توافق غیرممکن، طرفین امیدوار

نوول ابزرواتور
نوول ابزرواتور

» گزارش نوول ابزرواتور از ادامه مذاکرات

در طول مذاکرات انجام شده در وین هیچ توافقی میان ایران و قدرت های جهانی به دست نیامد. مذاکرات تا تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمدید گردید.

قدرت های جهانی و ایران در صورت نرسیدن به توافق تا آخرین ساعات دوشنبه ۲۴ نوامبر، تصمیم گرفته اند مهلت آن را تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمدید کنند.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، خاطرنشان کرده که مذاکرات براساس مفاد توافق نامه مقدماتی که در نوامبر ۲۰۱۳ در ژنو به امضاء رسید، ادامه خواهد یافت. به نوشته فرانس پرس، کمی قبل تر از آن، یک دیپلمات غربی نیز تأیید کرد که مذاکرات تا اول ژوئیه ۲۰۱۵ تمدید می شود. او گفت که “احتمالاً” تا اول مارس ۲۰۱۵ یک “توافق سیاسی” منعقد و سپس “مواد الحاقی” آن تا “اول ژوئیه ۲۰۱۵” تکمیل خواهد شد.

 

یک ماراتن پایان ناپذیر

شش روز تلاش بی وقفه باعث نشد تا اختلاف مواضع میان دو طرف درخصوص غنی سازی اورانیوم و لغو تحریم ها کاهش یابد؛ این دو موضوع کلیدهای اصلی برای رسیدن به توافق و پایان دادن به ۱۲ سال مناقشه میان ایران و قدرت های جهانی است.

به گفته یک منبع ایرانی، طی روزهای اخیر، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با افزایش دیدارهای رو در رو، سناریوهای مختلفی را با یکدیگر بررسی کردند تا بهترین شیوه را برای ادامه مذاکرات بیابند.

جان کری پس از شش بار مباحثه ظرف سه روز با محمد جواد ظریف و ده ها تماس تلفنی با متحدان آمریکا، یکشنبه شب با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف، به مذاکره پرداخت. ازسوی دیگر، لوران فابیوس، فیلیپ هاموند، و فرانک والتر اشتاین مایر، وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان، و همچنین کاترین اشتون، مذاکره کننده اتحادیه اروپا، طی یک شام رسمی با رییس دیپلماسی آمریکا ملاقات کردند.

قرار بود دوشنبه صبح، رییس دیپلماسی چین، وانگ یی، برای آخرین ساعات مذاکرات وارد وین شود.

گزینه تمدید مذاکرات برای رییس جمهور میانه رو حسن روحانی و همچنین همتای آمریکایی اش، باراک اوباما، خطرات سیاسی سنگینی درپی خواهد داشت. به گفته خانم کلزی دیونپورت، تحلیلگر، که با فرانس پرس مصاحبه کرده بود، این دو رییس جمهور “در واشنگتن و تهران با تندروهایی روبرو هستند که تنها هدف شان اخلال در روند توافق است”.

 

شرایط پرتنش نیست

جامعه بین المللی خواستار آن شده که ایران توان هسته ای خود را کاهش دهد تا امکان هرگونه گزینه نظامی ازمیان برود. تهران که ادعا می کند برنامه اتمی اش صرفاً ماهیت صلح آمیز دارد، خواستار به رسمیت شناخته شدن حق خود برای داشتن یک برنامه کامل اتمی صلح آمیز و همچنین لغو کامل تحریم های اقتصادی شده است.

رییس جمهور باراک اوباما روز یکشنبه در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ABC، معتقد است که آمریکا با اعمال فشار بر ایران “کل جامعه بین المللی را در جناح خود دارد”.

کلزی دیونپورت براین باور است که تمدید چند ماهه “هیچ شانسی” برای رسیدن به توافق “ایجاد نخواهد کرد”. این کارشناس عدم تکثیر اتمی و از اعضای انجمن کنترل بر تسلیحات، “یک تمدید کوتاه مدت برای پرداختن به جزئیات یک توافق” را منطقی تر دانست.

 

عادی سازی در روابط

یک توافق کامل می تواند به لطف الغای تحریم های غربی علیه فروش نفت، اقتصاد برهم ریخته ایران را احیا سازد. چنین توافقی همچنین می تواند باعث عادی شدن روابط میان ایران و غرب، و حتی همکاری با این کشور درخصوص عراق و سوریه شود.

ولی تمدید مذاکرات بی شک به نفع برخی افراد در ایران و کشورهای غربی خواهد بود. این افراد از اساس با مقوله خروج از بحران مخالف اند.

نمایندگان مجلس آمریکا موافق اعمال تحریم های جدیدی علیه تهران هستند. و از ماه ژانویه مخالفان جمهوریخواه باراک اوباما کنترل کنگره را به طور کامل به دست خواهند گرفت.

شکست ناقص در وین همچنین مواضع رییس جمهور ایران، حسن روحانی، را در کشورش متزلزل خواهد ساخت.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۴ نوامبر