بازداشت کاربران فیس بوک

نویسنده
نازنین کامدار

» پس از حکم ۱۲۷ سال زندان برای ۸ کاربر فیس بوک

با بالاگرفتن تنش ها بین وزارت ارتباطات و قوه قضاییه بر سر نحوه فیلترینگ شبکه های اجتماعی، قوه قضاییه و پلیس به اقدامات قهری خود با هدف ارعاب کاربران شبکه های اجتماعی افزوده اند.

در گام نخست، فرمانده پلیس فتا اعلام کرد که محتوای پیام های رد و بدل شده از سوی کاربران در شبکه هایی همچون وایبر و واتس آپ را رصد می کند و در ادامه با اعلام بازداشت افرادی که به گفته این نیرو “عامل توهین به مقامات بلندپایه نظام” بودند، بر شدت عمل خود افزود.

حال اما مدتی است که بازداشت و صدور احکام بی سابقه برای کاربران شبکه فیس بوک به شکلی جدی تر در دستور کار پلیس و قوه قضاییه قرار گرفته به طوری که روز گذشته اعلام شد در شهرستان ملایر ۲۲ کاربر فیس بوک توسط پلیس بازداشت شده اند.

این خبر را که به سرعت در بین کاربران شبکه فیس بوک گسترش یافت، سرهنگ شعبان ترک‌نیا فرمانده انتظامی شهرستان ملایر اعلام کرده و گفته است: “در حوزه پلیس فتا، تمام فضای مجازی و سایبری رصد می‌شود و با افرادی که از طریق فیس‌بوک با شبکه‌های خارجی بیگانه در ارتباط هستند، ‌با هماهنگی مراجع‌قضایی برخورد قانونی صورت می‌گیرد”.

او افزوده است: “در همین زمینه ۲۲ پرونده تشکیل شده و ارجاع آن به مراجع قضایی ذی‌ربط صورت گرفته است. مجرمان این پرونده‌ها با شبکه‌های اجتماعی ضداخلاقی در رابطه بودند که کلیه پرونده‌ها منتج به نتیجه شد”.

این فرمانده انتظامی در حالی به صراحت از ورود به حریم خصوصی افراد و رصد محتوای شبکه های اجتماعی سخن گفته که پیش از این سردار کمال هادیان فر، رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) با احتیاط بیشتری درباره نقض حریم خصوصی سخن گفته بود: “بدانید که فتا قادر به کنترل این شبکه‌هاست”.

او به بهانه کشف ۱۳۷ شبکه روسپیگری گفته بود: “در این خصوص پرونده‌های زیادی در کشور تشکیل شده و متاسفانه بسیاری از کاربران به ویژه بانوان به این شبکه‌ها اعتماد کرده و گاهی مشکلاتی برایشان به وجود آمده است که پرونده‌هایی در این خصوص برای متخلفان و سودجویان در شبکه‌های قضایی تشکیل شد. از پرونده‌هایی که تاکنون پلیس فتا موفق به کشف آن شده است بدانید که فتا قادر به کنترل این شبکه‌هاست”.

سخنان او همزمان بود با اظهارات حسین اشتری، جانشین فرمانده ناجا که در حاشیه برنامه بررسی چالش‌های ترافیکی گفته بود: “با همکاری پلیس فتا و دیگر دستگاه‌های غیر از ناجا، به سرنخ‌هایی در خصوص ریشه‌های پیام‌های توهین آمیزعلیه مسئولان و مقامات کشوردر فضای مجازی رسیدیم و امیدوارم با همکاری مقام قضایی این افراد را به مردم معرفی کنیم”.

پرونده سازی برای ۲۲ کاربر فیس بوک در ملایر در حالی صورت می گیرد که چندی پیش نیز رسانه ها از محکومیت ۸ کاربر فیس بوکی به ۱۲۷ سال زندان خبر داده بودند.

در همین باره، سایت تابناک در گزارشی نوشت: “شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب هشت جوان فعال در فیس بوک را به اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به سران قوا و توهین به اشخاص مجموعا به حدود ۱۲۷ سال حبس محکوم کرد. این افراد تعدادی صفحه در فیس بوک را مدیریت می کردند که از تیر ماه سال ۹۲ مورد پیگرد قرار ثارالله قرار گرفتند و با حکم دادستانی، دستگیر و بازداشت شدند. متهمان این پرونده اتهامات مختلفی دارند اما اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام تقرییا در پرونده هر هشت نفر مشترک است.پرونده متهمان در شعبه ششم بازپرسی دادسرای شهید مقدس ( دادسرای اوین) مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، پرونده ۲۷ بهمن ماه سال گذشته برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شد.متهمان این پرونده از شهرهای مختلف شامل یزد، شیراز، آبادان، کرمان و تهران هستند که پرونده آنها حدود ۱۱ جلد است. دو متهم این پرونده به ترتیب به ۱۸ سال و ۹۱ روز و ۱۹ سال و ۹۱ روز حبس، پرداخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان جزای نقدی و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده اند. سایر متهمان این پرونده نیز به ۲۱، ۱۴، ۲۰، هشت، ۱۱ و ۱۶ سال حبس محکوم شده اند”.

گفتنیست، وکلای مدافع این کاربران خواستار تجدیدنظر در این حکم شده اند.قرار بود دادگاه تجدیدنظر این افراد که درخواست آن ششم مهرماه به قوه قضاییه تسلیم شده، برگزار شود که هنوز تشکیل نشده است.