هشدار نسبت به اعدام فعالان اهوازی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نزدیک به دو ماه بی‌خبری از علی چبیشاط و خالد موسوی

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای پیرامون وضعیت دو زندانی عرب در استان خوزستان هشدار داد؛ زندانیانی محکوم به اعدامی که به گفته فعالان عرب از واپسین روزهای سال گذشته از زندان فجر دزفول به مکان نامعلومی منتقل شده‌ و خانواده‌ها نیز از سرنوشت آن‌ها بی‌اطلاع‌اند.

در همین حال سازمان عدالت برای ایران، از نهادهای مدافع حقوق بشر خواهان اقدام فوری شش گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار در رابطه با وضعیت این دو زندانی شده است.

 سازمان عفو بین الملل روز جمعه، ۱۹ اردیبهشت ماه، در بیانیه خود اعلام کرد که ‌دادگاه انقلاب روز پنج‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت، به شکل غیررسمی به اعضای خانواده علی چبیشاط و سید خالد موسوی اطلاع داده که دادگاه عالی حکم اعدام این افراد را تایید کرده است.

این سازمان جهانی مدافع حقوق بشر در بیانیه خود خواستار توقف اعدام این دو فعال و محاکمه آن‌ها عادلانه آن‌ها در دادگاهی منصف شده است.

 عفو بین الملل در ادامه بیانیه خود از جمله خواسته است محل نگهداری این دو زندانی مشخص شود و شرایطی فراهم آید که آن‌ها از حق داشتن وکیل و ملاقات با خانواده برخوردار باشند.

این سازمان همچنین گفته است که در محاکمه این افراد باید “اعترافات”ی که به گفته این سازمان احتمالا زیر شکنجه حاصل شده، کنار گذاشته شود.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر عرب هم در مصاحبه با روز می‌گوید: “با توجه به تایید حکم در دیوان عالی کشور، بی‌خبری بستگان از روز انتقال (۱۸ مارس) تا کنون و همچنین با توجه به اعدامهای مخفیانه فعالان عرب در ماه‌های قبل، نگرانی خانواده‌ها و فعالان عرب نسبت به اجرای احکام آن‌ها بیشتر شده است.”

به گفته آقای دحیمی وکلای این دو زندانی نتوانسته‌اند با موکلانشان ملاقات کنند و هیچ یک از نهادهای امنییتی و قضایی هم در خصوص وضعیت علی چبیشاط و سید خالد موسوی  اطلاعی به خانواده‌ها نداده‌اند.

این دو زندانی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۱ در شهر شوش دستگیر و از سوی دادگاه انقلاب اهواز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه به اعدام محکوم شدند.

به گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ایران، احکام علی چبیشاط و سید خالد موسوی، در شهریور ۱۳۹۲ از سوی قاضی سید محمد باقر موسوی در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز صادر شده است.

بر اساس ماده ۲۳۶ آیین دادرسی کیفری جمهوری اسلامی ایران محکومین ۲۰ روز برای درخواست تجدید نظر به دادگاه‌های مناسب فرصت دارند، اما مرکز اسناد حقوق بشر می‌گوید در خصوص این دو زندانی مدت زمان ۲۰ روزه بدون ثبت هیچ درخواستی طی شده و در ‌‌نهایت حکم بدوی شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز قطعی شده است.

به دنبال درخواست فوری آذر ۱۳۹۲ از گزارشگران ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به بازداشت خودسرانه، شکنجه و خطر جدی اعدام علی چبیشاط و سید خالد موسوی، دو فعال فرهنگی عرب اهوازی در ایران، سازمان عدالت برای ایران به تازگی بار دیگر خواهان اقدام فوری شش گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار در رابطه با وضعیت علی چبیشاط و سید خالد موسوی شده است.

این سازمان مدافع حقوق بشر در “درخواست فوری” خود از گزارشگران سازمان ملل خواستار توجه آن‌ها به حبس انفرادی این زندانیان، گرفتن اعتراف زیر شکنجه و همچنین پخش اعترافات اجباری آن‌ها از پرس تی‌وی، شبکه تلوزیونی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی شده است.

تلویزیون دولتی ایران سال گذشته در مستندی با عنوان “گمشده در تاریکی” گفته‌هایی از این دو فعال عرب پخش کرد که در آن به دست داشتن در انفجار خط لوله گاز در خوزستان اعتراف کرده‌ بودند؛ اعترافاتی که حالا باعث نگرانی سازمانهای حقوق بشری شده است.

در سال ۹۲ شماری از زندانیان عرب اهوازی به اتهامات مختلف اعدام شدند.

روز چهارشنبه، ۱۳ آذر ماه نیز چهار فعال عرب اهل شادگان به نام‌های غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه در استان خوزستان که پیش از ماه محرم از زندان کارون منتقل شده بودند بدون اطلاع خانواده‌ها و وکلا اعدام شدند.

در بهمن ماه نیز دو زندانی سیاسی عرب ایرانی دیگر به‌نام‌های هاشم شعبانی‌نژاد و هادی راشدی علیرغم ابراز نگرانی و اعتراضات سازمان حقوق بشری اعدام شدند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر به ویژه در سالهای گذشته نسبت به پایمالی حقوق اقلیت عرب در ایران انتقاد کرده و خواهان رعایت حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران شده‌اند.

شماری از فعالان عرب استان خوزستان در سالهای گذشته بازداشت و با احکام قضایی روبرو شده‌اند.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر و مطلع از وضعیت زندانیان عرب استان خوزستان می‌گوید تعدادی از زندانیان عرب در زندانهای کارون و سپیدار اهواز دوران محکومیت خود را می‌گذرانند و نزدیک به ۵۰ نفر دیگر نیز در سایر زندان‌های ایران در تبعید به سر می‌برند.