تصویب طرح انتخاباتی در مجلس مردگان

نویسنده
نازنین کامدار

» از پخش پول تا توزیع گوشت و مرغ

در حالی که بر اساس برآورد های رسمی، خط فقر در ایران  حدود یک و نیم میلیون تومان تعیین شده، مجلس دیروز طرح انتخاباتی محمود احمدی نژاد را که بر پخش پول و کالا بین مردم متمرکز است،  تصویب کرد.

بر اساس گزارش های خبری، مجلس شورای اسلامی که روز گذشته از سوی علی مطهری به “مجلس مردگان” تشبیه شد، طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت هر سه ماه یکبار سبدی از کالاهای اساسی را در اختیار کسانی که به تشخیص خودش “نیازمند” هستند قرار خواهد داد.
این طرح که مرحله اول اجرای آن قبل از انتخابات انجام خواهد شد، توزیع کالاهایی چون گوشت ، مرغ ، روغن وبرنج را شامل می شود.
تصویب این طرح در صحن علنی مجلس با مخالفت هایی هم همراه بود هر چند نمایندگان پس از تشرهای اخیر آیت الله خامنه ای در مورد اهداف انتخاباتی آن سکوت کردند.

با این حال در جریان تصویب این طرح نکته دیگری روشن شد و آن اینکه “امنیت غذایی” بخش هایی از جامعه ایران به طور جدی به خطر افتاده و گزارش ها درباره افزایش مرگ بر اثر سوء تغذیه که طی هفته های اخیر به شکل شایعه مطرح شده، بی راه نبوده است.

ایسنا در باره تصویب این طرح نوشته است: “نمایندگان مجلس اسلامی کلیات طرح تامین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب‌پذیر شامل برنج، روغن و گوشت را تصویب کردند. در صورت تصویب نهایی این طرح، به منظور حفظ امنیت غذایی اقشار آسیب‌پذیر به ویژه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد خمینی و سازمان بهزیستی، دولت موظف است در مقاطع سه ماهه سبدهای کالایی شامل برنج، روغن و گوشت را تامین و از طریق دستگاه‌های مزبور توزیع کند. همچنین در ماده واحده این طرح قید شده است که اعتبار لازم برای اجرای این قانون به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در بودجه سالانه کشور منظور می‌شود و همچنین اجرای این قانون نافی پرداخت مستمری ماهیانه به خانواد‌ه‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی نیست”.
در زمان تصویب این طرح یکی از نمایندگان مخالف به نام محمدرضا پور ابراهیمی گفته است: “نمایندگان با اقشار آسیب پذیر در ارتباط هستند و از وضع زندگی آنها با خبرند. متاسفانه تغذیه مردم، یعنی غذای روزانه مردم به خطر افتاده است و با این قبیل طرح ها نمی توان آن را مرتفع کرد. مگر با ۸۰ هزار تومان یا دادن چند کیلو گوشت ومرغ مشکل تغذیه مردم حل می‌شود؟ هم اکنون در کشور خطر جدی گرسنگی وجود دارد. اینکه مردم نتوانند غذای معمولی خود را پیدا کنند. برای این امر باید کار اساسی بشود”.

به نوشته فارس، لاهوتی یکی دیگر از مخافان این طرح نیز گفته است: “همه ما با یکدیگر هم‌نظریم و می‌دانیم که رشد قیمت‌ها همه اقشار جامعه را رنج می‌دهد و باید برای مردم چاره‌اندیشی کرد. باید برای گرانی‌ها و مشکلات موجود تدابیری بیاندیشیم اما آیا واقعاً برای برون‌رفت از مشکلات موجود راه حل توزیع گوشت و مرغ بین مردم است؟ آیا نباید برای برون‌رفت از مشکلات و تورم موجود، به فکر یافتن ریشه‌های مسائل و مشکلات و حل آنان باشیم؟ در درازمدت باید از تحریم‌هایی که علیه کشورمان به تصویب رسیده از آنجایی که ایجاد فرصت می‌کند، استفاده کنیم و بایستی برای برون‌رفت از آسیب‌های موجود فکر علمی داشته باشیم و در این راستا نیز باید از نظرات اقتصاددانان متبحر و مجرب نیز استفاده کنیم”.

 مسئله تامین غذایی جامعه ایرانی در حالی به یک راهکار جذب رای از سوی دولت تبدیل شده که روز گذشته، مبلغ ۸۵ هزار تومان نیز به عنوان “عیدانه” در حساب سرپرستان خانوار اقشار کم درآمد و دو دهک پایین جامعه واریز شده است؛ مبلغی که بیش از یک ماه موجب درگیری‌های آشکار و پنهان اصولگرایان مجلس و محمود احمدی‌نژاد درباره “انتخاباتی” بودن آن شد و در ‌‌نهایت  مجلس پس از ورود آیت الله خامنه‌ای در برابر خواست دولت عقب نشینی کرد.

در متن اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، درباره واریز ۸۵ هزار تومان عیدانه به مردم آمده که این عیدانه بر اساس “منویات مقام معظم رهبری” پرداخت می‌شود.

سازمان هدفمندی افزوده است: “با استعانت از خداوند متعال و پیرو منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در آستانه سال نو با هدف جبران برخی از مشکلات معیشتی مردم به ازای هر نفر ۸۵۰۰۰۰ ریال معادل هشتاد و پنج هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. این کمک جبرانی برای مستمری‌بگیران محترم تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور به ازای هر نفر مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ ریال معادل یکصد هزار تومان خواهد بود”.

این در حالیست که دو هفته قبل، یک عضو شورای عالی کار به خبرگزاری ایلنا گفته بود  برآورد‌ها نشان می‌دهد که خط فقر در ایران به زیر ۵ /۱ میلیون تومان رسیده است.

ایلنا به نقل از اولیاءعلی بیگی، عضو شورای عالی کار نوشته بود: “خط فقر واقعی در کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و ستاد دستمزد باید نرخ تورم را واقعی تعیین کند و تمامی شاغلانی که زیر خط فقرحقوق می‌گیرند، از پرداخت مالیات معاف شوند”.

وی افزوده بود: “دولت باید خط فقر واقعی را اعلام کند که براساس آخرین گزارش‌ها این نرخ حدود بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود. هزینه‌های درمان، پوشاک، آموزش و غیره برای یک خانواده چهار نفره حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود. بنابراین مرکز آمار باید آماری رسمی در این زمینه ارائه دهد تا در تعیین نرخ دستمزد نیز مورد استفاده قرار گیرد”.

گفتنی است محمود احمدی نژاد در حالی سیاست “پخش پول” بین اقشار کم درآمد را به عنوان استراتژی انتخاباتی خود برگزیده که ارقام و یا حجم کالاهای مصوب برای توزیع بین مردم در برابر نرخ بی سابقه تورم و سرعت لجام گسیخته گرانی ها با عدم پرداخت آن یکی است و تنها منجر به افزایش نقدینگی در کشور و به تبع آن افزایش مجدد تورم می شود.