی جم و شرکت غذا و نوشیدنی نیک‌سیما هستند.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت، شرکت پتروشیمی جم یک تولیدکننده و فروشنده مواد پتروشیمی است. شرکت غذا و نوشیدنی نیک‌سیما به جای شرکت جم پول دریافت می‌کند.

جن سکی سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای گفت: “تحریم‌های در نظر گرفته شده برای هر دو شرکت،‌ مبادلات مالی در حوزه قضایی آمریکا، مبادلات املاک و بهره املاک در حوزه قضایی آمریکا و تبادلات ارز خارجی در این حوزه را ممنوع می‌کند.”

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت، شرکت فرلاند که در قبرس و اوکراین دفتر دارد مبادلات صوری را از طرف شرکت ملی تانکر ایران انجام می دهد.

آمریکا در مارس 2013 فرلاند و شرکت تانکرهای ایران را متهم به کشیدن نقشه برای فروش نفت خام ایران به صورت پنهانی کرد. این دو شرکت با دیمیتریس کامبیس، یک تاجر یونانی که در گذشته مشخص شده بود از تانکرهایش برای حمل پنهانی نفت ایران استفاده می‌کند، تبانی کرده بودند.

آمریکا می‌گوید نقشه این بوده که نفت بین سه تانکر جابه‌جا شود: بلک‌استون، کشتی متعلق به شرکت تانکرهای ایران، زپ تحت کنترل کامبیس و الدوحه تحت کنترل فرلاند.

وزارت خزانه‌داری می‌گوید، بلک‌استون در 12 مارس نفت را به زپ منتقل کرده است. زپ بین 15 تا 17 مارس نفت را به الدوحه منتقل کرده است.

خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: “جزئیات این عملیات کشتی به کشتی، توسط مدیر شرکت تانکرهای ایران و نماینده فرلاند سازماندهی شده بود. فرلاند پس از آن اسناد و مدارک مبدا محموله را تغییر می‌دهد و ادعا می‌کند که نفت انتقالی به الدوحه متعلق به عراق است.”

وزارت امور خارجه همچنین تحریم‌هایی را علیه فرلاند اعمال کرد که شامل، ممنوعیت صدور ویزا برای مدیران شرکتی، ممنوعیت دریافت وام از موسسات مالی آمریکا، مبادلات مالی در حوزه قضایی آمریکا، تبادلات املاک و بهره املاک در این حوزه و مبادلات ارز خارجی می‌شود.

منبع: پلتس - 31 مه 2013