ترکیه، محکم در مقابل سوریه و ایران

نویسنده

» گزارش تلگراف از فعالیت های پ ک ک

دامین مک الروی

 

استان های کردنشین ترکیه در هفته های اخیر صحنه حملات گسترده ای از سوی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) بوده است.

این درگیری ها پس از آن صورت می گیرد که این گروه کنترل تعدادی از آبادی های شمال سوریه را، پس از انتقال نیروهای ارتش سوریه به حلب، در اختیار گرفتند.

بنا بر گزارشات، 10 سرباز و 20 عضو پ ک ک در درگیری شبانه در استان سیرناک در ترکیه کشته شدند. این بزرگترین حمله پ ک ک در روزهای اخیر در نزدیکی مرز ترکیه بوده است.

همچنین یک بمب گذار انتحاری در شهر سنلیورفا توسط نیروهای امنیتی کشته شد.

حزب پ ک ک به مدت سی سال است که با دولت آنکارا در جنگ است؛ جنگی که تا کنون 45000 کشته بر جای گذاشته است. لیکن درگیری های اخیر در نوع خود شدیدترین رویارویی میان نیروهای ترکیه و پ ک ک بوده است و رهبران ترکیه انگشت اتهام را به سوی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دراز می کنند.

یک سیاستمدار ترکیه گفت “کاملا روشن است که پ ک ک در ارتباط تنگاتنگ با سازمان اطلاعاتی سوریه عمل می کند.”

مقامات گفتند عناصر فرامرزی پ ک ک تا درون خاک سوریه و تا جایی که پرچم آن ها برای نشان دادن کنترل آنها بر منطقه افراشته شده است حضور دارند.

مقامات ترکیه نگرانی توطئه ای هستند که میان رژیم های همسایه بر اثر حملات پ ک ک در استان شرقی هم مرز با ایران در جریان است.

روزنامه های ترکیه هفته گذشته گزارش دادند که بیش از 100 مامور ایران در ترکیه در حال همکاری با پ ک ک هستند.

در همین حال مدارک رژیم سوریه که توسط شورشیان به دست آمده است شامل دستوراتی برای مقابله با پیشروی ترکیه است.

شهرهایی نظیر آفرین، در غرب حلب و قمیشلی، در شرق حلب، در کنترل پ ک ک و نماینده آن، حزب اتحاد دموکراتیک کرد است.

یکی از رهبران برجسته کرد که با شورشیان سوریه در حلب همکاری می کند به دیلی تلگراف گفت که پ ک ک نفوذ زیادی بر کردهای هموطن او دارد.

او گفت: “جایی نیست که بتوانیم برویم، چون پ ک ک با رژیم همکاری دارد. زمانی که شورش ها شروع شد، به پ ک ک سلاح دادند تا با ما بجنگد. اکنون آنها شهرهای خود را در کنترل دارند و نمی گذارند ما وارد شویم. این یکی از مهمترین مشکلات انقلاب ماست.”

با وجود جمعیت ترک وسیعی که در جوار کرد های در شمال سوریه زندگی می کنند، این ناحیه مکان درگیری بالقوه محسوب می شود.

یک کشاورز در شهر جقاله گفت تهدید پ ک ک باعث شده مردم از روستاهای همسایه بگریزند.

آقای حسن، یک معلم مدرسه که به شورشیان پیوسته است گفت سازمان قوی پ ک ک در منطقه مقاومت مردم را مشکل کرده است.

وی گفت: “اسد پ ک ک را از سال 1980 در کنار خود نگاه داشته است تا از رژیم او محافظت کند. این  کارت برنده دمشق است که بر علیه ما و ترکیه بکار می گیرد.”

شورشیان سوریه نگران آن هستند که مبارزات آنها باعث ارسال سلاح و مواد منفجره از آن سوی مرز به پ ک ک شده باشد. شورشیان گفتند ایست های بازرسی را ایجاد کرده اند تا از قاچاق اسلحه در منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلگران امنیتی ترکیه معتقدند آقای اسد با تجهیز پ ک ک نوعی پیروزی نسبی به دست آورده است زیرا در این شرایط دخالت نظامی خارجی به نفع شورشیان محتمل نخواهد بود.

عباس والی، در دانشگاه استانبول به روزنامه زمان گفت: “هدفی که در پشت این سیاست قرار دارد ایجاد دولتی در این منطقه است که با سلطه ترکیه مخالف باشد و به عنوان منطقه بیطرف در بین ترکیه و سوریه قرار گیرد.”

دولت ترکیه اقداماتی را برای مذاکرات صلح با پ ک ک انجام داده است. رهبر این حزب، عبدالله اوجلان از پیش از شروع شورش های سوریه به سلول انفرادی در زندان های ترکیه منتقل شده بود.

این سازمان امیدوار است با توسل به جنگ های تمام عیار چریکی به استقرار منطقه آزاد کردستان برای جمعیت 14 میلیونی کرد دست یابد.

یک مقام ترکیه ای گفت: “این آوارگان روزی به خانه باز می گردند. ولی مساله ما با پ ک ک همچنان باقی است.”

منبع: تلگراف – 3 سپتامبر 2012