جای شهامت احمدی نژاد را نمی گیرد

نویسنده
فیروزه متین

» خشم محافظه کاران از کارکرد دیپلوماسی رسانه ای ظریف

حضور مستمر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی در فیس بوک و توئیتر که در آخرین مورد با تبریک سال نو یهودی به “یهودیان سراسر جهان”، واکنش های جهانی زیادی در پی داشته و حتی منجر به تبادل پیام بین وی و دختر نانسی پلوسی، رئیس سابق کنگره آمریکا و عضو شورای روابط خارجی این کشور شد، با بازتاب خبری وسیعی همراه شده است.

از دیگر سو، در داخل ایران محافظه کاران نسبت به حضور وزرای کابینه در صفحات فیس بوک و توئیتر به شدت واکنش نشان داده اند و علاوه بر انتشار ده ها متن اعتراض آمیز، کار را به کارگروه بررسی مصادیق مجرمانه کشانده اند.

 حساسیت ها درباره حضور وزرا در فیس بوک زمانی بالا گرفت که جواد ظریف در صفحه توئیتر خود خطاب به دختر نانسی پلوسی که خواستار موضع گیری او درباره هلوکاست شده بود نوشت: “مردی که هلوکاست را انکار کرده بود، اکنون رفته است”.

این سخنان ظریف، بلافاصله با بازتاب خبری وسیعی در سطح رسانه های رسمی و غیر رسمی غرب مواجه شد و در فیس بوک و توئیتر نیز به شدت مورد استقبال قرار گرفت.

از جمله انکه کریستین امانپور، روزنامه نگار شناخته شده امریکایی در صفحه توئیتر خود به این موضوع اشاره کرد و اقدام جواد ظریف را اقدامی درخورتوجه دانست.

جواد ظریف، پس از این اتفاق با خبرگزاری محافظه کار تسنیم گفت وگو کرد و درباره متن خود گفت: “این مطلب در پاسخ به سؤالی که بعداً معلوم شد از سوی دختر رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در شبکه توییتر مطرح شده بود ارائه شده است. ما نباید اجازه دهیم تا آنها چهره‌ای دروغین از ایران بسازند. ایران همواره هرنوع کشتار انسان‌ها را محکوم می‌کند و در این راستا کشتار یهودی‌ها توسط نازی‌ها را هم محکوم کرده همان‌طور که کشتار و سرکوب فلسطینی‌ها توسط صهیونیست‌ها را محکوم می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم تا جنایتکاران صهیونیست با سوءاستفاده از این موضوع بر جنایات خود سرپوش بگذارند”.

 سایت “بروکینر” از “اشتیاق جهان به توئیترهای ایران” خبر داد و نوشت: “این اتفاقات برای ایران خوب است و نسبت به سخنان حساسیت برانگیز احمدی نژاد که سال ها با بیانی افراطی مطرح می شد، تغییری بزرگ محسوب می شود که مورد استقبال قرار گرفته است. مطمئنا بسیاری از ایرانی ها از اینکه روحانی با بهبود تدریجی جایگاه نامطلوب ایران در جهان، به دنبال عمل به بخشی از برنامه ای است که در مبارزات انتخاباتی خود مطرح کرده بود، مسرور هستند. و اگر این مسئله با عملی شدن وعده یکی از مهمترین منصوبین وی مبنی بر افزایش تلاش دولت برای کاهش محدودیت ها و بهبود شرایط دسترسی به اینترنت در ایران همراه شود، تعداد بیشتری از مردم پذیرای دیپلماسی عمومی این رئیس جمهور خواهند شد‪.

این سایت امریکاپی که نوشته اش در فرارو نقل شد در عین حال نوشته “هیجان و شوریدگی رسانه ها در مورد چند توییت صورت گرفته به نظر کمی بیش از اندازه می رسد؛ کمپین رسانه های اجتماعی جدید ایران داستان های تحسین برانگیز در نشریاتی چون نیویورک تایمز، واشنگتن پست، تایم و بی بی سی – که البته تعداد اندکی از این رسانه ها هستند- را به صورت گسترده منتشر کرده اند”‪.

در برابر استقبال منابع خارجی، محافظه کاران نسبت به دیپلوماسی رسانه ای وزیران کابینه روحانی واکنش منفی نشان دادند.

 سایت رجانیوز با “مبتذل” نامیدن اقدام ظریف نوشته است: “شاید برای آنها که دیپلماسی عمومی را با رویدادهایی همچون سخنرانی‪‎های محمود احمدی‪‎نژاد در دانشگاه کلمبیا و موج بزرگ و مردمی که پس از آن در سراسر جهان به وجود می‪‎‎آمد، معنا و تعبیر می‪‎کنند، ابتذال آن سطح از تاثیر گذاری جهانی به حضور در حد یک کاربر عادی در یک شبکه اجتماعی، بسیار نا امید کننده به نظر برسد اما ظاهرا این رویکردی است که این روزها نه تنها وزیر خارجه را به خود مشغول کرده است بلکه اطرافیان او را نیز واداشته است که به تاسی از مقام عالی وزارت، سطح فعالیت در عرصه دیپلماسی عمومی را در حد ایجاد یک حساب کاربری در توئیتر و فیس‪‎بوک تنزل دهند، تا اگر اسم آن رویکرد بزرگ و جهانی احمدی‪‎نژاد را پوپولیسم می‪‎گذاشتند، ندانیم بر این شیوه تحقیر آمیز چه نامی باید نهاد.

این سایت نزدیک به هواداران احمدی نژاد تاکید کرده “با توجه به سوابق خاص تیم سیاست خارجی دولت جدید، انتظار داشتن شجاعت برای به چالش کشیدن‪‎غلط‪‎های مصطلح و بزرگ تاریخی همچون هولوکاست در جوامع عمومی از آنها انتظاری چندان بجایی نیست، اما اینکه کار به جایی برسد که آنهایی که جسارت ایجاد این چالش در قبال یک دروغ بزرگ تاریخی را داشته‪‎اند نیز تخطئه شود، قطعا غیرقابل قبول و حتی سوال برانگیز است، رویکردی که سال‪‎هاست از سوی رسانه‪‎های غربی در حال ترویج و پیگیری است”.

سایت صراط نیز به شدت به دولت روحانی اعتراض کرده و نوشته است: “اگر در روزهای آتی خبری شنیدید مبنی بر اینکه وزیر اطلاعات دولت تدبیر و امید هم از صفحه شخصی فیسبوک خود رونمایی کرد تعجب نکنید!”.

این اعتراضات موجب شد تا روز گذشته دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در این باره واکنش نشان بدهد.

به گزارش فارس، عبدالصمد خرم‌آبادی گفته است: “محتوای صفحات وزرای دولت یازدهم در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک در کارگروه بررسی می شود. در روزهای اخیر مطالبی در رابطه با استفاده وزرا از صفحات شبکه‌های اجتماعی در رسانه‌ها مطرح شده است‪. برخی مدعی هستند که در این صفحات محتوای مجرمانه منتشر شده است که بررسی این موضوع باید در کارگروه مطرح شده و کارگروه درباره ان اظهار نظر کند‪. معمولاً جلسات کارگروه در روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود که احتمال می‌رود در اولین جلسه این موضوع مطرح شود”‪.