دوستم دارد، دوستم ندارد

نویسنده

» تازه‌ترین آثار چاپی

پشت ویترین/ آثار چاپی – نسرین تبریزی: صفحه “پشت ویترین” به معرفی کتاب های تازه انتشار چاپی در داخل و خارج از ایران اختصاص دارد. ناشران یا پدید اورندگانی که علاقمند به معرفی کتاب خود در این صفحه هستند، می توانند از هرکتاب دو نسخه به نشانی زیر بفرستند:

Rooz - PB ۱۱۴ - Creteil ۹۴۰۰۰ – France

 

سلام آقای پاپاتریستان

نویسنده: صنم حسین‌خانی

تصویرگر: ایلیا تهمتنی

ناشر: حوض نقره

تعداد صفحات: ۴۰ صفحه

شمارگان: ۱۱۰۰ نسخه

قیمت: ۶۵۰۰ تومان

این کتاب را فارغ از این‌که نویسنده‌ای 9 ساله آن را نوشته است، می‌توان خواند و نهایت لذت را برد و به همین مناسبت می‌توان آن را داستانی خوش‌خوان قلمداد کرد. این روانی و خوش‌خوان بودن به این دلیل نیست که راوی خواننده را در جاهایی از داستان مستقیما مخاطب قرار می‌دهد و از عنصر فرا داستان استفاده می‌کند، بلکه به دلیل زبانی است که نویسنده اختیار کرده؛ زبانی در اوج سادگی که به لحاظ لحن مطابق است با الگوی محاوره و زبان گفتار. “سلام آقای پاپا تریستان” اثری است طناز با چاشنی تخیلی کودکانه که خواننده می‌تواند کمال لذت را از خواندن آن ببرد.

داستان به سه بخش دوتایی تقسیم می‌شود و بخش اول آن این‌گونه آغاز می‌شود که “ما در این داستان، سه کره زمین داریم: 1.کره‌ی زمین عادی 2.کره‌ی زمین طبیعت کاری و 3.کره‌ی زمین پاپاتریستان” تا بدون هیچ پیش درآمدی متوجه شویم اولین خصیصه‌ی آن تخیل و فانتزی است؛ فانتزی‌ای که سراسر اثر را در برمی‌گیرد و تمامی داستان در بستر آن شکل می‌گیرد.

“سلام آقای پاپاتریستان” حاکی روایتی است از موجودی عجیب‌الخلقه به نام تریستان که راوی کودک آن با آشنا شده است؛ موجودی مهربان و کاملا متفاوت با همه‌ی کسانی که راوی و ما در دنیای پیرامون‌مان با آن مواجه بوده‌ایم. شاید برای همین است که راوی عاشق تریستان شده است و این عشق را به اشکال مختلف در طول داستان تعریف می‌کند، مثل جایی که می‌نویسد “عشق یعنی همه‌چیز. عشق یعنی مریضی‌ای که همه به آن دچار می‌شویم” یا “خب فقط عشق نیست که زندگی را از هم می‌پاشد بلکه چیزهای دیگری هم هست ولی مثل عشق وجود خارجی ندارد. مثل چیزی که یاد می‌گیری ولی مثل کنه‌ها می‌چسبی و می‌ترسی که یک وقت فراموشش کنی.”

مجموعه داستان‌های کوتاه آلمانی

انتشارات نگاه چهار کتاب از سری داستان‌های کوتاه آلمانی منتشر کرده است:

 

یک چهارشنبه‌ی بی‌تفاوت

نویسندگان: وولفگانگ بورشرت، ایلزه ایشینگر، هاینریش بل و برتولت برشت و…

مترجم: مهشید میرمعزی

ناشر: نگاه

تعداد صفحات: ۱۷۵صفحه

شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه

قیمت: ۸۵۰۰ تومان

یک چهارشنبه‌ی بی‌تفاوت در کنار داستان‌هایی از بورشرت، بل و برشت، مجموعه مقالاتی نیز درباره‌ی فنون داستان‌نویسی دارد.

 

دوستم دارد دوستم ندارد

نویسندگان: بورگ باخمن، هاینریش بل، ارنست همینگوی، جیمز جویس و زیگفرید لنتس

مترجم: مهشید میرمعزی

ناشر: نگاه

تعداد صفحات: ۱۶۰صفحه

شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه

قیمت: ۷۵۰۰ تومان

 مجموعه داستان “دوستم دارد، دوستم ندارد” دوازده داستان کوتاه عاشقانه از نویسندگانی چون: بورگ باخمن، هاینریش بل، ارنست همینگوی، جیمز جویس و زیگفرید لنتس و همچنین مقالاتی از آلفرد آدلر، تئودور آدورنو، ماکس فریش، اریش فروم و برتراند راسل دارد. درون‌مایه‌ی اصلی این کتاب، عشق و دوست‌داشتن است.

 

آذرخش

نویسندگان: گابریله وومان، میشائلا زویل، زیگفرید لنتسو…

مترجم: مهشید میرمعزی

ناشر: نگاه

تعداد صفحات: ۱۱۸ صفحه

شمارگان: ۱۰۰۰

قیمت: ۵۰۰۰ تو مان

 

مجموعه داستان “آذرخش” بیست و سه داستان کوتاه دارد از نویسندگانی چون: گابریله وومان، میشائلا زویل، زیگفرید لنتس، وولفگانگ بورشرت و هانسو به همراه سه مقاله درباره‌ی به وجود آمدن داستان کوتاه، ویژگی‌های داستان کوتاه و کارگاه داستان کوتاه.

 

عقربه‌ی سرنوشت

نویسندگان: چون والتر کولبن هوف، گابرلیه وومان، یوزف ردینگ

مترجم: مهشید میرمعزی

ناشر: نگاه

تعداد صفحات: ۱۱۶ صفحه

شمارگان: ۱۰۰۰ صفحه

قیمت: ۵۰۰۰ تومان

در این مجموعه سیزده داستان کوتاه از نویسندگانی چون والتر کولبن هوف، گابرلیه وومان، یوزف ردینگ، و هانس به همراه زندگی‌نامه‌هایی از آن‌ها آمده است.

 

تنها روی پله‌ی سوم با یک مشت عکس مضحک فوری

نویسنده: احسان علیرضایی

ناشر: افکار

تعداد صفحات: ۹۵

شمارگان: ۱۱۰۰ نسخه

قیمت: ۵۵۰۰ تومان

رمان “ تنها روی پله سوم با یک مشت عکس مضحک فوری”، روایت ذهنی انسانی است از محیط شهری پیرامونش و همچنین آدم‌هایی که در زندگی تجربه کرده است. در واقع داستان “تنها روی پله سوم با یک مشت عکس مضحک فوری”، تجربه‌ی زیسته‌ی یک فرد است؛ البته به شیوه‌ی روایت جریان سیال ذهن و پُر است از ارجاعات مختلف به آدم‌های مختلف و نیز شخصیت‌های ایران معاصر. شخصیت اصلی این کتاب تجربه‌ی سه عشق را داشته است؛ عشق به مادرش، عشق به لیلی و لاله و عشق به پدرش که هر کدام از آن‌ها وجهی از شخصیت اصلی داستان را منعکس می‌کنند. در این رمان از شیوه‌ی توصیف وقایع پرهیز و به جای آن از دیالوگ برای پیش بردن داستان استفاده شده است.

 

پیشانی شکسته‌ی مجسمه‌ها

نویسنده: فرهاد خاکیان دهکردی

ناشر: نگاه

تعداد صفحات: ۱۲۷ صفحه

شمارگان: ۵۰۰ نسخه

قیمت: ۶۵۰۰ تومان

این اثر نخستین رمان منتشرشده‌ی فرهاد خاکیان دهکردی است که در آن با زبانی آراسته اما بی‌پیرایه با بهره‌گیری از تکنیک‌های ساختاری داستان به روایت داستان دو نوجوان می‌پردازد.

در بخشی از کتاب آمده است؛ “از دورتر‌ها، از جایی بین طاقی‌های کوچه‌ی باریک، آسمان پیدا بود. می‌دید که روشنایی صبح، انگار چنگ انداخته باشد به تاریکی، جای خودش را در آسمان باز می‌کند. هوا روشن می‌شد. باید زود‌تر راه می‌افتادند تا به اولین سرویس شهرکرد می‌رسیدند.

روبه امیر گفت: “پاشو! غلط نکنم این شب لعنتی با همه‌ی نحسی‌ش تموم شد.”

“تو که می‌گفتی نحس مار خرافاته.”

جواب امیر را نداد، ایستاد، لباس را تکاند و راه افتاد سمت خیابان که حالا داشت روشن‌تر می‌شد…”

خانم وزیر

خاطرات ودست نوشته های فرخ رو پارسای

نویسنده: منصوره پیرنیا

ناشر: مهر ایران

“خانم وزیر”، خاطرات و دستنوشته‌های فرخ‌رو پارسای، نخستین زن وزیر در ایران، کتابی است که به کوشش منصوره پیرنیا، روزنامه‌نگار و پژوهشگر، و ویراستاری داریوش پیرنیا به عرضه شده است.

نگارنده در پژوهش دامنه‌دار خود تنها به بازتاب دستنوشته‌ها و خاطرات خانم پارسای در زندان و زندگی بسنده نکرده، دامنۀ تحقیق خود را گسترش داده و از آنجا که نخستین زن وزیر در ایران در خانواده‌ای زاده شده که از پیشگامان روزنامه‌نگاری و آزادیخواهی و بویژه از کوشندگان راه برابری حقوق انسانی در ایران بوده اند، در این کتاب منصوره پیرنیا به جنبش زنان از دوران مشروطیت تا پایان دوران پهلوی دوم و تا به امروز پرداخته است.

این کتاب همچنین گویای خاطراتی از دوران کودکی، نوجوانی، عشق و ازدواج فرخ‌رو پارسای و محیط زندگی اوست. بخشی به بررسی شش سال و اندی دوران وزارت آموزش و پرورش خانم وزیر می پردازد. دوران خدمات فرهنگی و آموزشی او که شامل هجده سال مدیریت در بزرگترین مجموعۀ آموزشی دبیرستانهای دختران تهران مربوط می شود و نیز تأسیس جمعیتهای گوناگون زنان که سهم مؤثری در دست‌یابی زنان ایرانی به آرمان حق‌طلبانۀ خود داشت، از یاد برده نشده است.

از دیگر ویژگیهای این کتاب، دویست عکس منحصر بفرد و دیدنی است که متناسب با مطالب و محتویات آن در لابلای برگها آمده است.

لینک خرید