تایید بی برنامگی و ناکارآمدی اصولگرایان

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» محمدنبی حبیبی: در انتخابات مجلس هم شکست می خوریم

اصولگرایان که در چند دوره از انتخابات اخیر مجلس، ریاست جمهوری و حتی شورای شهر دچار تفرقه و شکاف های عمیقی شده اند با نگرانی تحرکات انتخاباتی حامیان دولت حسن روحانی و همچنین اصلاح طلبان را رصد می کنند و برخی از چهره های شناخته شده آنها از شکست در انتخابات مجلس آینده همچون انتخابات ریاست جمهوری اخیر خبر می دهند.

در این ارتباط محمدنبی حبیبی طی اظهاراتی در جمع دبیران استان های جمعیت موتلفه اسلامی گفت: “سال آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و اگر از امروز ما و تمام اصول‌گرایان با تمام ظرفیت وارد صحنه نشوند مجلس را به رقبا واگذار خواهیم کرد و باید از همه ظرفیت اصول‌گرایی برای وحدت استفاده کرد.”

دبیر کل موتلفه اسلامی با تایید شکاف ها در میان اصولگرایان ضمن ابراز نگرانی تاکید کرد: “متاسفانه در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته تعدد نامزدهای اصول‌گرایی باعث شکست آنان شد و اگر اصولگرایان با تعدد و تفرقه وارد انتخابات مجلس آینده نیز شوند شکست می‌خورند.”

وی همچنین بصورت تلویحی به “بی برنامه بودن اصولگرایان” اشاره کرد و افزود: “همان‌گونه که یک پزشک برای بیمار نسخه می‌نویسد ما برای اداره کشور باید نسخه و کادر داشته باشیم”.

او همچنین عدم اقبال اصولگرایان در میان توده های مردم را نیز تایید و تصریح کرد که “اگر تمام تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها را در انتخابات به کار ببریم اما جو کشور در دست اصولگرایان نباشد فایده‌ای ندارد. متاسفانه رقبای اصولگرایی سازمان یافته در جهت عدم کارآمدی جریان اصولگرایی کار می‌کنند.”

هفته گذشته ۲۷ فروردین ماه نیز سیدرضا تقوی رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه از برگزاری جلسات هم اندیشی اصولگرایان خبرداده و اعلام کرده بود که در این جلسات از “چهره های پرنفوذ” که دارای “بدنه اجتماعی” باشند دعوت می شود.

در همین راستا نیز روز گذشته تعدادی از تشکل‌های اصولگرایی در قم از علی اکبر ناطق نوری درخواست کردند که وی رهبری اصولگرایان معتدل را عهده دار شود.

ناطق نوری اما هیچ پاسخی به این درخواست که توسط “مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری” مطرح شده نداده و در عوض گفته: “مردم از بی ملاکی‌ها و تندروی‌ها خسته شده‌اند و امروز دیگر تندروی جواب نمی‌دهد.”

تاکید اخیر محمدنبی حبیبی بر لزوم اتحاد میان اصولگرایان درحالی مطرح می شود که در این اردوگاه از زمان انتخابات مجلس نهم به دسته ها و طیف های مختلفی تقسیم شدند که نه در انتخابات مجلس کنونی و نه در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا با تمام تلاشی که چهره های شناخته شده آنها همچون محمدرضا مهدوی کنی، محمد یزدی انجام دادند نیز موفق به وحدت و حتی ائتلاف نشدند.

 شکاف ها میان اصولگرایان پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری که از چهره های محافظه کار است عمیق تر شده تا جایی که ریاست جمهوری او اصولگرایان را به دسته های بیشتر و کوچکتری تقسیم کرده است.

در مجلس کنونی نیز اصولگرایان که دارای دو فراکسیون اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت و همچنین دسته ای از اعضای نزدیک به مصباح یزدی تحت عنوان جبهه پایداری هستند هم اکنون دچار ریزش شده و بنا بر اعلام برخی از اعضای آنها مقرر است بزودی یک فراکسیون از میان دو فراکسیون اصلی اصولگرایان در ائتلاف با اعضای مستقل و اصلاح طلب مجلس فراکسیون حامی دولت تحت عنوان فراکسیون اعتدال را تشکیل دهند.

چندی پیش غلامعلی حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس نسبت به تشکیل فراکسیون حامی دولت روحانی در مجلس گفته بود: “اگر بنا باشد گروهی تحت‌عنوان حامیان دولت در مجلس تشکیل شود و بخواهند در برخی مسائل مستقل عمل کنند، ما تلاش می‌کنیم حتی‌الامکان مواضع واحدی با رهروان ولایت اتخاذ کنیم.”

وی در گفت و گوی خود با نشریه مثلت با اشاره به تغییرات استانداران و جذب نیروهای اصلاح طلب برای تصدی مناصب دولتی درباره انتخابات آینده مجلس و اینکه اصلاح طلبان و حامیان دولت پیروز احتمالی آن باشند نیز گفته بود: “ما از اینکه کسی نامش اصلاح‌طلب باشد و مسئولیت کاری برعهده بگیرد، وحشتی نداریم… اما آن چیزی که مایه نگرانی است، این است که مبادا شرایط بعد از انتخابات دوم خرداد ۷۶، فضای مجلس ششم و مسیری که به فتنه ۸۸ منتهی شد در کشور تکرار شود. اینکه می‌گویم بیم و امید، از چنین وضعیتی بیم داریم.”

او همچنین به صورت تلویحی ترس اصولگرایان از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای توسط دولت حسن روحانی را که موجب استمرار حضور او و بازگشت اصلاح طلبان به مجلس و دولت می شود، تایید کرده و گفته بود: “آنچه فضای سیاسی امروز ایران را با بعد از دوم خرداد متفاوت کرده، تاثیر تصمیم‌گیری‌های خارج از ایران بر فضای سیاسی داخل ایران است.ما بعد از انتخابات دوم خرداد ۷۶ در عرصه سیاسی با عامل و عنصری به نام تحریم و فشار اقتصادی روبه‌رو نبودیم. نباید امروز این واقعیت را در شرایط سیاسی داخلی ایران نادیده بگیریم و این مساله به مهره‌ای در کنار سایر مهره‌ها در شطرنج سیاسی داخل ایران تبدیل شده است.”

۲۷ بهمن ماه سال گذشته نیز وبسایت اینترنتی فردانیوز، نزدیک به اصولگرایان، در تحلیلی ایجاد فراکسیون جدید در مجلس وشکاف و چند دستگی میان اصولگران را شبیه تغییرات در مجلس پنجم که در نهایت به پیروزی اصلاح طلبان در مجلس ششم منجر شد دانسته بود.

این وبسایت نوشته بود: “در نتیجه وضعیت رقابتی در مجلس پنجم سه فراکسیون شکل گرفت که شامل فراکسیون جناح راست که دارای اکثریت نسبی بود و فراکسیون حزب الله خوانده می‌شد و فراکسیون کارگزاران، گروه‌های خط امام و تشکل‌های کارگری که فراکسیون مجمع حزب الله نامیده می‌شد و نمایندگان غیر وابسته به هر دو فراکسیون که مستقل خوانده می‌شدند، تشکیل شد. بدین ترتیب نزدیکی تعداد اعضای فراکسیون رقیب بر اهمیت مستقل‌ها در مجلس افزود. فعل و انفعالات جدید مجلس نهم نیز بی‌شباهت به اتفاقات و خط بندی‌های سیاسی مجلس پنجم نیست.”

فردانیوز همچنین اضافه کرده بود: “شکل گیری فراکسیونی جدید آنهم در زمانی که مجلس از نیمه گذشته است نشان دهنده نوعی خط بندی سیاسی برای کنترل مجلس نهم و در دست گرفتن سکان و همچنین صندلی‌های مجلس آتی است. در این روند شاهد نوعی سازمان بندی برای آینده هستیم که تنها منحصر به مجلس نمی‌شود زیرا تیم رسانه‌ای خاصی نیز در پس این جریان در حال شکل‌گیری است تا با تمام قوا کارگزاران جدیدی در این روند شکل بگیرد که البته در این روند آرایش داخلی مجلس دستخوش تغییرات جدی می‌شود و متعاقب آن باید شاهد مجلس جدیدی در سالهای پیش روی مجلس نهم باشیم.”

همزمان با این ابراز نگرانی ها اما چهره های اجرایی و حامی اصولگرایان همچون دبیر شورای نگهبان یا برخی از مقامات ارشد سپاه پاسداران و بسیج نیز وارد عرصه شده و از جلوگیری از ورود اصلاح طلبان و نزدیکان دولت به مجلس و مجلس خبرگان خبر می دهند؛ موضوعی که خود بر اهمیت انتخابات آتی مجلس و چالش برانگیز بودن آن می افزاید.

۱۱ فروردین ماه احمدجنتی دبیر شورای نگهبان در جمع ناظرین شورای نگهبان در همین ارتباط گفته بود: “امروز عده ای که سنگر اول را فتح کرده اند در پی تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند. انتخابات خبرگان رهبری به ستون و اساس انقلاب مربوط می شود و الان عده ای در حال طراحی هستند تا مجلس خبرگان رهبری و بعد شورای اسلامی را تصرف کنند و مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال نمایند.”

وی با گفتن اینکه “آنها نقشه های خطرناکی می کشند لذا مقابله با این بصیرت می خواهد که از جمله آنها تقویت بصیرت در میان اعضای شورای نگهبان و ناظرین است” همچنین تاکید کرده بود که “اینها چیزهایی نیست که از آن غفلت کنیم لذا همه و بیش از آن ناظران ما باید با هوشیاری کامل نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.”

احمد جنتی پیش از این نیز در دی ماه سال گذشته، آنگونه که خبرگزاری های رسمی گزارش کردند، در جمع “نخبگان ارزشی و اصولگرای” گیلان گفته بود: “همدلی، وحدت و انسجام نیروهای دلسوز، ارزشی، انقلابی و اصولگرا در این شرایط لازم و ضروری است. امروز در شرایطی که جریان‌های سیاسی انحرافی دارند افرادی را جذب می‌کنند، برای اینکه جلوی آنها گرفته شود باید نیروهای حزب‌الهی وحدت و انسجام خود را بیشتر کنند.”

وی تاکید کرده بود: “اصولگرایان حرکت کنند، از گذشته عبرت بگیرند، نقاط ضعف خود را بشناسند و آنها را برطرف کنند. بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند. البته شورای نگهبان هم با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.”